Bagage drop och online check-in Grekland

Av Redorx
5 sep. 2017 05:24
Visningar: 648
Ska till Zakhyntos om några dagar och har svårt att bestämma vilken tid man bör lämna hotellet på hemresan. (Vi tar oss själva till flygplatsen). Vill inte sitta på flygplatsen i timmar men vill samtidigt inte missa min flight ju :D. Planet går 11.50, och tänkte ta en taxi som inte tar mer än 20 min , runt 09.15. Det borde väl vara marginal nog?

Vad jag förstår så är de flesta flygplatserna kring medelhavet underdimensionerade? Vilket betyder lååånga köer för att checka in dels pga flera flighter använder samma diskar och dels för att det inte finns så många diskar öppna. Har checkat in online och har både boardingpass för ut och hemresan klart. Men vad fyller en online check-in för syfte om man ändå måste köa i timmar? För bagage drop existerar väl inte på dessa flygplatser?.. Där det egentligen skulle behövas mest
5 sep. 2017 10:38
Jag kan inte svara på hur långa köerna är eller om de har en bagdrop-kö eller inte.
Men varje flygbolag har troligtvis sin egen kö i alla fall. Vem flyger du med?
Om de INTE har en bagdrop-kö har du ju rätt i att det inte gör någon skillnad - förutom gällande säten. Checkar man in online är sannolikheten för att man inte får sitta tillsammans liten. Om ni hör till de sista som checkas in och flyget är fullt så är det inte säkert att det finns säten tillsammans (om ni inte har bokat specifika platser eller åker charter).
Av Redorx
5 sep. 2017 13:30
Flyger med TUI. Möjligen att varje flygbolag har egna diskarvilket man ju kan hoppas, men tror ändå det är för manuell incheckning, och då skulle väl säkerhetskontrollen kunna vara den största risken egentligen, om två, tre fulla flyg ska avgå med bara några minuters mellanrum. Vi har redan bokat specifika platser så platstilldelningen är klar. Är dock tveksam till att det skulle finnas möjlighet att scanna sitt boardingpass på den flygplatsen ens om man inte skulle ha något bagage mer än handbagage, så online check-in känns återigen väldigt onödigt
5 sep. 2017 15:31
Ja, har de ingen bagdrop är det ingen fördel för er.
Bonusinfo: På charterflyg är platserna alltid bestämda i förväg - oavsett om man betalt för dem eller inte.