Backpacking i tre månader +

Av Mli83
8 sep. 2008 15:19
Visningar: 283
Jag och två vänner ska jag i januari bege oss iväg på en backpacking resa i tre månader som minst och därefter så långt reskassan tillåter. Vi börjar vår resa i Gambia där jag har vänner sedan en tidigare resa, därefter beger vi oss till mina andra vänner i Senegal. Det jag sedan skulle behöva av er resvana och duktiga människor är tips. Vi har inte stakat ut vägen helt, hur vi ska komma mellan platserna, hur länge vi ska stanna på vardera plats, vad det finns för sevärdheter i vardera land osv. Det är här ni kommer in i bilden...

Efter Senegal hade vi tänkt resa runt ett tag i Afrika, bland annat till Kenya och Zimbabwe. Jag är inte helt främmande att dra över till Madagaskar heller (vad är lämpligast, båt eller flyg dit?) Vidare på agendan finns länder som Indien, Kina, Thailand, Vietnam, Kambodja och Malaysia. Sen till kruxet. Vi vill alla besöka Peru, Chile, Argentina och Brasilien, samt Australien och Nya Zeeland. Planen är att åka hem från Australien men det känns på något sätt fel att först åka till Thailand och sen bege sig tillbaka mot Sydamerika. Finns det nåt smartare sätt? Vi förstår att vi aldrig kommer hinna med att besöka alla länder vi har satt upp på listan men det är på något sätt en planering, vart vi sen hamnar, det tar vi då.

Vi är inte så mycket för att flyga mellan vardera ställe. Buss, tåg, cykel, båt... allt där man kan se saker längs vägen lockar oss mera. Hur farligt är det att lifta i dessa länder? Ska nämna att det är jag och en kill -och tjejkompis som åker.
Ge mig gärna en rutt som verkar enkel men fortfarande spännande och upplevelserik. Har ni gjort liknande resor? Berätta...

Vi hade tänkt oss en budget på 150 kr om dagen. Hade en kompis som gjorde en halvårsresa runt världen och hon klarade sig överlag på 150 kr om dagen, speciellt i billiga länder som Thailand etc.

Ha det gott nu allihopa. Ser fram emot alla tips ni har!
Av Trea
8 sep. 2008 15:31
Vilken spännande resa! Jag tycker dock att ni har lite för många världsdelar med i planen med tanke på tiden och budgeten! Man vill ju hinna se och uppleva saker under resan också! Det kommer ni ju inte hinna om ni ska ta alla världsdelar på en gång... Varför inte ta Sydamerika vid ett annat tillfälle?

Jag tycker att lifta låter farligt, särskilt i Afrika och Sydamerika. Vi har rest en del i bland annat Kenya, Tanzania, Tjailand, Vietnam, Kina och Nya Zeeland om du vill veta mer. Lycka till med era planer!
Av Mli83
8 sep. 2008 16:55
Citerat från trea:
Vilken spännande resa! Jag tycker dock att ni har lite för många världsdelar med i planen med tanke på tiden och budgeten! Man vill ju hinna se och uppleva saker under resan också! Det kommer ni ju inte hinna om ni ska ta alla världsdelar på en gång... Varför inte ta Sydamerika vid ett annat tillfälle?

Jag tycker att lifta låter farligt, särskilt i Afrika och Sydamerika. Vi har rest en del i bland annat Kenya, Tanzania, Tjailand, Vietnam, Kina och Nya Zeeland om du vill veta mer. Lycka till med era planer!
Berätta gärna lite mer om vad som är värt att se när man är i Kenya, Tanzania, Vietnam och Nya Zeeland... Tack!