Backpacking i Asien rutt

10 feb. 2018 16:44 (redigerad)
Visningar: 1895
Hejsan!! Jag planerar att åka och backpacka i Asien med avresa runt Mars 2019. Detta blir min första backpacking resa. Jag har inte så himla bra koll på detta och vill väl höra om min ungefärliga reseplan+ budget låter rimlig. Reselängden är inte helt bestämd men tänker mig 1-2 månader beroende på vad jag har råd med och budgeten kommer antagligen ligga på ca 20-30.000.

Jag tänker mig att jag börjar resan med ett billigt flyg till Bangkok och stannar där några få dagar för att sedan resa vidare till Koh Tao. Jag vill efter detta gärna ta mig till Koh Rong i Kambodja och sedan vidare till Palawan, Filippinerna.
Har även planerat att möjligtvis ta dykarcertifikat i Koh Tao, är det värt det?

Låter det rimligt att hinna detta på 1-2 månader med 20-30.000 i budget?
Hur tar jag mig lättast från Koh Tao till Koh rong, eller är det något ställe jag kan passa på att åka till mellan dessa destnationer?
Hur tar man sig lättast och billigast till Palawan från kambodja?
Jag har hört mycket bra om Koh Tao och Koh rong vilket är anledningen till att jag gärna vill åka dit men är det några andra destinationer i dessa 3 länder som jag definitivt inte får missa?

Jätte tacksam för alla råd och tips!
10 feb. 2018 19:29 (redigerad)
Dina tänkta resmål gör att det är svårt att få till en smidig resväg. Bara att ta sig från Koh Tao till Koh Rong kommer ta över 24 timmar om du vill resa billigt.

https://www.rome2rio.com/map/Koh-Tao/Koh-Rong-Sanloem-Krong-Preah-Sihanouk-Cambodia

Likaså att ta sig från Koh Rong till Palawan.

https://www.rome2rio.com/s/Koh-Rong-Sanloem-Krong-Preah-Sihanouk-Cambodia/Palawan

Försök istället att hitta smidiga och snabba resvägar som mer naturligt passar in till alternativa resmål. Kolla varifrån det finns lågprisflyg och till vilka destinationer. Ett alternativ skulle vara att resa via Thailand västra kust och sedan hitta flyg från Kuala Lumpur till antingen Kambodja eller Filippinerna. Dykningen runt Koh Lipe är exempelvis bättre än vid Koh Tao, men ännu bättre i Filippinerna.

Eller byt ut Koh Tao mot Koh Chang. Dock ingen bra dykning runt Koh Chang. Då blir vägen till Koh Rong lite mer naturlig.
11 feb. 2018 19:05
Hej tack för svar! Tror du att det möjligtvis hade blivit lättare om jag började det hela med flyg till Koh Samui istället och vidare till Koh Tao och därefter åka vidare till Bangkok? På så vis slippa åka tillbaka till Bangkok igen för att ta mig till Kambodja. Fortfarande jobbig väg till Palawan men då kanske inte båda dessa destinationer blir lika jobbiga att ta sig till?
Av Emh87
11 feb. 2018 19:25
Hejsan,
Jag har inte lusläst allt, men jag tycker definitivt du ska boka en möte med en rese-expert på Kilroy. Jag har gjort det flera gånger och dom är extremt bra och svarar på frågor som dessa flera ggr i veckan. Ibland kör man fast på Google och Tripavdvisor =)
12 feb. 2018 12:26 (redigerad)
Citerat från Rebeckar99:
Hej tack för svar! Tror du att det möjligtvis hade blivit lättare om jag började det hela med flyg till Koh Samui istället och vidare till Koh Tao och därefter åka vidare till Bangkok? På så vis slippa åka tillbaka till Bangkok igen för att ta mig till Kambodja. Fortfarande jobbig väg till Palawan men då kanske inte båda dessa destinationer blir lika jobbiga att ta sig till?
Att flyga till & från Koh Samui är ganska så dyrt, sedan måste du ändå ta dig till/från Koh Tao. Det är ganska så jobbigt att resa till/från Koh Tao, den ligger inte så smidigt till. Finns kombinerad buss/båtresa med Lomprayha till/från Bangkok.

Är det något särskilt som lockar på just Koh Tao och för den delen även Koh Rong, förutom att du hört gott om dem? Kommer som sagt ta lång tid och kosta en del om du vill flyga.

Personligen hade jag försökt hitta resmål av liknande karaktär men som är enklare att resa till och där resrutten blir mera naturlig. Är det din första resa och med en begränsad budget och "bara" 1-2 månader så är det kanske idé att välja en enklare resväg och kanske även välja bort något land. Kanske bara nöja sig med Thailand och Kambodja?
16 feb. 2018 09:56
Angående flyg till Filippinerna kolla på www.cebupacificair.com dem flyger från Siem Reap till Puerto princessa via Manila tur och retur med bagage kostar ca 300 - 400 USD