Backpacka Syd- eller centralamerika oktober-november?
Hej! Jag och en vän planerar att göra en resa på 2 månader från början på oktober till slutet av november. Vår tanke har varit Centralamerika, men när vi börjar läsa på inser vi att det kanske inte är den bästa tidpunkten att åka just dit på grund av orkansäsong och regnsäsong. Är det någon som har rest i Centralamerika under oktober och november och har input?
Om inte Centralamerika, funderar vi på kanske Peru, Bolivia och något mer land. Någon som har bra tips på vilka länder som är bra att resa i under dessa månader? :) Sydamerika är ju lite större länder, så man kanske vill ha mer tid i dessa länder jämfört med Centralamerika?
Tacksam för all input :)
Om inte Centralamerika, funderar vi på kanske Peru, Bolivia och något mer land. Någon som har bra tips på vilka länder som är bra att resa i under dessa månader? :) Sydamerika är ju lite större länder, så man kanske vill ha mer tid i dessa länder jämfört med Centralamerika?
Tacksam för all input :)
Hej,
Oktober och november är en mycket bra tid på året att besöka södra Argentina och södra Chile. Det är vår där och bästa tiden för att se det marina djurlivet på nära håll med valar, pingviner, sjöelefanter, delfiner m.m. Även en bra tid för att se isberg som bryter sig loss från glaciärerna.
Jag har tyvärr inte rest i Centralamerika under denna tiden på året. I Peru och Bolivia ligger oktober och november mot slutet av den kallare torra årstiden och det bör vara en ganska bra tid att resa där.
Oktober och november är en mycket bra tid på året att besöka södra Argentina och södra Chile. Det är vår där och bästa tiden för att se det marina djurlivet på nära håll med valar, pingviner, sjöelefanter, delfiner m.m. Även en bra tid för att se isberg som bryter sig loss från glaciärerna.
Jag har tyvärr inte rest i Centralamerika under denna tiden på året. I Peru och Bolivia ligger oktober och november mot slutet av den kallare torra årstiden och det bör vara en ganska bra tid att resa där.
Har åkt från Panama till Mexiko under oktober, november och början av december. Funkar perfekt om man håller sig där det inte är regn eller orkansäsong. Dvs Starta i Panama och sluta i Mexiko. Följ Karibiska kusten i början av oktober och sen Stilla havs kusten, för att i början av november, återgå till den Karibiska sidan då, förhoppningsvis, orkansäsongen upphört.