Avgifter vid kortbetalning nätresebyråer

Av Skye10
11 okt. 2013 11:44
Visningar: 1139
Är det någon annan som reagerar på nätresebyråernas sätt att komma förbi lagen gällande kortavgifter?

De allra flesta priser presenteras inklusive rabatt OM man betalar via sin internetbank. Kollade in villkoren hos SEAT24, Flygvaruhuset, mfl.

Där står bl.a att man tar INTE ut kortavgifter när man betalar med kort. Men man säger heller inte att betalning via internetbank rabatteras. Dessutom suger det ordentligt att det inte går betala med andra banker såsom Skandia, IKANO, ICA eller Länsförsäkingar. Så har det varit i flera år.

Indirekt tar nätresebyråerna ut en kortavgift på 400 kr!
19 okt. 2013 02:42
Jag har även reagerat negativt på alla dessa avgifter! Har försökt hitta någon nätresebyrå som inte tar ut några avgifter vid kortbetalning, men ännu ingen träff. Flygbolagens sidor tar som regel inte ut några avgifter, men där är priserna oftast något högre än om man går via sökmotor typ Momondo eller Flygresor. Jag har internetbank, men inte hos de banker där nätresebyråerna har avtal. Jag reser många weekendresor under året och totalt blir det mycket pengar i avgifter. Tacksam om någon har förslag på de nätresebyråer som har lägst avgifter eller ingen avgift alls.
Av Skye10
19 okt. 2013 16:24
Jag undersökte lite och företaget Etraveli i Uppsala äger de flesta nätresebyråer i Sverige; SuperSaver, Flygvaruhuset, Travelstart, TravelPartner, Seat24, Budjet, TravelFinder mfl...

Så alla dessa sajter har samma upplägg med enbart 4 internetbanker...eller 100 kr i avgift per biljett om man betalar med kort. Jag gjorde en anmälan till konsumentombudsmannen och tyckte gott de kunde kolla upp dessa nätresebyråers dolda avgifterna.

Skrev även till Etraveli och fick svar:

Tack för feedback. Jag förstår dina synpunkter och vi har försökt att driva denna fråga mot betalningsväxeln vi jobbat med under många år då det är som du skriver endast kopplat till storbankerna. Det enda
som hänt senast och vi inte implementerat än är Danske bank. Jag skall ha avstämningsmöte med den relativt snart och följa upp status kring ”nisch” bankerna som för den vanliga konsumenten börjat växa sig
stora.

Jag vägrade göda denna kassako och lät en kompis som hade "rätt" internetbank göra transaktionen för min biljett.