Avgifter för att besöka canyons?
Vi kommer från Colorado med bil och tänkte besöka några parker/canyons på vägen mot LA.
- Canyonlands nationalpark
- Antelope Canyon
- Horseshoe Bend
- Grand canyon
- Bryce canyon
- Valley of Fire state park
1. Finns det något paketpris som man kan köpa i förväg som ger en inträde till flera canyons?
2. Eller vad ligger respektive entrébiljett på ungefär?
3. Vilka canyons är era top-3-favoriter?
-
- Canyonlands nationalpark
- Antelope Canyon
- Horseshoe Bend
- Grand canyon
- Bryce canyon
- Valley of Fire state park
1. Finns det något paketpris som man kan köpa i förväg som ger en inträde till flera canyons?
2. Eller vad ligger respektive entrébiljett på ungefär?
3. Vilka canyons är era top-3-favoriter?
-
För de nationella parkerna så finns det någon form av paketpris/årskort. Kolla på webben https://www.nps.gov/planyourvisit/passes.htm
Grand Canyon kostar $35 för en bil och alla i den
Antelope bör/ska man boka i förväg. Den är mäkta populär
Horseshoe bend är gratis
Det var mina 2 cent
Grand Canyon kostar $35 för en bil och alla i den
Antelope bör/ska man boka i förväg. Den är mäkta populär
Horseshoe bend är gratis
Det var mina 2 cent
https://navajotours.com/tour-packages/#book-a-tour
Denna körde vi för antelope canyon, tyckte det funkade bra.
Denna körde vi för antelope canyon, tyckte det funkade bra.
Vi besökte flera parker i somras (Sequoia, Grand Canyon, Zion & Bryce) och köpte ett årskort för drygt 700 kr, gäller sen som inträde till alla nationalparker. Kortet köpte vi vid entrén i första nationalparken. Om jag inte minns fel gäller detta dock bara nationalparkerna, till State Parks betalade vi avgift. Vi besökte Pink Coral State Park och betalade 8 $. Vi besökte också Horseshoe Bend som är gratis och Lower Antelope Canyon där vi köpte en tur via Ken Tours, då ingick även avgift till Navajo Land. Vår favorit blev otippat Zion NP, men även övriga nationalparker var fantastiska. Horseshoe Bend var vår största besvikelse.
Mina topp 3 är Antelope, Bryce och Moki Dugway fast det är ju bara en scenic route men ligger perfekt mellan Canyonland/Arches när ni ska köra ner till Mexican Hat å vidare mot Page. Inte så lätt att hitta då det är en liten väg. Högst upp innan man kör nerför berget till höger ligger "Mule overlook" som jag inte varit till men ser häftigt ut på bilder. Gå in på tripadvisor och sök på "Mexican Hat" så får du fram allt häftigt att se där i närheten.
Annual Park Pass för $80 är ett bra pris, då räcker det med tre besök till parker så har det lönat sig. https://shop.usparkpass.com/products/america-the-beautiful-national-park-pass-2018-2019
- Canyonlands nationalpark - $35 (80)
- Antelope Canyon - $68 per person
- Horseshoe Bend - Gratis
- Grand canyon - $35 (80)
- Bryce canyon - $35 (80)
- Valley of Fire state park - $10
Är ni vid Canyonlands kan ni lika gärna svänga in till Arches som ligger på vägen och Dead Horse State Park som är granne med Canyonlands, om ni har tillräckligt med tid. Som Emolis skriver så gäller inte Annual Pass vid State Parks så det blir en extra avgift men oftast inte mer än $10-15.
Antelope Canyon kan ni behöva förboka då det kan vara helt slut. Så var det sist jag var där (för 10 år sedan betalade jag $10 och fick gå själv så länge jag ville i Lower Antelope) Även rum i Page kan behöva förbokas då det kan vara helt slut. Sist sov jag i bilen på en Walmart-parkering.
Om ni inte gillar folkmängder finns det andra slot canyons inom Grand-Escalante National Monument till exempel. Inte lika vackra kanske, men ibland trängre.
Antelope Canyon var trevligt men jag kommer inte åka tillbaka efter att ha varit där, alltför mycket folk nu.
Grand Canyon är så mäktig att det är min favorit även om den ofta är disig. Jag tillhör en minoritet som gillar norra sidan bäst.
Bryce Canyon är också trevlig men några enklare vandringsleder ner. Åk till Sunset Point på för soluppgången och Sunrise Point för solnedgången. De vetter åt samma håll och har i stort sett samma utsikt men pga namnen så är det inte så trångt om man besöker dem i omvänd ordning mot vad namnen föreslår.
Zion tog luften ur mig när jag var där första gången, riktigt vacker park men också välbesökt och relativt trång så jag har inte varit tillbaka på 10 år.
Jag kanske skulle föreslå följande rutt, inte direkt Canyon-fokuserat men ändå :
Denver
Canyonlands (och Arches)
(Muley Point Overlook)
Monument Valley
Page
Grand Canyons norra sida
Zion eller Bryce
LA
Hoppas ni får det trevligt vilken rutt det än blir. Hursomhelst kommer det bli många härliga utsikter längs med vägen från bilen.
- Canyonlands nationalpark - $35 (80)
- Antelope Canyon - $68 per person
- Horseshoe Bend - Gratis
- Grand canyon - $35 (80)
- Bryce canyon - $35 (80)
- Valley of Fire state park - $10
Är ni vid Canyonlands kan ni lika gärna svänga in till Arches som ligger på vägen och Dead Horse State Park som är granne med Canyonlands, om ni har tillräckligt med tid. Som Emolis skriver så gäller inte Annual Pass vid State Parks så det blir en extra avgift men oftast inte mer än $10-15.
Antelope Canyon kan ni behöva förboka då det kan vara helt slut. Så var det sist jag var där (för 10 år sedan betalade jag $10 och fick gå själv så länge jag ville i Lower Antelope) Även rum i Page kan behöva förbokas då det kan vara helt slut. Sist sov jag i bilen på en Walmart-parkering.
Om ni inte gillar folkmängder finns det andra slot canyons inom Grand-Escalante National Monument till exempel. Inte lika vackra kanske, men ibland trängre.
Antelope Canyon var trevligt men jag kommer inte åka tillbaka efter att ha varit där, alltför mycket folk nu.
Grand Canyon är så mäktig att det är min favorit även om den ofta är disig. Jag tillhör en minoritet som gillar norra sidan bäst.
Bryce Canyon är också trevlig men några enklare vandringsleder ner. Åk till Sunset Point på för soluppgången och Sunrise Point för solnedgången. De vetter åt samma håll och har i stort sett samma utsikt men pga namnen så är det inte så trångt om man besöker dem i omvänd ordning mot vad namnen föreslår.
Zion tog luften ur mig när jag var där första gången, riktigt vacker park men också välbesökt och relativt trång så jag har inte varit tillbaka på 10 år.
Jag kanske skulle föreslå följande rutt, inte direkt Canyon-fokuserat men ändå :
Denver
Canyonlands (och Arches)
(Muley Point Overlook)
Monument Valley
Page
Grand Canyons norra sida
Zion eller Bryce
LA
Hoppas ni får det trevligt vilken rutt det än blir. Hursomhelst kommer det bli många härliga utsikter längs med vägen från bilen.
Citerat från Emolis:
Vår favorit blev otippat Zion NP, men även övriga nationalparker var fantastiska.
Kan plussa på där på Zion. Fantastiskt vackert.Vår favorit blev otippat Zion NP, men även övriga nationalparker var fantastiska.
Gillar du fysiska utmaningar är Angels Landing en höjdare (i dubbel bemärkelse)
https://www.instagram.com/explore/locations/522899957/angels-landing-zion-national-park/
Dessa 3-topp blir det garanterad. :-) Är det svårt att hitta till Mexican Hat (bilderna med stenen med hatten) eller är det till Mule overlook som det är svårt att hitta? Kommer man dit med en cabriolet?
Citerat från Brycecanyon:
Mina topp 3 är Antelope, Bryce och Moki Dugway fast det är ju bara en scenic route men ligger perfekt mellan Canyonland/Arches när ni ska köra ner till Mexican Hat å vidare mot Page. Inte så lätt att hitta då det är en liten väg. Högst upp innan man kör nerför berget till höger ligger "Mule overlook" som jag inte varit till men ser häftigt ut på bilder. Gå in på tripadvisor och sök på "Mexican Hat" så får du fram allt häftigt att se där i närheten.
Kan det vara svårt med rum i Kayenta också? Det kanske är lämpligare att stanna till där, så kan man ta Antelope innan man kommer till Page.
Citerat från Cd1000:
Antelope Canyon kan ni behöva förboka då det kan vara helt slut. Så var det sist jag var där (för 10 år sedan betalade jag $10 och fick gå själv så länge jag ville i Lower Antelope) Även rum i Page kan behöva förbokas då det kan vara helt slut. Sist sov jag i bilen på en Walmart-parkering." ...
Bryce Canyon är också trevlig men några enklare vandringsleder ner. Åk till Sunset Point på för soluppgången och Sunrise Point för solnedgången. De vetter åt samma håll och har i stort sett samma utsikt men pga namnen så är det inte så trångt om man besöker dem i omvänd ordning mot vad namnen föreslår. ....
Antelope Canyon kan ni behöva förboka då det kan vara helt slut. Så var det sist jag var där (för 10 år sedan betalade jag $10 och fick gå själv så länge jag ville i Lower Antelope) Även rum i Page kan behöva förbokas då det kan vara helt slut. Sist sov jag i bilen på en Walmart-parkering." ...
Bryce Canyon är också trevlig men några enklare vandringsleder ner. Åk till Sunset Point på för soluppgången och Sunrise Point för solnedgången. De vetter åt samma håll och har i stort sett samma utsikt men pga namnen så är det inte så trångt om man besöker dem i omvänd ordning mot vad namnen föreslår. ....
Citerat från Mystiqus:
Kan det vara svårt med rum i Kayenta också? Det kanske är lämpligare att stanna till där, så kan man ta Antelope innan man kommer till Page.
Har aldrig bott i Kayenta men kan tänka mig ett visst överflöde från Monument Valley. Istället för Kayenta skulle jag rekommendera The View Hotel i Monument Valley. Att uppleva en solnedgång där är något speciellt men även soluppgången är fantastisk. Priserna mellan The View och hotel i Kayenta verkar vara ganska likvärdiga så valet för mig är enkelt - Monument Valley är en livsupplevelse medan Kayenta är ett övernattningsställe som bäst, genomfart som värst.
Citerat från Cd1000:
Citerat från Mystiqus:
Dessa 3-topp blir det garanterad. :-) Är det svårt att hitta till Mexican Hat (bilderna med stenen med hatten) eller är det till Mule overlook som det är svårt att hitta? Kommer man dit med en cabriolet?
Varit på Karibienkryssning...... Det viktigaste när man planerar resa i vildmarken: Se till att du når övernattning innan det blir mörkt!! Helt värdelöst att köra bil i mörkret och inte se allt vackert runt omkring. Dessa 3-topp blir det garanterad. :-) Är det svårt att hitta till Mexican Hat (bilderna med stenen med hatten) eller är det till Mule overlook som det är svårt att hitta? Kommer man dit med en cabriolet?
Citerat från Brycecanyon:
Med din rutt är ju Moab en naturlig övernattning, men det räcker naturligtvis inte med en natt utan räkna med 2 för att hinna med Canyonland och Arches. Sedan gäller det att komma iväg i tid, säg kl 07 för att hinna till Page dit det är 6 tim ren körtid och då får du ta Antelope dagen efter för det är ju bara 20 min körning tillbaka. Boka dagen före och jag hade Lower och betalade typ 20$ + 5-10$ parkering å 5$ tip till guiden.
Visst du kan ta en natt vid Monument valley och dagen efter Antelope men glöm Kayenta. En stad i Indianreservat som visar hur lurade ursprungsbefolkningen blivit.......
Här en länk utan Moule overlook som jag inte lyckades stava så google förstod men den ligger till höger precis innan man kör nerför Moki Dugway som inte alls är så hemsk att köra, bara underbart vacker.
https://www.google.com/maps/dir/Moab,+Utah+84532/Natural+Bridges+National+Monument,+Lake+Powell,+Utah/Moki+Dugway,+Utah+261,+Mexican+Hat,+Utah/Mexican+Hat+Rock+Viewpoint,+Utah/Forrest+Gump+Point,+U.S.+163+Scenic,+Mexican+Hat,+Utah/Antelope+Canyon,+Arizona/Page,+Arizona/@37.5119275,-111.5205511,8z/data=!3m1!4b1!4m44!4m43!1m5!1m1!1s0x8747e1e59ab82d8d:0xb32b17af1d5c42d!2m2!1d-109.5498395!2d38.5733155!1m5!1m1!1s0x8737a08d0fccf829:0x6e57de12b97ced17!2m2!1d-110.0052043!2d37.604056!1m5!1m1!1s0x87376aaf3e666161:0x36809ebc0c34dfef!2m2!1d-109.9395635!2d37.2739833!1m5!1m1!1s0x873745edc88c83a9:0xfe3895833ea0a65e!2m2!1d-109.848913!2d37.1764605!1m5!1m1!1s0x8737382ff96b4f9d:0x19b1b53785b6ba25!2m2!1d-109.9908122!2d37.1014959!1m5!1m1!1s0x873411f49ba00e0b:0x98361608ad6aa79b!2m2!1d-111.3743302!2d36.8619103!1m5!1m1!1s0x8734135bfdcd758f:0x6e982f5153384e39!2m2!1d-111.4558333!2d36.9147222!3e0
TACK för alla tips.
Mellan Grand Junction och Moab är det ca 3-4 timmar. Vi hoppar nog över Canyonland, och kör direkt till Monticello för en övernattning. Morgonen efter gör vi en avstickare till Moki Dugway / Muley Point View. Kör sen vidare till Page (där vi förbokat rum) och passerar Mexican Hat och Forrest Gump Point på vägen. Dagen efter tar vi Horsebend shoe och Antelope Canyon (som vi också tänker förboka). Därefter beger vi oss till North Rim och sen vidare till Bryce ... osv ...
Vad tror ni om det? Tror inte att vi orkar mycket mer efter just den sträckan eftersom vi börjar närma oss slutet av vår 30-dagars roadtrip. Men ska naturligtivs ha Arches och Gooseneck i åtanke.
Hur många dagar i förväg bör man förboka Antelope Lover Canyon förresten?
Mellan Grand Junction och Moab är det ca 3-4 timmar. Vi hoppar nog över Canyonland, och kör direkt till Monticello för en övernattning. Morgonen efter gör vi en avstickare till Moki Dugway / Muley Point View. Kör sen vidare till Page (där vi förbokat rum) och passerar Mexican Hat och Forrest Gump Point på vägen. Dagen efter tar vi Horsebend shoe och Antelope Canyon (som vi också tänker förboka). Därefter beger vi oss till North Rim och sen vidare till Bryce ... osv ...
Vad tror ni om det? Tror inte att vi orkar mycket mer efter just den sträckan eftersom vi börjar närma oss slutet av vår 30-dagars roadtrip. Men ska naturligtivs ha Arches och Gooseneck i åtanke.
Citerat från Mystiqus:
TACK för alla tips.
Om du skippar Moab har du vackrare rutt Montrose- Ouray- Silverton -Durango för "Million dollar Hwy" är verkligen något extra. För att göra rutten perfekt kör ni till Pikes Peak från Denver och då blir rutten såhär: https://www.google.com/maps/dir/Denver,+Colorado,+USA/Pikes+Peak,+Colorado,+USA/Moki+Dugway,+Utah+261,+Mexican+Hat,+Utah/Mexican+Hat+Rock+Viewpoint,+Utah/Forrest+Gump+Point,+U.S.+163+Scenic,+Mexican+Hat,+Utah/Antelope+Canyon,+Arizona/Page,+Arizona/@37.3112216,-109.3782172,8z/data=!4m54!4m53!1m5!1m1!1s0x876b80aa231f17cf:0x118ef4f8278a36d6!2m2!1d-104.990251!2d39.7392358!1m15!1m1!1s0x8714a806033005bd:0xa67b8c79d6580c1e!2m2!1d-105.0422595!2d38.8408707!3m4!1m2!1d-107.8386828!2d38.4888172!3s0x873f5a6904ab236d:0xa305ac28754c1557!3m4!1m2!1d-107.87843!2d37.280263!3s0x873ea81ef81dec5f:0x7dc3f3a6e2e03300!1m5!1m1!1s0x87376aaf3e666161:0x36809ebc0c34dfef!2m2!1d-109.9395635!2d37.2739833!1m5!1m1!1s0x873745edc88c83a9:0xfe3895833ea0a65e!2m2!1d-109.848913!2d37.1764605!1m5!1m1!1s0x8737382ff96b4f9d:0x19b1b53785b6ba25!2m2!1d-109.9908122!2d37.1014959!1m5!1m1!1s0x873411f49ba00e0b:0x98361608ad6aa79b!2m2!1d-111.3743302!2d36.8619103!1m5!1m1!1s0x8734135bfdcd758f:0x6e982f5153384e39!2m2!1d-111.4558333!2d36.9147222!3e0TACK för alla tips.
Visserligen utan Monticello men den kan ju läggas till utan större omväg, men övernattning finns ju i Durango. Med denna rutt når du även Black Canyon utanför Montrose.
Ren körtid från Denver är över 15h men med så mycket att se så blir det 2 övernattningar före Page. Är det inte sikt på Pikes Peak är det bara att skippa den, men vem vill inte köra världens mest kända backtävlingssträcka? Bara ATT KOLLA PÅ YOUTUBE.
Du skriver inte var ni börjar och slutar hela resan.
Du skriver inte var ni börjar och slutar hela resan.
Okej, trodde väg 191 när man svänger ner till Moab också var väldigt vacker. Men det kanske är den sista sträckan!?
Vi kommer från Amarillo, TX och har med Pikes Peak och även Royal Gorge Bridge på vår rutt. Däremot tänkte vi skippa Denver för att spara tid. Är det värt att åka dit ändå?
Jag har fått för mig att vägen genom Klippiga bergen skulle vara finare (via Grand Junction och Roxy drive), men som du skriver så vill man ju ha kört på världens "million dollar highway", också ..
Beslutsångest deluxe. .
Vi kommer från Amarillo, TX och har med Pikes Peak och även Royal Gorge Bridge på vår rutt. Däremot tänkte vi skippa Denver för att spara tid. Är det värt att åka dit ändå?
Jag har fått för mig att vägen genom Klippiga bergen skulle vara finare (via Grand Junction och Roxy drive), men som du skriver så vill man ju ha kört på världens "million dollar highway", också ..
Beslutsångest deluxe. .
Citerat från Mystiqus:
Okej, trodde väg 191 när man svänger ner till Moab också var väldigt vacker. Men det kanske är den sista sträckan!?
Jag har fått för mig att vägen genom Klippiga bergen skulle vara finare (via Grand Junction och Roxy drive), men som du skriver så vill man ju ha kört på världens "million dollar highway", också .. l
Beslutsångest deluxe. .
Nej skippa Denver om du kommer söderifrån å lägg upp rutten från Pikes Peak och då blir ju Royal George bridge - Montrose en smidig väg: https://www.google.com/maps/dir/Pikes+Peak,+Colorado,+USA/Royal+Gorge+Bridge+and+Park,+4218+Co+Rd+3A,+Ca%C3%B1on+City,+CO+81212,+USA/Montrose,+Colorado,+USA/@38.6353106,-107.4635639,8z/data=!3m1!4b1!4m20!4m19!1m5!1m1!1s0x8714a806033005bd:0xa67b8c79d6580c1e!2m2!1d-105.0422595!2d38.8408707!1m5!1m1!1s0x87148dfaabdd822f:0xf08f0eba71b8ebb4!2m2!1d-105.3228088!2d38.4631678!1m5!1m1!1s0x873f50888a070817:0x517e467508b974d!2m2!1d-107.8761738!2d38.4783198!3e0 . Okej, trodde väg 191 när man svänger ner till Moab också var väldigt vacker. Men det kanske är den sista sträckan!?
Jag har fått för mig att vägen genom Klippiga bergen skulle vara finare (via Grand Junction och Roxy drive), men som du skriver så vill man ju ha kört på världens "million dollar highway", också .. l
Beslutsångest deluxe. .
Är inte vädret med er så slipper ni köra upp till Pikes Peak, eller så säger tiden ifrån så ni ändå får stryka den för den drar ju iväg några timmar.
Har faktiskt inte kört via Grand Junction men har svårt att se att den skulle vara sevärd som Million dollar Hwy som jag kört 4ggr. Montrose med Black Canyon tar bara någon timme att svänga till men häftigt med 1km ner till vattnet. Ouray är litet å mysigt med heta källbad, längre söderut Red pass med mängder av mineraler och därför vackra färger. Silverton är min favorit, visserligen betydligt mer exponerad nu med mängder av Caféer men känns ändå genuint och någon i bilen kan ta den smalspåriga ångtåget ner till Durango. En gång hade jag turen att tåget från Durango kom infrustande nitt i stan, och det var ett minne för livet.
Finns mycket på youtube om både tågresan å själva vägen som går precis längs the Rockies.
Jag har kört 191:an flera gånger också men den kan inte jämföras med MD Hwy.
Från Amarillo har du 6½h körtid så tror inte ni hinner mer än ner från berget å övernatta i Woodland Park.
Därifrån till Durango är det över 7h körtid, så ska ni ta det på en dag så får ni rusa förbi så mycket för att hinna fram så bättre då ta en övernattning i Montrose eller Ouray för då hinner ni stanna i Black Canyon också och har därefter en hel dag på er till Durango.
Skulle dagarna inte räcka är det bara att dra till Durango från Amarillo för då har du klippt bort 2 dagar som du kanske inte har, fast visst är det bättre att ta bort någon annan sträcka än att missa det vackraste i hela landet.......
Har aldrig varit i Texas, men är det något märkvärdigt där förutom Cadillac Ranch? Klippa någon delsträcka med bara körning och flyga inrikes till Denver istället och plocka ut ny bil där.
Därifrån till Durango är det över 7h körtid, så ska ni ta det på en dag så får ni rusa förbi så mycket för att hinna fram så bättre då ta en övernattning i Montrose eller Ouray för då hinner ni stanna i Black Canyon också och har därefter en hel dag på er till Durango.
Skulle dagarna inte räcka är det bara att dra till Durango från Amarillo för då har du klippt bort 2 dagar som du kanske inte har, fast visst är det bättre att ta bort någon annan sträcka än att missa det vackraste i hela landet.......
Har aldrig varit i Texas, men är det något märkvärdigt där förutom Cadillac Ranch? Klippa någon delsträcka med bara körning och flyga inrikes till Denver istället och plocka ut ny bil där.
Tack Brycecanyon! Blir mer och mer nyfiken på den rutten så det blir nog den faktiskt.
(Min karl ville ABSOLUT köra R66 (så det blir 20 minuter på den innan vi kommer till Amarillo). Innan så tänkte vi stanna till i Fort Worth och besöka Stockyards National Historic District och titta lite på cowboylivet med kofösning och rodeotävling.)
(Min karl ville ABSOLUT köra R66 (så det blir 20 minuter på den innan vi kommer till Amarillo). Innan så tänkte vi stanna till i Fort Worth och besöka Stockyards National Historic District och titta lite på cowboylivet med kofösning och rodeotävling.)
Citerat från Mystiqus:
Tack Brycecanyon! Blir mer och mer nyfiken på den rutten så det blir nog den faktiskt.
Det är han ju verkligen inte ensam om, men ärligt talat så är den sträckningen inte så kul att köra hela vägen vad jag förstår. Däremot finns mycket intressanta delar och samhällen med genuina miljöer bevarade som är väldigt häftiga att se. Själv har jag kört genom Williams, Holbrook, Winslow, Victorville där jag måste säga att Wigwam motellet i Holbrook var makalöst att se i verkligheten, sedan har ju alla nämnda städer genuina skyltar å motell från tiden men ligger ju lite vid sidan om era canyons. Ni kommer att göra fler resor och vill då säkert återuppleva Colorado + route 66 ställen så då får ni även pricka in Petrefied Forrest nära Holbrook som är väldigt speciellt. Tack Brycecanyon! Blir mer och mer nyfiken på den rutten så det blir nog den faktiskt.
Mitt förslag på framtida resa är att flyga till Denver eller Salt Lake City och hem från Las Vegas eller Phoenix. Reser ni dessutom till SLC mitten av augusti eller mitten av september så är det Landspeedracing på Bonneville som inte liknar något ni sett tidigare.........
När planerar ni för första resan?
Citerat från Mystiqus:
@Brycecanyon, så mycket att se ... :-) Vi åker 1 maj och kommer hem 31 maj.
Nu vet jag inte om ni startar i Chicago, men gör ni det borde ni hinna med delar av min rutt om inte hela. Hursomhellst kom tillbaka till tråden i sommar så vi får veta hur resan blev för det har många glädje av.
@Brycecanyon, så mycket att se ... :-) Vi åker 1 maj och kommer hem 31 maj.