Äventyr i Australien från April och ett år framåt!

1 feb. 2012 20:41
Visningar: 684
Hej äventyrare!

Jag åker till Melbourne i början på april och söker en eller flera äventyrare att göra mig sällskap i resandet! Min plan är att köpa en bil och sedan resa runt i Australien i eget tempo, chilla, äventyra, träffa nya människor och även jobba när man stöter på något spännande.

Är utbildad civ. ingenjör men tänkte passa på och jobba med allt galet som jag inte hade gjort här hemma... med dykning, på ranch, vinodlingar, you name it!

Har ordnat mitt Working Holiday visum och ska boka resa senast i slutet på februari. Tycker du det låter intressant så hör av dig!
21 feb. 2012 08:09
hej hej!

ja kommer att åka ner dit i början på 2013, men du kommer att åka nu i april? eller blir det 2013?
1 mars 2012 17:27
Hej Vanessa!

Yes, jag och en tjej som heter Theodora åker till Melborne den 11 April i år och reser runt tills vi tröttnar eller tills visumet går ut. Du får gärna höra av dig när du är på väg ner. Vi kommer i slutet av resan vara i Melbourne och jobba så om du börjar där så kan du få lite tips på äventyr.

Hälsningar
Roman
Av Darleen
1 mars 2012 18:29
Jag åker troligtvis ner till Aus i september är min plan. Har tänkt att fixa work&travel visum och stanna där i ett år, eller ah tills pengarna tar slut.. Måste passa på innan man fyller 30 och utnyttja visumet!

Har du fixat allt själv eller fått hjälp från en förmedling med allt småfix man måste fixa i australien som konton och sånt? Skulle va kul o höra hur du har gått till väga!

Jag åker troligtvis ner själv om jag inte hittar nån reskompis. Men jag är van att resa själv så det gör mig inte mycket.. eftersom man ändå lär känna folk på vägen! :)
1 mars 2012 23:14
Hej Darleen,

Work and travel blir svårt att fixa för oss med svensk nationalitet. Dock kan du ansöka om ett Working Holiday Visum. Enklast gör du det på http://www.immi.gov.au/e_visa/working-holiday.htm

Jag ansökte om mitt Visum på nätet, tog ca 15 min och 1 timme senare blev visumet beviljat. Hur smidigt som helst och ca 500 - 1000 kr billigare än genom resebyråerna.

Vad gäller personnummer, kontonummer och annat så kommer jag ordna det på plats i Melbourne. Har fördelen att min kusin bor i Melbourne och kan peka mig i rätt riktning om jag fastnar i pappersträsket.

Vad gäller resesälskap så är du välkommen att höra av dig när resan börjar närma sig och se vart i landet man själv befinner sig och vad man har hittat på.

Hälsningar
Roman
Av Darleen
2 mars 2012 14:08
Ja det är det där visumet jag tänkte på, working holiday. (verkar som att det inte går att söka för tillfället eller så är det jag som inte fattar hur man går tillväga.

Får jag fråga vilken försäkring du har valt? Håller på att jämföra olika försäkringar och man blir inte klok. vissa är billigare men sen läser man att det bara är skit och andra är dyrare och de kan oxå va skit det med. Funderar på att byta hemförsäkringsbolag för att Länsförsäkringar har billigare reseförsäkring om man stannar längre än 45 dagar.

Jag känner en tjej som i princip flyttat ner till BNE och har frågat henne om hjälp om dessa konton och grejer man måste skaffa. Vill försöka fixa allt själv utan någon av reseförmedlarnas hjälp.. Troligtvis finns det alltid hjälp att få när man kommer ner.

Är så taggad på att åka! Ska bli så himla kul! :)
2 mars 2012 17:12
Hej igen!

Har inte varit inne på hemsidan för visumansökan men jag hade inga problem med tjänsten när jag sökte.
Det tar dock ett tag tills man förstår hur sidan är uppbyggd och hur man ska klicka sig runt på den...

Vad gäller försäkringar så är det en liten djungel där ute... Har själv inte tecknat någon än och funderar om jag verkligen ska göra det eller inte. Här kommer motiveringen:

Sverige har ett speciellt avtal med Australien och deras "Försäkringskassa" som heter Medicare.
Man anmäler sig hos Medicare vid ankomst och visar sitt svenska pass för att registrera sig.
Skulle man råka ut för något under sin resa har man rätt till samma vård som i Sverige.
Det enda "kruxet" är att man i vissa fall får lägga ut för vården och så får man tillbaka pengarna när man visar kvitton på Medicare.

Annars vad gäller försäkringar så kommer här en kort sammanfattning av vad jag hittat hittills, komplettera gärna om du har fler alternativ.

www.if.se
Reseförsäkring utan arbete ca 8500:-
Peaple Abroad gäller även för arbete 9000:-

www.aktsam.se
Har ej reseförsäkring på hemsidan men ska ringa för att se om de kan erbjuda något iaf då jag har dem som hemförsäkring.

www.folksam.se
Reseförsäkring 6882:-
Täcker: Olycka, sjukdom, överfall, hemtransport mm
Självrisk 1500:-

www.europeiska.com
Backup Basic, reseförsäkring, 3398:- för 310 dagar, dvs 45 dagars hemförsäkring först
Bo, jobba plugga, 9460:- för 310 dagar, dvs 45 dagars hemförsäkring först
Självrisk 1500 kr

www.solidab.se
Täcker även extremsporter
Backpackerförsäkring
Utan bagageförsäkring 3190
Med bagageförsäkring 5325 kr

Det är hur långt jag har kommit i försäkringsdjungeln... =)

Just nu hälsar jag på Theodora i Uppsala som jag träffat via WTC hemsida.
Vi ska in till Sthlm imorgon (lördag) för att kolla lite utrustning. H-ar du lust och tid kan vi ses och äta lunch tillsammans. Mitt nr är 0739232693!

Hälsningar
Roman
Av Darleen
2 mars 2012 22:23
Ska kolla upp det där med medicare! Tack för tipset!

Hade vart kul att träffas och snacka lite Australien! Men jag jobbar tyvärr.
Lägg till mig på facebook så kan vi snacka mer där, om du vill. Så kan du tipsa mig om utrustning och sånt ni ska kolla på imorrn.

/Dijana Dzakula
Av Kimw
3 mars 2012 01:02
Hallå!

Jag har precis skaffat mig ledigt från och med 1 Maj och ett år framåt för att resa och arbeta utomlands, då främst i Australien. Min önskan är väl att även besöka Fiji innan en hemresa.
Kommer inte att resa med någon enorm reskassa men det kommer att trilla in lite under året samt att jag vill arbeta väl där. Detta låter absolut intressant och om det är likewise så ses jag mer än gärna och pratar mer om saken.

Din tanke låter lik min tanke, jag tar allt i jobbväg bara det verkar intressant, det gäller även vinodlingar osv. behöver inte alltid vara ett stimulerande arbete för att det ska vara intressant. En upplevelse bara! :)
3 mars 2012 03:23
Tjohoo :D

jag åker till australien i mitten på maj om alla mina planer fungerar som dom ska : )
tagit en superchansning och drar iväg själv eftersom alla mina vänner och bekanta har familj, jobb eller är allmänt torrbollar.

hade jag kunnat hade jag hoppat på med er redan nu i april, låter ju nice att bila omkring :)

har sagt upp min lägenhet och meddelat min mamma om att jag ska våldgästa dom fram tills jag åker så jag hinner få ihop tillräckligt med startpengar.

kommer att ta en enkel biljett ner och ha lite mer än 10000 i fickpengar, så ställer jag av bilen här hemma och om allt krashar får väl familjen sälja den så jag tar mig hem igen ; )
har en väninna som vart där ett år och nu söker om ett andra år, så har fått lite tips av henne, speciellt att man inte behöver göra det så kompliserat :p
6 mars 2012 11:57
Hej gott folk!

Dijana
Synd att det inte blev en lunch, lyckades få ihop 3 pers osm skall åka ner och ytterligare en som har precis kommit hem och som vi pressade på lite info :) Har hittat dig på FB och kommer höra av mig även där.
Vi har handlat en hel del till Theo som jag åker med. Allt från en ordentlig Gore-Tex jacka till rejäla skor och surfplatta. Har du fått någon mer info om Medicare?

Kimw
Nice att du också drar iväg! Fiji är en tänkt destination även för mig och Theo, kanske ses även där!
Låter som att du har liknande planer som vi, så det är bara att höra av sig så möts vi upp någonstans!
Lättast blir det att nå mig på (Logga in för att se e-postadress) eller här på reseguiden då de direkt skickas till min mail.

Nanadine
Jag kände likadant men fick ganska snabbt kontakt med Theo som jag nu kommer åka med, biljetten betald igår!!! :) Det verkar finnas en hel den underbart folk som ska iväg ungefär samtidigt! Håller helt och hållet med väninna om att man inte ska komplicera det för mycket utan ta dagen som den kommer!!

Som sagt, hör gärna av er med både tips och frågor. Kul att prata om resan så tiden går snabbare och det är dax att åka!

Uppdaterar info om försäkringar!

Aktsam
Har ej reseförsäkring, har ringt och kollat. Går inte ens att förlänga om man har dem som hemförsäkring!!!

Trygg Hansa
Har ej reseförsäkring om man inte har sin hemförsäkring hos dem!

ERV
www.europeiska.com
Backup Basic, reseförsäkring
3398:- för ett helt år om man har 45 dagars hemförsäkring
5580:- inklusive egendomsskydd på 10.000kr för ett helt år om man har 45 dagars hemförsäkring

Solid AB
www.solidab.se
Täcker även extremsporter
Backpackerförsäkring
2983:- för ett helt år om man har 45 dagars hemförsäkring
4989:- inklusive egendomsskydd på 20.000kr för ett helt år om man har 45 dagars hemförsäkring

Solid verkar vara de billigaste som jag har hittat men de har även en hel del klagomål om man kollar runt på nätet. Någom som har några tips??

Hälsningar
Roman
18 apr. 2012 06:42
Hej gott folk o en varm hälsning från Melbourne!
Har nu varit i Australien i 6 dagar and so far so good!
Om ni är på plats och vill ses eller hitta på något, hör av er på +61499278525
See ya!
4 maj 2012 06:47
Tjena gott folk, hoppas ni njuter av värmen hemma i Sverige medans jag har på mig långbyxor, tjock tröja och min Gore-Tex jacka här i regniga Melbourne. Vädret skiftar rejält här nere, kort tröja under delar av dagen sen långtröja 10 min senare. Men snart börjar det riktigt äventyret norrut. Om ni vill läsa mer om mina äventyr kan ni följa min blogg som uppdateras ca 2 ggr per vecka: http://exploringaustralia.wordpress.com/

See Ya!
1 dec. 2012 07:20
Tja! Åker till Oz ett år nu i Januari med min kompis Sanna.

Vad har du för erfarenheter av mobiltelefoni i Australien? I sverige väljer jag alltid Telia då de har bra täckning och aldrig försöker luras eller pracka på en grejer. Har du någon motsvarande rekommendation för vilket företag och abonnemang man ska välja i Australien?

Hur är det med elnätet, behöver man adapter?

När det kommer till försäkring valde jag ERV backup basic. Är inte orolig av mig utan det verkar vara en bra kompromiss kostnadsmässigt om man skulle klanta sig rejält. Trist bara att den inte täcker extremsporter (typ dykning). Vilken valde du?

När det gäller att packa väskan, har du några tips på saker att ta med som man kanske inte tänker på? Gore-tex jacka var ju en oväntad sak att packa ned tyckte jag. Hur kallt blir det, funkar skinjackan minst lika bra?

Hur ser marknaden ut för surfbrädor, är det värt att köpa en egen och hur mycket pengar får man räkna med att lägga ut om man aldrig surfat förut?

Hoppas du fortfarande trivs på din resa, vi ser verkligen fram emot vår. 45 dagar kvar, känns galet!! XD

Mvh,
Robban