Återbetalning från Travelstart
Hej!
Är det några här också som har försökt komma i kontakt med Travelstart kundtjänst (i Sverige eller på deras callcenter) både via e-post och telefon? Har försökt kontakta dem i nästan 1.5 månad så att de kan hjälpa med återbetalnings proceduren till en Emirates inställt flygg. Jag har kontaktat Emirates. De säger att de inte kan hjälpa och att jag måste vända mig till resebyrån där jag köpte biljettet. Har någon några råd på hur jag kan lösa problemet?
Är det några här också som har försökt komma i kontakt med Travelstart kundtjänst (i Sverige eller på deras callcenter) både via e-post och telefon? Har försökt kontakta dem i nästan 1.5 månad så att de kan hjälpa med återbetalnings proceduren till en Emirates inställt flygg. Jag har kontaktat Emirates. De säger att de inte kan hjälpa och att jag måste vända mig till resebyrån där jag köpte biljettet. Har någon några råd på hur jag kan lösa problemet?
Jag väntar på återbetalning från Travelstart.
Mitt flyg skulle avgå början av april men som blev inställd 1-2 veckor innan det.
Du ska bara kontakta Travelstart 2-3 dagar innan avgången, det är vad de informerar en på hemsidan och telefon.
Mail och Facebook/Messenger kan du bara glömma.
Tar ca 1.5h att komma fram till de i telefon, spelar ingen roll när du ringer, jag ringde de flera gånger på olika dagar.
Under vissa tider på vardagar finns det svensktalande support, annars är det indier som svarar i telefon.
Efter 15min som de kollar med flygbolaget på vad som gäller i avbokningspolicy, får du ett bekräftelse på mail.
Du ska alltså inte kontakta flygbolagen du flyger med, utan kan kolla på deras hemsida vad som gäller vid inställd flyg.
Har snart gått 2 månader och väntar fortfarande på pengarna, men har fått ett mail för ca 2 veckor sedan att Travelstart fortfarande väntar på svar från flygbolagen.
Mitt flyg skulle avgå början av april men som blev inställd 1-2 veckor innan det.
Du ska bara kontakta Travelstart 2-3 dagar innan avgången, det är vad de informerar en på hemsidan och telefon.
Mail och Facebook/Messenger kan du bara glömma.
Tar ca 1.5h att komma fram till de i telefon, spelar ingen roll när du ringer, jag ringde de flera gånger på olika dagar.
Under vissa tider på vardagar finns det svensktalande support, annars är det indier som svarar i telefon.
Efter 15min som de kollar med flygbolaget på vad som gäller i avbokningspolicy, får du ett bekräftelse på mail.
Du ska alltså inte kontakta flygbolagen du flyger med, utan kan kolla på deras hemsida vad som gäller vid inställd flyg.
Har snart gått 2 månader och väntar fortfarande på pengarna, men har fått ett mail för ca 2 veckor sedan att Travelstart fortfarande väntar på svar från flygbolagen.
Fick just denna mail igen:
"We would like to inform you that due to the current situation with Covid-19, the handling time for your refund request has been longer than usual. Please note that your application for a refund is still pending from the airline.
As the airlines are subject to massive workload we are unable to provide you with a pay-out date, but we are of course doing our very best to get your refund as soon as possible.
You will receive an email when your refund has been processed, if approved by the airline. Please wait for that email before trying to contact us through phone, or email or on social media since our current answering times, which goes for everyone in the flight industry, are much longer than usual.
We ask you for your patience and understanding during this challenging time.
Kind Regards,
Your Travel Agency"
"We would like to inform you that due to the current situation with Covid-19, the handling time for your refund request has been longer than usual. Please note that your application for a refund is still pending from the airline.
As the airlines are subject to massive workload we are unable to provide you with a pay-out date, but we are of course doing our very best to get your refund as soon as possible.
You will receive an email when your refund has been processed, if approved by the airline. Please wait for that email before trying to contact us through phone, or email or on social media since our current answering times, which goes for everyone in the flight industry, are much longer than usual.
We ask you for your patience and understanding during this challenging time.
Kind Regards,
Your Travel Agency"
Vi hade ett flyg med Swiss Air den 17 juni via Travelstart som ställdes in. Har fått samma meddelanden som ovan, men ingen återbetalning. Är det någon av er med tidigare flyg som har fått tillbaka era pengar? Fick ni tillbaka allt eller drog de av ngn administrativ kostnad?
Citerat från Deekay75:
Vi hade ett flyg med Swiss Air den 17 juni via Travelstart som ställdes in. Har fått samma meddelanden som ovan, men ingen återbetalning. Är det någon av er med tidigare flyg som har fått tillbaka era pengar? Fick ni tillbaka allt eller drog de av ngn administrativ kostnad?
Har fortfarande inte fått pengarna tillbaka.Vi hade ett flyg med Swiss Air den 17 juni via Travelstart som ställdes in. Har fått samma meddelanden som ovan, men ingen återbetalning. Är det någon av er med tidigare flyg som har fått tillbaka era pengar? Fick ni tillbaka allt eller drog de av ngn administrativ kostnad?
Får detta mail nu:
"Vänligen notera att på grund av situationen med COVID-19 är återbetalningsstatus för beställning xxxxxx fortfarande oförändrad. Ärendet befinner sig fortfarande hos flygbolaget.
Vi gör allt vi kan för att skynda på förloppet, men eftersom flygbolaget har väldigt många ärenden på kö kan vi tyvärr i dagsläget inte ge dig ett exakt datum för när din återbetalning kommer bli klar.
Vi kommer skicka ut ett mejl till dig den 1:a och den 15:de varje månad, med uppdateringar om hur det går med din återbetalning tills dess den är slutförd.
Så fort din återbetalning blivit klar med flygbolaget kommer vi skicka ut ett mejl till dig som bekräftar att den har gått igenom. Innan du får det mejlet behöver du inte kontakta oss i ärendet.
Vi förstår att läget är frustrerande och vi vill försäkra dig om att vi gör vårt yttersta samt tacka dig för ditt tålamod i dessa prövande tider.
Vänliga hälsningar Travelstart"
Medlemmen har tagit bort svaret
På hemsidan Hallakonsument.se står det så här:
"...köpt en paketresa gäller paketreselagen. Den säger att du ska få tillbaka pengarna inom 14 dagar från det att resan ställdes in eller när avbeställningen gjordes. Skulle du bara ha köpt en flygbiljett ska återbetalningen i vanliga fall ske inom sju dagar.
På grund av den extrema situation som branschen befinner sig i just får du nog räkna med att återbetalningen tar lite längre tid än så. Hur länge det är rimligt att behöva vänta kan vi dock inte svara på.
Ta hjälp av Kronofogden
Om du och företaget är överens om att företaget ska betala tillbaka dina pengar, men de ändå inte gör det och du tycker att återbetalningen har tagit alldeles för lång tid, kan du ta hjälp av Kronofogden genom att ansöka om ett betalningsföreläggande. Det är ett sätt att få hjälp med att få betalt. Kontakta Kronofogden för mer information.
Om du har betalat resan med kreditkort eller faktura
Har du betalat resan med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från kreditgivaren (banken) om företaget inte betalar tillbaka. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i så fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Allmänna reklamationsnämnden
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan inte pröva ett ärende som enbart handlar om att själva återbetalningen tar för lång tid.
Om du däremot har en tvist med ett företag som handlar om huruvida företaget ska betala tillbaka några pengar till dig eller inte, kan ARN ha möjlighet att pröva ärendet. Om du exempelvis har ställt krav på företaget att du vill ha ersättning, men företaget säger att du inte har rätt till det så är det alltså ARN du kan vända dig till.
"...köpt en paketresa gäller paketreselagen. Den säger att du ska få tillbaka pengarna inom 14 dagar från det att resan ställdes in eller när avbeställningen gjordes. Skulle du bara ha köpt en flygbiljett ska återbetalningen i vanliga fall ske inom sju dagar.
På grund av den extrema situation som branschen befinner sig i just får du nog räkna med att återbetalningen tar lite längre tid än så. Hur länge det är rimligt att behöva vänta kan vi dock inte svara på.
Ta hjälp av Kronofogden
Om du och företaget är överens om att företaget ska betala tillbaka dina pengar, men de ändå inte gör det och du tycker att återbetalningen har tagit alldeles för lång tid, kan du ta hjälp av Kronofogden genom att ansöka om ett betalningsföreläggande. Det är ett sätt att få hjälp med att få betalt. Kontakta Kronofogden för mer information.
Om du har betalat resan med kreditkort eller faktura
Har du betalat resan med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från kreditgivaren (banken) om företaget inte betalar tillbaka. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i så fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Allmänna reklamationsnämnden
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan inte pröva ett ärende som enbart handlar om att själva återbetalningen tar för lång tid.
Om du däremot har en tvist med ett företag som handlar om huruvida företaget ska betala tillbaka några pengar till dig eller inte, kan ARN ha möjlighet att pröva ärendet. Om du exempelvis har ställt krav på företaget att du vill ha ersättning, men företaget säger att du inte har rätt till det så är det alltså ARN du kan vända dig till.
Medlemmen har tagit bort svaret
Jag väntar också fortfarande, sedan Mars... Lite orimligt lång tid för återbetalning. Ticket ordnade återbetalningen på 3 dagar för samma resa.
I år har jag bara bokat direkt hos flygbolagen. Både Norwegian och Air France har återbetalat snabbt och utan krusiduller. När det gällde Air France var flighterna inte ens inställda.
Citerat från Mbaq9u:
Hi,
Same with me, I am fallowing with RCG since Jun 2020, Do anyone of you have contacted RCG over phone ?
I am not getting the right phone number to talk to them.
Behöver också kontakta RCG för inställd resaHi,
Same with me, I am fallowing with RCG since Jun 2020, Do anyone of you have contacted RCG over phone ?
I am not getting the right phone number to talk to them.
Enligt mailutskicket
Email (Logga in för att se e-postadress)
Phone
08 16 88 00
Fick idag mail om återbetalning =)
"Hi xxxxx,
We have now processed your refund of xxxxx SEK.
The funds should reach your account within 3-5 business days.
Kind regards
Your travel agency"
Tog nästan 11 månader att få tillbaka pengarna, något som jag inte räknade med.
Travelstart drog av 335kr i avgift för att hantera ärendet.
"Hi xxxxx,
We have now processed your refund of xxxxx SEK.
The funds should reach your account within 3-5 business days.
Kind regards
Your travel agency"
Tog nästan 11 månader att få tillbaka pengarna, något som jag inte räknade med.
Travelstart drog av 335kr i avgift för att hantera ärendet.
Jag har fortfarande inte hört något mer. Skrev till kundtjänst igen för en månad sedan, men har inte fått något svar och nu har "vouchern" som inte funkade gått ut så jag får nog tyvärr se mina pengar som kastade i sjön. Aldrig mer Travelstart.
I have the same issue with travel start. they do not answer in swedish, no emailo to contact and the english support is really bad and stupid. They use google translation for reading the services and matterial and are not helpfull at all. I have paid extra and bought "Avbästälningguarante" from them which says, you can cancel your flight without any reason up to four hours before flight. but the english support mix that with Avbästälningsyd whic means you can only cancel due to sickness.