Asien

3 mars 2018 12:37
Visningar: 88
Hejsan :)

Jag och min kompis ska åka till Asien i november! Vi hade tänkt att börja i Thailan och där efter åka neråt mot malaisya skulle jag tro.

Ni som har varit där Hur tog ni er runt ? Buss, tåg, flyg , bil?

vilka platser är onödiga att se?

Hur mycket pengar gjorde ni åt på 1 månad-2 månader 3-månader?

Hur är engelskan där?

Vad får man inte glömma bort att ta med sig ?

är det några vaciner eller sprutor man behöver ta för att åka dit ?

//en reseglad själ som behöver lite råd och tips :)))
Av Erik777
4 mars 2018 10:04
* Jag har åkt både tåg, buss och flyg. Undvik buss när du kan!

* Phuket

* I Thailand har vi riktpriset 1000 THB/natt för dubbelrum. i Malaysia mellan RM 100-200 Mat beror så OERHÖRT på vad man äter. Jag äter ofta på små vegetariska restauranger i Thailand där maten ofta kostar THB 50 eller mindre! Men man kan lika gärna äta en stek för THB 500. I Malaysia äter jag gärna på Nasi kandar för runt RM10. Malaysias premiärminister talade nyligen om att ungdommar bör spara pengar och inte äta på japanska restauranger där måltiderna kostar RM 1000... så stor spridning finns där också.
Sen tillkommer pengar för resor och aktiviteter...

* I Thailand är engelskan sådär. I Malaysia kan man nästan tro att Engelska är ett officiellt språk, det är det inte! Men väldigt många skyltar är på engelska och stora delar av befolkningen pratar bra engelska. Indier och Kineser pratar ofta bättre engelska än malaysiska

* Tamponger, eller menskopp om du har det behovet. i Sydostasien är det bindor som gäller. Tamponger finns ibland på välsorterade affärer i turistområden, men verkligen inte överallt och är oftast dyrare än hemma. Annars ta inte med för mycket grejer, nästan allt finns att köpa på plats. Bättre att ta med färre kläder och besöka tvättinrättningen ofta.

* Kolla att du har stelkrampsskydd, risken att trampa på någon gammal rostig spik när man går barfota är inte att negligera. Ta en spruta mot Hepatit A , de flesta tar nog även mot Hepatit B även om det egentligen inte behövs om om du inte utbyter kroppsvätskor eller sprutor med andra under resan.