Arbetsvisum i Turkiet

Av Mallju
2 aug. 2012 21:46
Visningar: 1296
Någon som vet om det är lätt att "förnya" ett arbetsvisum?

Jobbade som reseledare och fick arbetsvisum i passet, samt blå bok där det stod arbetstillstånd. Sen slutade jag och det blev IPTAL (en röd stämpel avbrutet)

Ska nu ner till Turkiet igen och ev. jobba.. Är det lättare för dem att söka arbetstillstånd där nere om jag haft det innan? Har kvar min blåa bok.
9 aug. 2012 20:13
Arbetstillstånd i Turkiet skiljer sig en hel del gentemot dess motsvarighet i Sverige. Till att börja med så måste ansökan initieras av arbetsgivaren för att sedan kompletteras av arbetstagarens ansökan. Således kan du inte få ett arbetstillstånd utan att redan ha löfte om jobb och arbetsgivaren måste lämna in en ansökan i Turkiet. Tillståndet gäller även enbart på den enskilda arbetsplatsen så du har ingen nytta av det på annan arbetsplats. Utöver detta är det även en hel del yrken som är reserverade för turkiska medborgare och ej kan utövas lagligt av en utlänning.

Tror inte de har någon fördel av att du redan haft arbetstillstånd på arbetsplatsen innan utan proceduren är densamma (möjligen att det går något snabbare om det är samma arbetsgivare/arbetstagare).

Att du har blå boken underlättar dock något när du ansöker om uppehållstillstånd (åtminstone rent ekonomiskt då du slipper den avgiften).

--------------------------------------------
MVH, Magnus
http://www.merhaba.se - Mötesplatsen för oss som älskar Turkiet