Ännu en ESTA fråga

12 feb. 2015 10:16
Visningar: 611
Åker till NY för första gången och vill dubbelkolla om jag har fattat rätt.
Är detta rätt adress för ansökan?

http://www.esta.us/svenska.html

Det här med att fylla i förnamnet på ansökan, jag heter Inga Wictoria och har Wictoria som tilltalsnamn men jag ska skriva Inga som förnamn och utelämna Wictoria, rätt eller fel? På biljetten står det Wictoria men det kanske inte spelar nån roll?
Av Asok
12 feb. 2015 10:45
Detta är den rätta länken

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Beror lite på vilket flygbolag du reser med men eg. skall det stå Inga eller Inga Wictoria på flygbiljettenn om man vill vara riktigt säker. Det skall vara samma namn på biljetten som i passet.

Som du ser i andra trådar här så diskuteras detta vitt och brett hur viktigt det eg är. Du bör kanske stämma av med flygbolaget.
12 feb. 2015 11:17
Åker med sas och när man bokar står det : Skriv förnamnet exakt som det stavas i passet.
Skrev då Wictoria, skilljer dom på tilltalsnamn och förnamn kanske?
12 feb. 2015 11:28
Min erfarenhet med SAS fr 2014 till Washington är följande:
jag har mitt tredje namn som tilltalsnamn. Jag skrev bara det på biljetten. På ESTA står det första namnet. D v s på biljett står en sak och i ESTA ett annat och ipasset står alla tre. Jag kom in och hem igen. De har aldrig någonsin (8 gånger i USA) tittat på biljetten.

Dessutom kommer du på flyget få fylla i en tulldeklaration, där har jag skrivit ibland alla tre namn och ibland tilltalsnamnet och ibland namn nr 1. Och undertecknat det med mitt tilltalsnamn.
Men det har funkat det också!
12 feb. 2015 11:33 (redigerad)
I ärlighetens namn, har du ett "svenskklingande" namn som Inga Wictoria så kommer inte just hur du fyllt i de olika namnen vara ett problem i sig, däremot finns det andra saker som kan stoppa dig. Det är människor som sitter där och de går att prata med dem om du är trevlig och respektfull. Jag har t o m sett dem skratta och le.

Namnkontrollen är väl för att kunna skilja de som heter likadant men i omvända ordningar och där efternamn kan vara samma som förnamn, som de har på sina watchlists. Så i teorin, om de har en Wictoria Inga på sin watchlist så kan det ju bli problam.

Ex vis heter du Stig-Björn Stig Björn är det viktigare att få det rätt tror jag.
12 feb. 2015 11:38
Jag kan vara trevlig:) Vad tänker du på när du skriver andra saker kan stoppa mej?
12 feb. 2015 11:41
Ja suspekt beteende. Motsäga dem. Svara undflyende på deras frågor.
12 feb. 2015 11:43
Fippla inte med mobilen i customkön. Var lugn och sansad.
12 feb. 2015 11:50
Om man går in på min bokning så finns det en ruta som heter: Obligatorisk passagerarinformation
Där ska du fylla i namn och första adressen på plats osv, och där står det förnamn och sen ska man fylla i mellannamn. Men bara förnamn är markerat att man måste fylla i och Wictoria är redan ifyllt, räcker det så eller ska namnet ändras till Inga som är mitt första namn?
Av Peter_o
12 feb. 2015 11:52
Det skadar nog inte med en tydlig varning: adressen till ESTA som stod i inledningen av den här diskussionen är alltså en man INTE ska använda. Det ska stå .gov i slutet på sajtnamnet: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Jag åkte själv med andra förnamnet på biljetten till USA nyligen (med SAS). Så att ändra namnet där anser jag också är helt onödigt.

/PeterO
12 feb. 2015 12:50
På ansökan står det på andra raden, har du några fler namn eller alias är det mitt andranamn som ska fyllas i där ? Andranamnet och efternamn igen? Eller ska endast första namnet vara ifyllt och svara nej på den frågan?
13 feb. 2015 14:36
Citerat från Urcellen:
På ansökan står det på andra raden, har du några fler namn eller alias är det mitt andranamn som ska fyllas i där ? Andranamnet och efternamn igen? Eller ska endast första namnet vara ifyllt och svara nej på den frågan?
Du ska inte fylla i något alias om du inte är känd under ett helt annat namn, det är inte dina andra förnamn som avses här.

För övrigt är inte ESTAn knuten till flygbiljetten utan passet, vad du har för namn på biljetten har alltså inget med ESTAn att göra utan endast med flygbolaget.

De obligatoriska uppgifterna du nämner är uppgifter som behövs för API och Secure Flight Information, fyll i som de ber om, mellannamn är inte ett mellannamn i Sverige (googla på svensk namnlag).
13 feb. 2015 15:44
Tack alla som tog sig tid att svara, nu är allt glasklart :)
Av Lazybow
13 feb. 2015 19:56
Citerat från Floridasidan:

För övrigt är inte ESTAn knuten till flygbiljetten utan passet, vad du har för namn på biljetten har alltså inget med ESTAn att göra utan endast med flygbolaget.
Mycket bra svar!

Skulle vara intressant att veta var denna hysteri att ESTA och flygbiljett måste ha samma namn kommer ifrån.
Av Peter_o
13 feb. 2015 20:10
Citerat från Lazybow:

Skulle vara intressant att veta var denna hysteri att ESTA och flygbiljett måste ha samma namn kommer ifrån.
Eftersom flygbolagen är skyldiga att kolla upp att man har giltigt ESTA innan man går ombord är det ju snubblande nära att man tror att det är samma regler.

/PeterO
Av Birgere
13 feb. 2015 21:05
Men reglerna är ju desamma för flygbiljett, ESTA o APIS.
Av Meduza
13 feb. 2015 22:38
Tack alla för svaren ni gav i denna diskussion det hjälpte även mig med min ESTA ansökan.

Vänliga hälsningar
Meduza
Av Peter_o
13 feb. 2015 22:52
Citerat från Birgere:
Men reglerna är ju inte desamma för flygbiljett, ESTA o APIS.

ESTA ska ju ha endast det första förnamnet emedan det på t ex SAS står "Skriv förnamnet exakt som det stavas i passet.".

Och mitt förnamn anser jag vara detsamma som mitt tilltalsnamn och det är inte detsamma som första förnamn.

En annan tolkning är att man skriver det som står under "Förnamn" i passet och då blir det i mitt fall två namn. Inte heller det stämmer med ESTA.

/PeterO
13 feb. 2015 23:02
Spelar det någon roll när man gör ansökan? Vet att det ska vara senast 72 timmar innan ( har för mej det står så) men spelar det någon roll om man gör den 1 eller två månader innan resa?
Av Birgere
13 feb. 2015 23:19
Citerat från Peter_o:
Citerat från Birgere:
Men reglerna är ju inte desamma för flygbiljett, ESTA o APIS.

ESTA ska ju ha endast det första förnamnet emedan det på t ex SAS står "Skriv förnamnet exakt som det stavas i passet.".

Och mitt förnamn anser jag vara detsamma som mitt tilltalsnamn och det är inte detsamma som första förnamn.

En annan tolkning är att man skriver det som står under "Förnamn" i passet och då blir det i mitt fall två namn. Inte heller det stämmer med ESTA.

/PeterO
Så länge du skriver exakt vad som står i passet blir det aldrig fel. Mao så är grundreglerna desamma. Sedan kan man ju fundera på hur ofta det verkligen ställer till problem när man inte följer passregeln...
Av Birgere
13 feb. 2015 23:21
Citerat från Urcellen:
Spelar det någon roll när man gör ansökan? Vet att det ska vara senast 72 timmar innan ( har för mej det står så) men spelar det någon roll om man gör den 1 eller två månader innan resa?
Så länge ansöka är gjord 2 år - 1 dag innan ankomst så spelar det ingen roll
22 feb. 2015 22:52
Vi ska åka till Florida i mars och vi satt och fyllde i ESTA ansökningarna ikväll. Vi följde en länk som Google föreslog, http://www.esta.us/svenska.html , som visade sig vara fel.
Vi är fyra i familjen, jag läste och frun skrev. Sista skrev jag och reagerade på att det stod 87$ längst ner.
Den skickades inte men dom var snabba och hade redan dragit 3*735 kronor från fruns konto.
Jag hittade i en annan tråd att man har en månads ångerrätt, mailade dom och jag har fått till svar att köpet är avbrutet.
Fråga, är det någon här som har gjort samma tabbe, ångrat sig och fått pengarna tillbaka, frun har spärrat kortet men vi vill gärna veta om pengarna kommer tillbaka också.
Av Birgere
23 feb. 2015 00:07
Citerat från Vanclomp:
Vi ska åka till Florida i mars och vi satt och fyllde i ESTA ansökningarna ikväll. Vi följde en länk som Google föreslog, http://www.esta.us/svenska.html , som visade sig vara fel.
Vi är fyra i familjen, jag läste och frun skrev. Sista skrev jag och reagerade på att det stod 87$ längst ner.
Den skickades inte men dom var snabba och hade redan dragit 3*735 kronor från fruns konto.
Jag hittade i en annan tråd att man har en månads ångerrätt, mailade dom och jag har fått till svar att köpet är avbrutet.
Fråga, är det någon här som har gjort samma tabbe, ångrat sig och fått pengarna tillbaka, frun har spärrat kortet men vi vill gärna veta om pengarna kommer tillbaka också.
Att spärra kortet kanske inte var det smartaste men kanske det går ändå att returnera pengarna via ett spärrat kort, kolla med er bank.
Hur pengar kunnat dras utan att ni skickat beställningen övergår mitt förstånd.
För kanske ett halvår sedan skrev någon på forumet att dom fått tillbaka pengarna, prova att söka, annars kan du ju PMa folk som gjort samma tabbe som ni och kolla hur det gick.
23 feb. 2015 08:18
Den sista beställningen blev inte skickad.
Dom tre första gick iväg, men det verkar som att dom häver köpet, vi håller tummarna.
Sen att hon spärrade kortet kändes väldigt nödvändigt då, man vet ju inte om dom bara tar ut ockerpriser eller om dom är rent kriminella och använder uppgifterna till något annat. Jag tror nog att dom kan sätta tillbaka pengarna även om kortet är spärrat, jag ska kolla det.
Jag ska hålla er uppdaterade om vad som händer.
27 feb. 2015 18:20
Om man råkar skriva i andranamnet på raden där det står om man har några andra namn eller alias , måste man göra en ny ansökan eller funkar det ändå? Frågar åt en bekant..
Av Peter_o
27 feb. 2015 19:13
Citerat från Urcellen:
Om man råkar skriva i andranamnet på raden där det står om man har några andra namn eller alias , måste man göra en ny ansökan eller funkar det ändå? Frågar åt en bekant..
Jag brukar svara så här:

Gör man ett så här pass komplicerat formulär får man finna sig i att det inte alltid blir korrekt ifyllt. Det hela går ju att reda ut vid immigrationskontrollen.

Men många tycker det är värt 150 kr ($14) för att slippa en diskussion där.

/PeterO
Av Birgere
27 feb. 2015 19:58
Citerat från Peter_o:
Citerat från Urcellen:
Jag brukar svara så här:

Gör man ett så här pass komplicerat formulär får man finna sig i att det inte alltid blir korrekt ifyllt. Det hela går ju att reda ut vid immigrationskontrollen.

Men många tycker det är värt 150 kr ($14) för att slippa en diskussion där.

/PeterO
Tror nog inte problemet skulle uppstå vid immigration i US utan teoretiskt skulle problemet kunna uppstå i samband med incheckningen.
Väl vid gränskontrollen så står du personligen där med ditt pass och ditt passnummer har godkänts för att flyga till USA utan visum och då passet även innehåller ditt fingeravtryck som kan matchas mot fingeravtrycket man måste lämna vid immigration så vet dom att det är rätt person.
1 mars 2015 18:47
Försöker komma in på sidan där man skriver en ansökan om ESTA men sidan ligger nere, någon som vet vad det kan bero på och hur man isåfall skulle kunna lösa det? Försöker komma in på den riktiga som slutar på .gov och inte den svenska.
Av Peter_o
1 mars 2015 18:56
Citerat från Scarlino_83:
Försöker komma in på sidan där man skriver en ansökan om ESTA men sidan ligger nere, någon som vet vad det kan bero på och hur man isåfall skulle kunna lösa det? Försöker komma in på den riktiga som slutar på .gov och inte den svenska.
Nej, den ligger inte nere. Den här länken går direkt till den svenska sidan:

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1

Om man inte skriver ut https:// före får man problem.

/PeterO
1 mars 2015 19:03
Testade https://esta.cbp.dhs.gov/esta runt 20 gånger och det stog att sidan inte fanns men så vips efter att jag skrev ett inlägg här så funkade den igen så det löste sig, tack för det snabba svaret.