Ang. volontärjobb

29 sep. 2008 21:43
Visningar: 344
Jag är intresserad av att jobba i princip var som helst med vad som helst i volontärväg, överallt där man kan göra nytta även om så bara litegrann.

Har volontärat på ett hundhem i Spanien tidigare i två månader. Nu skulle jag kunna tänka mig att göra samma sak igen, fast någon annanstans (även om jag gärna åker tillbaka dit igen såklart!). Det behöver inte vara djur även om jag älskar djur, jag hjälper hjärna människor också (ex. hemlösa). Är medveten om att många volontärsjobb kräver utbildning, därav varför jag skriver här och ber om förslag till volontärsjobb jag kan ta mig an under kortare period någonstans eller gärna om någon av er berättar om någon typ av volontärsresa du har varit på som inte har krävt någon speciell utbildning? Gärna ett volontärsarbete där man har fått boende samtidigt (resa plus mat är jag självklart villig att betala själv, boendet behöver inte ha bra standar bara jag har ett tak att sova under). I utbildningsväg har jag gymnasiet 3år (utan yrkesbenämning) och sedan erfarenhet av fyra år inom vården, och något år inom restaurang. That´s it.

Gärna någon form av volontärsresa där jag inte behöver vara borta så lång tid. Jag jobbar ju här i Sverige och kan i princip vara borta max två-tre veckor som det ser ut nu, men jag skulle gärna vilja åka och hjälpa till att göra någonting ändå! Hoppas att någon har något förslag.

MVH Strandfast
Av Anna__
30 sep. 2008 08:33
Hej!

Kolla IAL:s hemsida, deras direktutbyte är upp till 2 eller 3 veckor. Finns väldigt mycket att välja på, då får du betala resan själv bara. Oftast ingår mat och boende. Tror att det kostade 800 i lägeravgift också. Jag var på en sådan volontärresa, 2v, i somras, dock valde jag en av de som tydligen inte låg direkt under IAL som organisation (de som gör det får inte ta extra betalt). Men jag råder dig nog att välja en av de resor som INTE kostar något extra, även om det bara är någon tusenlapp. Då är det inom samma organisation (jag har inte riktigt klart för mig hur det hänger ihop...).
Jag var inte helt nöjd, men det berodde på det jag beskrev ovan. Hade kunnat tänka mig att göra det igen, till ett annat ställe. Man får verkligen uppleva landet.
Jag har bara hört bra om IAL annars, och folk som blivit nöjda, så jag hade nog bara otur.

I den gruppen jag var, var medelåldern runt 21, så det verkar passa bra om du vill ha folk i samma ålder!

Jag har kollat på volontärresor där man hjälper djur o.dyl., men mycket kostar ju över 10 000, exkl. flyg... Så välj någon av de ideella(?) organisationerna! (finns väl iofs idellea djurskyddsorganisationer också...)

Anna
Av Sjenny
30 sep. 2008 09:37
Jag kan varmt rekommendera Rumänien, där finns massor av djur, barn och åldringar som behöver hjälp. Vi samarbetar med två djurskyddsorganisationer där och känner även till flera, ifall du skulle vara intresserad av att hjälpa till på en hundgård. Billigt land att leva i och inte alltför dyrt att resa dit.
1 okt. 2008 15:48
Citerat från sjenny:
Jag kan varmt rekommendera Rumänien, där finns massor av djur, barn och åldringar som behöver hjälp. Vi samarbetar med två djurskyddsorganisationer där och känner även till flera, ifall du skulle vara intresserad av att hjälpa till på en hundgård. Billigt land att leva i och inte alltför dyrt att resa dit.
Oh, berätta gärna mer! Vad heter organistaionerna? Erbjuder de boende åt volontärer eller måste man fixa sånt själv? Hur länge vill dom att man som volontär ska stanna om man kommer? Tacksam för svar!
1 okt. 2008 15:48
Citerat från anna__:
Hej!

Kolla IAL:s hemsida, deras direktutbyte är upp till 2 eller 3 veckor. Finns väldigt mycket att välja på, då får du betala resan själv bara. Oftast ingår mat och boende. Tror att det kostade 800 i lägeravgift också. Jag var på en sådan volontärresa, 2v, i somras, dock valde jag en av de som tydligen inte låg direkt under IAL som organisation (de som gör det får inte ta extra betalt). Men jag råder dig nog att välja en av de resor som INTE kostar något extra, även om det bara är någon tusenlapp. Då är det inom samma organisation (jag har inte riktigt klart för mig hur det hänger ihop...).
Jag var inte helt nöjd, men det berodde på det jag beskrev ovan. Hade kunnat tänka mig att göra det igen, till ett annat ställe. Man får verkligen uppleva landet.
Jag har bara hört bra om IAL annars, och folk som blivit nöjda, så jag hade nog bara otur.

I den gruppen jag var, var medelåldern runt 21, så det verkar passa bra om du vill ha folk i samma ålder!

Jag har kollat på volontärresor där man hjälper djur o.dyl., men mycket kostar ju över 10 000, exkl. flyg... Så välj någon av de ideella(?) organisationerna! (finns väl iofs idellea djurskyddsorganisationer också...)

Anna
Tack så hemskt mycket! Det här låter ut intressant, ska jag deffinitivt kika närmare på!
Vad var det för slags läger du reste på och vars, vad gjorde ni och hur länge stannade du?
Av Anna__
1 okt. 2008 19:03
Hej igen!
Jag åkte till Island i två veckor till en vikingaby (tyvärr inte så mycket till by...). Just detta projekt kostade lite extra, och det kan vara lite skilda åsikter mellan de två organisationerna (dvs olika förväntningar från de på Island och IAL-föreningen. Dock var det inte SÅ illa - vi fick mycket fritid, och fick t.o.m. låna en bil en dag att åka runt och upptäcka Island). Så, därför rekommenderar jag dig att INTE göra som jag gjorde.
Sedan, kan det nog vara en idé att göra nytta för människorna i landet. Det kan man inte påstå att detta gjorde, och det finns bättre länder än Island om man vill hjälpa människor.

Men det finns en rad andra möjligheter - renovera gamla borgar, hjälpa barn med engelskaundervisning, hjälpa till med olika festivaler, ta hand om äldre människor, bygga hus m.m. - det finns hur mycket som helst. Och som jag uppfattade det, är det nog inte så svårt att få vara med. Populära länder kan ju ta slut snabbare, men det finns väldigt mycket ledigt även några veckor innan.

Många av lägrena är just 2 v långa. IAL har även förberedelseträffar, för de som redan "bokat" ett läger, eller de som är intresserade av att göra det. Jag var på ett sådant, det är nyttigt - då får man veta vad man kan förvänta sig (=allt)!

Fråga gärna om det är något mer du undrar över!

/Anna