Allmänt om resa i norra Thailand

24 feb. 2016 22:46
Visningar: 1318
Hej,
Jag har varit i Chiang Mai, enda staden jag besökt i norra delarna av landet. Och jag vill utforska "det riktiga thailand" i norra provincerna.

Tips på bra upplägg? Jag kan tänka mig ca 2v resa o har inte i syfte att hoppa runt för mkt. Räcker med 4-5nätter på 3 olika orter.
Av Bibby
24 feb. 2016 23:12
I min mening en trött pensionärsstad med stor chartervarning.

Vill du uppleva det riktiga thailand ska du åka omkring i risbyarna i Isaan (deras Norrland, typ), där är det äkta och inte så turistigt förutom toffelgubbarna som bosatt sig där för att deras tanter inte vill/kan flytta till Sverige.

Följde med en kompis till hans frus risby för ett par månader sen, det är en upplevelse som får en att uppskatta hemma mer.
Var hos en annan kompis för två år sen som bor på en potatisåker.

Testa detta, att komma så nära verkligheten kräver ju att man känner nån där, alternativt så skaffar du en flickvän där och hälsar på hennes hemby.

Testa nåt/några av dessa ställen, Buriram, Surin, Korat, Udon....
25 feb. 2016 13:11
Jag kan också rekommendera Isaan. De lite större städerna är väldigt trevliga - mycket folkliv och en del Thailändska turister, men inte mycket västerlänningar. Jag gillade också Phimai, som har ett khmertempel mitt i centrum och en jättecool ö helt täckt av ett boditräd lite utanför. Loei var också en positiv upplevelse.
29 feb. 2016 00:37
Citerat från Lillaannaj:
Jag kan också rekommendera Isaan. De lite större städerna är väldigt trevliga - mycket folkliv och en del Thailändska turister, men inte mycket västerlänningar. Jag gillade också Phimai, som har ett khmertempel mitt i centrum och en jättecool ö helt täckt av ett boditräd lite utanför. Loei var också en positiv upplevelse.
tack, googlar man Phimai så ser man maffiga tempel :D
Jag ser att Isan provincen har 3 flygplatser, kanske smidigast ta flyg dit från bkk, eller är det en trevlig tågfärd dit tro? Buss undviker jag helst.
29 feb. 2016 00:42
Jag kan tänka mig åka till Isaan, och sen söder ut ner till kusten för att komma ut på en ö som jag spanat in o läst om. Hur många dagar behöver man i Isaan? Vad där bör man uppleva? Vilken ort är störst där?
29 feb. 2016 02:04
Det går bra att åka tåg till Korat (Nakhon Ratachima) från Bangkok - tar typ tre timmar. Därifrån tar det knappt en timme med buss till Phimai. Korat är en stor stad. Andra stora städer är Udon Thani och Ubon Rachatani. Dit går både flyg och tåg. Nattåget är ju smidigt.
Göra och göra.... Man kan vandra i regnskog. Titta på khmertempel. Äta jättestark god mat. Smaka på konstiga insekter. Titta på fint textilhantverk. Vad man nu känner för. Det är liksom mest stämningen som är grejen.
Av Hille2
29 feb. 2016 07:48
Isaan är helt underbart - åk dit!
Av Pakkhat
29 feb. 2016 12:03
Ska man besöka Isaan får man inte missa Mekong floden. Finns trevliga ställen som Chiang Khan, Nong Khai, Pak khat, Bueng khan m.f. Man får googla vilka sevärdheter som finns på alla ställen. Om jag räknat rätt finns det minst 8 flygplatser i Isaan, sen får det bli buss. Sällsynt med nån som kan hygglig Engelska, något bättre i Nong Khai. Besöker själv Pak khat ( Ban Sok Waeng) årligen under 3-4 veckor. Trevlig resa i Isaan.