Åka iväg på långresa under föräldraledigheten

10 dec. 2012 11:46
Visningar: 5210
Hej!

Jag och min sambo funderar starkt på att åka iväg 2-3 månader under föräldraledigheten med vårt nästa barn (har en son som nu är 2,5 år).

Jag skulle jättegärna vilja ha lite tips på var man kan åka (ej Thailand) där det är barnvänligt, men inte "jätteturistigt". Vi tänkte åka ca jan-mars.

Även hur ni andra har gjort med ert eget boende under tiden ni varit borta? Vi har hus med elräkning, vatten, o allt annat som bara kommer även om vi inte är hemma:) Vi skulle under tiden endast leva på dubbel föräldrapenning så vi skulle inte ha råd att åka iväg om vi skulle betala alla kostnader hemma oxå.. Vi skulle gärna hyra ut, men det kanske inte är så lockande att hyra ett hus i endast tre månader på vintern?

Alla tips och tankar kring detta mottages tacksamt!!:)
Av Annl
10 dec. 2012 20:19
Varför utsätta ett nyfött barn för dessa risker?

Bättre att stanna hemma och njuta tillsammans och vänta med att resa till bebisen växt till sig. Var sak har sin tid och ni kommer att få fantastiska resor och minnen när barnen är i mera passande ålder för sådana äventyr.
10 dec. 2012 22:10
Annl: Vad menar du med "sådana äventyr"? Vi ska åka på en "vanlig" semester men som varar lite längre än vanligt.. Vi har inte tänkt åka iväg med ett nyfött barn, det har jag inte skrivit. Som vi hade tänkt så skulle barnet vara såpass gammal att han/hon hade fått nödvändiga vaccinationer bland annat.

Jag ser det som en tid att njuta och kunna åka iväg allihopa och koppla av och se en ny del av världen. Både mamma och pappa finns med hela dagen och man har tid att umgås med barnen och hela familjen samtidigt som man får njuta av lite värme:)

Jag tror inte att det är något dumt i att åka iväg när man har barn på ca 4 år och 6 mån. Det tycker jag beror på om man känner sig trygg med det som föräldrar, och vad man har för syn på hur man "ska" vara och vad man "ska" göra som familj.

Någon annan som gjort något liknande och vill dela med sig:)
Av Hille2
11 dec. 2012 08:55
Jag har själv rest mycket med mina barn när de var riktigt små både i Sydostasien och i Europa och tycker inte att det behöver vara något farligare äventyr än att resa hemma. Det beror ju på vart man åker. En synpunkt har jag ändå på att resa med ett barn som endast är 6 månader och det är att vänta till barnet blir nio månader så att ni hinner ta en tidig spruta mot mässling. Mässling är mycket vanligare i länder där man inte har något vaccinationsprogram mot det.
Om ekonomin har jag inte så många tips att ge. Utom att väl Thailand är ett av de billigaste länderna att stanna länge i som samtidigt har en bra sjukvård. Och att ett alternativ för att ha råd är att åka på sommaren så ni slipper betala uppvärmning för huset som står tomt.