144 timmar visum till Peking

Av Banarin
26 jan. 2019 10:17
Visningar: 901
Jag har googlat en massa för vad som gäller för transit visum för Peking. Men har inte riktigt hittat dom svaren jag söker, så jag testar här.

På flygplatsen antar jag man går till en disk och söker ett transitvisum på 72 eller 144 timmar. Från när börjar tiden räknas?
Flygen vi bokat har från beräknad ankomst till beräknad avgång 77 timmar mellan sig. Är det flygtiderna dom räknar från, eller är det vilken tid man ansöker om visumet till man gått igenom säkerhetskontrollen på vägen ”ut” från landet.

Har inte hittat Skillnaden i pris på 72- och 144 timmars visum . Någon som vet vad det kostar?

Jag vet man kan kontakta Pekings flygplats för frågor, men jag börjar med att vända mig hit i hopp om att någon som varit där kan svara på mina frågor.
27 jan. 2019 12:27
Hej! Använde 144-timmarsvisumet i somras. Kom ihåg att du måste flyga vidare till ett tredje land. Det gäller inte för Sverige - Peking - Sverige. Först i ankomstterminalen finns maskiner där du ska skanna passet och lämna fingeravtryck. När du skannat passet kommer instruktioner på svenska. Gå sen till den blå 144-timmars luckan och fyll i ett blått inresepapper. Du ska inte fylla i den gula blanketten vilken de ibland också delar ut på planet. Finns ingen blå på planet så vänta tills du kommer till luckan. Det är tydliga skyltar i blått med 144 hours på samt ritat på golvet. De flesta passagerare går dock på gul lucka men bry dig inte om dem. Vid luckan så ska du visa flygbiljetten ut ur Peking till tredje land. För mig stog det att det måste vara papperskopia men andra här på forumet har klarat sig på digitala biljetter. Sen får du ett litet klistermärke i passet. Efter det går du igenom vanliga immigration men behöver inte fylla i fler papper. Dock fick vi visa flygbiljetter igen samt lämna fingeravtryck. Det kostar ingenting. Detta var 2018 så något kan ju ha ändrats sedan dess. När du checkar in i Sverige ska du också visa biljetter ut från Peking och säga till att du tänker använda 144-timmars visumet. Lycka till!
27 jan. 2019 21:23
Tiden börjar räknas först dagen efter, dvs tiden fram till 23.59 samma dag får du på "köpet".
Av Banarin
29 jan. 2019 07:00
Tack för superbra svar! :)