Stöd Ukraina

Roys blogg

Lördag 9 December 2006

Weekend i Frankfurt?

Man har de senaste åren från många håll noterat lågprisflygets positiva effekter på turismen, särskilt när det gäller det mer impulsiva kortresandet. Orter som aldrig tidigare omnämnts som turistdestinationer har sett en markant ökning av resenärer trots sin relativa anonymitet.

Beslöt mig att undersöka detta i praktiken och tillsammans med dottern tog jag mig med hjälp av Ryanair från Säve till det i turistsammanhang föga omtalade Frankfurt am Main, tyska bankernas högborg. Hur kul kan det vara gråa dagar i december, undrar säkert du. Och vi...

Flygresan gick väl och komforten var bra i förhållande till priset. Sköna läderfåtöljer, vänliga leenden men den varma korven var dyr.

Efter nästan 2 timmars transfer från flygplatsen Hanh steg vi av bussen vid Frankfurt Hauptbahnhof. Det var mörkt och klockan närmade sig 22. Vi tog oss till fots till hotellet, ett nybyggt hotell som bokats till ett mycket förmånligt pris. Hotellet, Center Plaza, låg bara någon minut från järnvägsstationen och rummet var snyggt och mycket rent. Annat än Londonhotellen det... Kvarteren bakom var väl lite väl galanta, men det störde inte nämnvärt.

Efter god sömn och bra frukost tog vi oss till fots ner över floden till loppmarknaden som varje lördag hålls mere på Museumufer. (Praktiskt, nästan alla muséer i staden är samlade längs flodstranden.)

Under sen eftermiddag och kväll vandrade vi runt på den väldiga julmarknaden som hålls i hela gamla stan varje år. Över 200 bodar och utskänkningsställen sprider doft av grillade korvar, glühwein, godis och kanderade nötter. Folk stoppar in mat och dryck i ansiktet vart man än tittar....

Dottern kan knappt slita sig från bergen av godsaker, julpynt och allehanda glittrande lockelser. Vi handlar lite presenter till lillebror innan vi sent åker hem till hotellet med spårvagnen.

Solen överraskade oss med sin närvaro nästa dag när vi begav oss till Frankfurt Zoo med en av de små spårvagnarna. Det var riktigt skönt i luften när vi strövade runt i parken och kikade på dess invånare.

Trots att det var vinter, hade vi möjlighet att se de flesta djuren. Inte var det någon trängsel här inte, en bjärt kontrast mot julmarknaden som vi åter hamnade på under eftermiddagen.

Dottern hade inte sett nog och tyvärr måste jag säga att det inte blev någon ordentlig middag. Det blev istället (vilken dålig förälder jag är...) chokladdoppad banan, friterad kalkon med sötsur sås, godisstång och poffertjes. Alla kostcirkelns beståndsdelar alltså och jag såg på dottern att hon verkligen mådde prima av dessa tyska födoämnen.

Slutledning:
Låt dig lockas med till någon okänd destination och låt den överraska dig. Det är nog så att de flesta städer har något att bjuda den tillfällige turisten, chansa och upptäck!

För oss har det i allafall varit en spännande helg .
Dela med andra:    

Kommentarer
Sierra säger:
Kul och trevlig läsning! Hälsa dottern och de övriga i familjen.
Postat 2006-12-10 23:55  Anmäl
Mape säger:
Vilka mysiga o trevliga resor man kan göra,piggar upp i vintermörkret.
Ja,upptäck storstädernas tjusning!!! DEt såg iallafall spännande ut!!
hälsningar Mape
Postat 2006-12-10 23:06  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Lillahappemmpa
Lillahappemmpa säger om Roys bild "Sumatransk Tiger":
helt fantastisk tigerbild :)
1 februari 2008 16:40
Nanno
Nanno säger om Roys bild "Loppmarknad":
Vem vinkar tanten till??