Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Torsdag 3 Januari 2008 - Washington

Washington 2008-01-03

2008-01-03

Jag snackade igår med en från Australien på vandrarhemmet och kom överens om att försöka ta touren i United States Capitol idag. Han har undersökt vad som gäller. Man måste vara där tidigt för att fixa en biljett senare under dagen. Kommer man för sent finns inga biljtter alls. Samma sak gäller Washington monument. Och vill man ta touren på Pentagon eller Vita Huset ska man anmäla sig veckor eller månad i förväg. De senare har inte jag haft något större lust att gå in i, så det spelar ingen roll för mig.

Så, vi går upp tidigt och tar t-banan, står i kö utomhus i en kvart denna soliga och kalla dag, och får en plats tre kvart senare. Mera väntande utomhus, sedan säkerhetskontroll innan man går över till Kapitolium. En kort guidad tur späckad med information, sedan får man gå omkring själv och lämna byggnaden när man vill. Det är lätt att gå in i en del av huset där man inte är tillåten att vara, vilket vi lyckas göra.

Hur som helst, vi får också veta att det kommer att ske en kort formell samling i House of Representatives kl 12:00 idag. Det får vi givetvis inte missa, så vi går ut igen och genom samma säkerhetskontroll igen och in i Capitoleum i en annan dörr och sedan upp till åskådarplatserna till kammaren. Väskor och kameror ej tillåtna. Ännu en metalldetektor. Sessionen består av en bön och några formalia som läses upp. Klubban slås i bordet efter tre minuter eller så.

Vi går vidare till National Museum of Art och äter lunch. Kevin drar sedan till west building och jag till east building och kollar på modern konst. Jag tar en sväng förbi Air & Space Museum igen, går förbi isrinken i parken och konstverken uställda där.

Tar en fika och går igenom Freer/Sacklers asiatiska utställningar samt verk av Whistler innan jag drar hem igen.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
16 år sedan
Tallinn 2008-05-15
16 år sedan
Pirita 2008-05-14
16 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13