Stöd Ukraina

Marikas blogg

Lördag 26 Januari 2008

Viktiga nyheter om betalkortens försäkringar!

Skulle i veckan göra slutbetalningen på vår kommande resa och som alltid tidigare tänkte vi göra en betalning från vårt bankkonto som är anslutet till ett kort.
Fick som tur var reda på i tid, att det är nya regler som gäller. Det räcker inte längre med att det finns ett kort anslutet till kontot man gör överföringet från. Kortet måste numera dras för att försäkringen ska gälla!!

Denna förändring gör att många kanske tror att de är försäkrade medan de i själva verket inte är det, så se upp!

Stora reskramar / Marika
Dela med andra:    

Kommentarer
Janneli säger:
Hur är det? Om man betalar med sitt kort och får avbeställningsskydd. Behöver man inte köpa/beställa avbeställningsskydd hos resebyrån? Räcker det med det avbeställningsskydd man från sitt VISA?
Postat 2008-02-07 12:34  Anmäl
Reseglad säger:
Jag har kollad med min bank och doms försäkringsbolag.Det stämmer helt vad Candy skriver.Men det kommer ändringar i mars någon gång.
Så jag vill råda alla att kolla upp med sina banker+doms försäkringsbolag(där kortet försäkring ligger.)
I en vanlig hemförsäkring ingår inte avbeställingsskydd.Den gäller först när du har hunnit iväg.Jag har täknad en kompleteringsförsäkring som heter Tur/Retur,mycke bra försäkring till en billig peng(gäller i 1-år)Tänk på det alla reseglade,snåla inte med et bra försäkringsskydd!
Postat 2008-01-28 21:07  Anmäl
Candy säger:
Konstigt, jag fick själv hemskickat nytt Visa kort (vecka 4) från Swedbank med försäkringsvillkoren från Folksam, och jag citerar"Betalning ska, i samtliga fall ske mot resebyrå/researrangör/trafikbolag/stuguthyrare. Betalning via giro eller internet i Swedbank eller sparbankerna jämställs som betalning med kort, kontot behöver då inte vara kopplat till kortet".Citat slut. Så jag känner mig säker! Bankerna brukar vara bra på att gå ut med info. (iaf min)Är det som du Marika säger så gäller det kanske olika för bankerna? Kontakta banken och få hemskickat försäkringsvillkoren. Står klockrent i min.
Postat 2008-01-28 17:32  Anmäl
Reseglad säger:
På min bank hemsida står inget att något är ändrade,Tycker detta värkar konstig.Skall kolla upp det i morgon med min bank ,även det försäkringsbolag som banken anliter för sina kort.
Postat 2008-01-27 22:23  Anmäl
Peterdykare säger:
Jaha och som vanligt har vi fått del av dom ändrade kortförhållandena från våra banker ?
Gissar att om man ringer så säger dom att alla upplysningar finns att tillgå på nätet :-( jaja ännu en anledning att bli lite undrande över att dom har några kunder kvar ?
Tack för upplysningen ska slå en signal imorgon och se vad som gäller .
Ha det
Postat 2008-01-27 16:16  Anmäl
Robb säger:
oftast täcker en vanlig hemförsäkring med någon form av resextra allt man någonsin behöver.
har fått ut en försenings utbetalning av kort försäkringen.
jag betalar allt med kort ändå därför att det är så enkelt.
Robb
Postat 2008-01-27 13:40  Anmäl
Daikokoro säger:
Hade ingen aning om detta. Har alltid trott att kortet måste dras för att försäkringen skall gälla. Själv har jag Tur och Retur, ett tillägg på Länsförsäkringars hemförsäkring.

Vågar inte lita på kortföretagens reseförsäkringar eftersom reglerna är oklara. Alla kort ger inte heller en reseförsäkring.
Postat 2008-01-27 10:37  Anmäl
Legusta säger:
Betalkort är en djungel jag skulle önska att någon mera insatt i reseförsäkring kunde skingra lite av mystiken vad som gäller ifrån olika banker och olika kort. Och gärna med olika exempel som resenärer har nytta av som; stöldskydd, rån, förlorat gods (drulle), flygförsening, nytt kort på resa mm
Postat 2008-01-27 10:06  Anmäl
Ccsf säger:
Fan... Har betalat min slutinbetalning idag på min Thailands resa. Jag kunde inte betala med Swedbanks konto så jag blev tvungen att ringa till Ving och betala genom dem med mitt Visa kort. Vad gäller det då?
Postat 2008-01-27 00:06  Anmäl
Kustaffe säger:
Tack för upplysningen. Nu har väl de flesta resenärerna en hemförsäkring där det ingår reseförsäkringar av olika slag men det gäller ju att kolla upp dessa oxå för de kan ju vara skiftande
Postat 2008-01-26 22:45  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet