Stöd Ukraina

Marikas blogg

Onsdag 10 December 2008

Vad saknar du när du är ute och reser?

Älskar att var på resande fot i ett varmt land men hur bra det än är så är det alltid vissa saker man saknar från Sverige efter en viss tid.

Själv brukar jag längta galet mycket efter pizzorna som görs på Åmåls pizzerior, tunna pizzor med kebabkött och kryddstark kebabsås och inte att förglömma, pizzasalladen som vi inte hittat någon annanstans än i just Sverige. Potatis och hemlagade köttbullar med lingonsylt står också högt på menyn samt saltlakrits.

Något som man inte tänker så mycket på under resan men som man njuter av när man kommit hem är den egna mjuka sköna sängen. Iallafall Asien bjuder på väldigt hårda madrasser, tom på de lyxigare resorten.

Vad saknar du när du är ute på resa, förutom nära och kära?
Dela med andra:    

Kommentarer
Smilla säger:
Jag har nog inte längtat efter nåt speciellt faktiskt!
Postat 2009-01-08 12:51  Anmäl
Zappe50 säger:
Mycket av det som redan räknats upp håller jag med om. Här kommer min lista:
1. Lakrits (Salt och stark !)
2. Sill (alla sorter utom Matjessill och Glasmästarsill, som jag inte gillar alls !)
3. Såser av alla de sorter (Bearnaise, Cafe de Paris, Grönpeppar, m.m.)
4. Svensk grovkornig och söt senap
5. Fullkornsbröd och Finn Crisp
6. "Svensk Pizza"
7. Svensk choklad
8. Griskött !
9. KRYDDOR ! Här finns nästan inga att få tag på !
10. Svensk färskpotatis med dill
11. Bregott
12. Lidls goda glass
13. Rökt pålägg och leverpastej
14. Västkustsallad
15. Svensk eller irländsk färsk krabba
16. Kräftor
17. Janssons frestelse
18. Inlagd gurka, typ Delikatessgurka
19. Ostar av alla de sorter. Mest saknas ädelostar.
20. Systembolaget med dess utomordentliga urval av fram för allt goda viner till överkomligt pris
21. Svensk (avsaknad) byråkrati !
22. Tystnad (åtminstone ibland)
23. Bad i sötvattenssjöar
24. Lugn trafik med bra vägar
25. Svenska jordgubbar
26. Svamp. Härligt med skogspromenader med svampplockning !

Oj !
Det blev allt en lång lista det här !
Jag kanske skulle ha stannat kvar i Sverige trots allt ?
Nej då ! Skämt åsido. Jag stortrivs här Brasilien, men det hindrar ju int att man har fått svåravvänjda vanor under ett helt liv i Sverige.
Och tänk vad otroligt mycket man uppskattar det man saknat när man får chans att få dessa saker vid besök i det gamla hemlandet !

Urmas
Postat 2008-12-17 17:16  Anmäl
Brigitta säger:
Knäckebröd med en vällagrad Prästost är ljuvligt gott efter en resa. Fast när jag är på resa, så väljer jag helst det som man äter i det land man är i. Härligt med nya smaker och frukter och grönsaker man aldrig ätit förrut. Har bara nobbat små ålar på Bali, då de såg ut som stekta mindre ormar.
Postat 2008-12-14 13:55  Anmäl
Ingemar_e säger:
Pizza från Åmål, nä du, kebabrulle från Pizzerian Eufrat i Vejbystrand, mmm. Med stark/vitlökssås!
Men den går ju inte att ta med.
Vi fick av vänner nere i Thailand Kalles kaviar och knäckebröd, såå gott det var! Konstigt, tycker faktiskt inte det är såå gott hemma.
Vi har flera gånger haft SVT24 och visst är det bra med några minuters info från hemma.
För mig är det nog inte speciellt stor saknad av något eftersom jag bara älskar att testa landets kulinariska kunskaper.
Tar oftast seden dit jag kommer!
Postat 2008-12-12 12:36  Anmäl
Gullsing säger:
När vi är utomlands, så äter vi SÅ gärna maten på stället, men längtar inte efter nåt annat, förrän det är dags att resa hem. Och det, som står på önskelistan allt som oftast är stekt sill med potatismos och lingon. Därför brukar det finnas sillfiléer i frysen och pulvermos i skåpet, så då går det att tillverka snabbt och lätt.

Gilla
Postat 2008-12-12 12:06  Anmäl
Doida säger:
MAAAT!! knäckebröd, härlig ost. MJÖLK som smakar som "riktig" mjölk :D, att det inte är dubbat till nåt språk på teven! Bearnaisås var det riktigt suckt efter när jag va på kap verde, där är det dåligt med såser, så vi fick en turist som vi träffade att skicka ner till oss!! haha, Potatisgratäng!! Svartvinbärssaft!
att det NÅGON gång på dygnet är tyst några minuter.. :)
Postat 2008-12-10 19:24  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet