Stöd Ukraina

Greklands blogg

Tyropita Alonnisou och bästa rummet någonsin!

Först - ett stort tack till er alla som läser mina bloggar och lämnar så fina kommentarer.
Jag blir så glad. Tack, tack igen /Gerd

Dag 6-7 Alonnisos – Skopelos

Sista dagen på Alonnisos blåser det kraftigt. Vi åker till Leftos Gialos där stranden består av vit klappersten.

Vi badar inte eftersom den kraftiga vinden ger tillräcklig svalka.
Det är en njutning att sitta och lyssna på vågorna som så kraftigt slår mot stranden och gör att stenarna rullar fram och tillbaka.
Jag förstår hur havet har gjort dessa stenar så runda.

Vi stannar hela dagen och till lunch beställer vi en ostpaj från Alonnisos (Tyropita Alonnisou)
Det är en tallriksstor paj som tillagas direkt i pannan och är jättegod.
Ett måste att äta om ni besöker ön. (Skopelos har en kopia av pajen som de kallar Skopelospaj)
Pajen innehåller enbart vatten, mjöl, olivolja och lite salt samt fetaost.
Man kavlar degen i två delar. Lägger osten mellan och rullar ihop dessa som sedan formas i pannan likt ett snigelskal. Får puttra i olivoljan så den blir som friterad.
Jag och Hans riktigt slogs om de sista bitarna av pajen.

Dag 7 Resdag till Skopelos

Kan nästan inte kalla det för resdag eftersom resan över till ön Skopelos enbart tar en halvtimme.

Vi är inte många på båten när den går mitt på dagen.
Framme väntar rumsraggare som vi har stor svårighet att bli av med fast att vi artigt avböjer.
Lågkonjunkturen har slagit även mot Grekland märker vi. De sliter i en!
Vi väljer att följa med en av de greker som säger sig lova både havsutsikt och stor studio och precis ”allt vi behöver”.
-”Ni kommer tycka det är perfekt”, säger han.
Vi tycker inte om det. Visst är det utsikt men det finns ingen privat balkong utan de hänger ihop med varann och vi avböjer.

Vi drar våra rullväskor upp genom gränderna till ”Ring road” som vägen kallas som tillåter biltrafik runt Skopelos stad. Genom gränderna går man på 5-10 minuter upp.
Vi väljer Thea Home och det är ett mycket bra val.
Vi får en privat balkong med den här utsikten.

Rummet är allt annat än de tråkiga trämöbler som annars finns i de flesta rum.
-”Det är ju IKEA möbler”, säger jag. Husvärden håller med om att det är IKEA och berättar hur enkelt han kan beställa och få det levererat.
Jag förklarar vidare att IKEA är svenskt och det verkar han inte ha lika mycket koll på.
Vi vill definitivt stanna här i minst 10 nätter!

Vi ordnar snabbt en motorcykel och är lika ivriga som alltid när vi nått fram till en ny ö.
Ut och utforska.
Vi åker till Stafilos beach. Stranden ser inte ut som jag minns den då alla parasoller saknas.
Jag ser att de ligger uppslängda lite bakom så kanske är det enbart lite tidigt på säsongen och att de kommer att ordna det senare?
Jag tycker det ser lite allmänt skräpigt ut.
Nytt däremot är ett stort badvaktstorn med tillhörande badvakter.

Vi åker vidare mot vackra Agnontas.

Stannar till vid Limnoraki och badar lite för att avsluta kvällen med varsin gyros nere i stan.
Sen somnar vi gott i den skönaste säng vi någonsin haft i Grekland.
Dela med andra:    

Kommentarer
Lotta08 säger:
Jag har krupit ner i er packväska...eller nå´t sån´t..=)
Speciellt när jag tittar på bilderna ni har tagit drömmer jag mig till Grekland...så råkar jag titta ut genom fönstret: +11,8 grader,grått och regnet hänger i luften...Nä,det var skönare att vara i en grekisk illusion=)!
Väntar på nästa inlägg!;)
//Lotta.
Postat 2009-07-06 08:37  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Myrran
Den ska jag försöka göra - verkar jättesmarrig!
28 juli 2009 16:36