Stöd Ukraina

Mbilds blogg

Fredag 8 Januari 2010 - Sandakan

Turtle Island

Efter två timmar buss och 40 minuter speedboat var det tidig lunch på Libarran Island. Sällskapet denna dag bestod av ett trevligt par från Nya Zeeland, en familj med tre döttrar från Sydney och ett par från Östersund b.l.a. Efter lunch fortsatte vi ytterligare en halvtimme till Turlte Island, en ö av tre i området där stora sköldpaddor varje natt kravlar upp, gräver en ca 70cm djup grop och trycker ut runt 100 ägg i den mjuka sanden. De tas direkt hand om och läggs i gropar lite längre in och bevakas. Direkt vid ankomst blev det badbyxor på och BADA av i det varma men lite grumliga vattnet... Jag kom på mig själv liggandes skrattande i vattenbrynet på rygg med armarna rakt ut och med händerna fulla av sand. Jag fick kommentarer som att jag såg ut att njuta rätt bra :-) Utforskade stranden runt den lilla ön och träffade på två killar med en machete under en kockospalm... pratade in mig lite och vipps så gick man och drack kockosmjölk direkt ur nöten. Efter solnedgången 18:30 fick man inte vara på stranden för då blir det sköldpaddornas tur att göra sitt. Efter att vi bevittnat en äggläggning, en äggförflyttning samt en frisläppning av ett 30tal 3 dagar gamla bebisar blev det bums i säng.

Helt ok för att vara den andra dagen.
Over and out.
Dela med andra:    

Kommentarer
Travelfun säger:
Låter hur coolt som helst med alla sköldpaddor... Vi har ju bokat våra flygbiljetter till Bangkoki april/maj (skall till Koh Samui/Koh Pagnang en vecka och har sedan tänkt dra vidare, men dessa biljetter (trorligen med Air Asia) har vi inte bokat ännu... funderar på Bali pga bra flygförbindelser, men kan säga efter att ha sett i ditt resealbum att både Borneo och Filippinerna, som står högt på min önskelista, kanske är värt lite extra slit ändå...blir ju såååå sugen!!
Postat 2010-01-29 08:15  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresan
14 år sedan
Sista heldagen innan hemresan
14 år sedan
Perhentian islands
14 år sedan
Noll koll
14 år sedan
Drar till Malaysia en vecka
14 år sedan