Jag har varit i
Thailand två gånger. Första gången i december 1998. Vi reste till Bankok och var där i tre dagar. Efter det åkte vi vidare till Hua Hin. Tyvärr fick min reskamrat lunginflammation redan på vägen dit - så jag kanske inte gjorde så mycket som jag hade velat göra. Men... Bankok är en stad där det finns mycket att upptäcka och jag skulle gärna åka dit igen.
Mitt första minne av Thailand är den goda maten - helt suveränt god! Thailändarna är också ett mycket vänligt folk så det var lätt att trivas där.
Jag besökte ett stort tempelområde i Bankok - kungens eget tempel - som hette Wat Phra Kaeo. Arkitekturen är intressant att se och med en thailändsk guide -som förresten är ett måste i Thailand - (den thailändska regeringen kråver att det alltid ska vara en thailändsk guide med) - så fick jag reda på mycket historia om t.ex. deras byggnadsstil. Jag var också på en guidad sightseeing där vi åkte båt på deras vattenvägar. (I Bankok fanns förr inga vanliga vägar utan deras vägar var vattenvägar.)
Hua Hin var ett trevligt ställe att vara på. En härlig strand med massor av bra matställen på. Där kan man också köpa sig massage eller manikyr. På kvällarna tog vi promenader in till marknaden, eller ner till hamnen. Det var ett riktigt skådespel att se fiskarna kasta iland sin fångst. Vi hyrde moped och åkte omkring och upptäckte naturen runt omkring. Mitt roligaste minne från en sådan åktur är när vi åkte till ett område vid havet där det låg ett munkkloster högt upp på ett berg. Vi hade hört innan att det fanns apor där och att man kunde mata dem med bananer så på vägen dit köpte vi med oss några knippen. Väl där undrade vi var de var - inte en apa syntes till - men...när jag tog fram bananerna så tog det inte många minuter förrän jag hade en hel flock omkring mig. Ledarapan slet till sig alla bananerna - jag hann inte ens ta upp dem ur påsen - och sen satte han i sig alla själv. Vi satt där en stund och njöt av det turkosblå havet och den sköna värmen.
Vi var också på en utflykt till ett vattenfall och badade i en lagun med massor av kul fiskar som vi matade med popcorn.
Maten är billig och att handla på marknaderna är rena nöjet. Det är billigt att leva där som turist.
Jag har varit i
Phuket också - då var vi där i juli månad 1999, klimatet skiljer sig en del från december månad. Eftersom det är monsuntid i juli så är luftfuktigheten hög. Det regnade i stort sett varje dag - men bara i ca 10 minuter. Efter regnet tog thailändarna sina gummiskrapor och skrapade bort allt vatten - och allt fortsatte som vanligt igen.
Vi var på en utflykt och red på elefant i djungeln - kul att se gummiträd och kameleonter. Matmarknader är roligt att besöka också - det finns mycket god frukt där.