Stöd Ukraina

Barcelonaguidens blogg

Tisdag 11 Maj 2010 - Barcelona

Sub Rosa, en förfest-bar i centrum

Tjoho allihopa!

Jag hoppas allting är fint med er, med mig är det bara bra, trots att det kändes som att helgen gick alldeles för snabbt, men det brukar ju vara så, ellerhur?

Idag tänkte jag tipsa er om en liten, mörk bar vid namn Sub Rosa, som är ett ultimat ställe att börja utekvällen på. Stället ligger i hjärtat av stadsdelen Barrio Gotico (aka Ciutat Vella), på en smal gata vid namn Rauric, endast ett stenkast ifrån Plaza Real & i nära anknytning till La Rambla.

& varför gillar jag Sub Rosa då? Det finns flera bra saker med den här baren, bland annat att den ligger väldigt centralt, de har happy hour fram till kl. 23:00 (4 euro för cocktails, normalpriset ligger på 6 euro), det är mysigt, trevliga bartenders, & supergoda drinkar & ibland spelar de lite elektronisk musik (ni som följt mig ett tag på min privata blogg vet att jag är svag för den typen av musik). Det enda som skulle vara lite negativt med stället är att det är väldigt litet, så vill man ha sittplats & slippa slåss om det så rekommenderar jag att man kommer dit lite innan kl. 23:oo (& då missar man inte heller happy hour )

Inredningen går i mörka färger, & ljuset är rödaktigt vilket ger stället ett väldigt mysigt intryck. På väggarna finns stora speglar, i fönstrena står statyer av arga lejon i guldfärg, gardinerna är även de av guld. & den förmodligen största skillnaden från en svensk bar – det är tillåtet att röka.

Ett tips är att spana in Sub Rosas cocktail-lista. Min absoluta favoritdrink här är Strawberry Daiquiri (som jag aldrig beställer någon annanstans just av den enkla anledningen att den är godast här, då de använder sig av färsk frukt). En annan drink som även den är väldigt god är Banana Monkey, som innehåller typ choklad, färsk banan, kaffelikör (tror jag) & mjölk. MUMS. & för den som inte gillar ”sliskiga” mjölkdrinkar så gör de väldigt goda mojitos också

FAKTA.

Namn: Sub Rosa

Adress: Carrer de Rauric 23, 08002, Barcelona (stadsdel Barrio Gotico/Ciutat Vella).

Närmaste metro: Liceu (gröna linjen L3) som ligger mitt på La Rambla.

Prisklass: Drinkar 4-6 euro, öl ca 3 euro.

Musik: Soul, funk, elektroniskt m.m.

Öppettider: 20:00 – 03:00, varje dag.

Inträde: Gratis.

Det var allt jag hade att bjuda på idag, ni får gärna skriva vad ni tyckte om ni går dit någon gång & om någon skulle veta vad de har för hemsida (har nämligen inte lyckats hitta någon på varken nätet eller facebook), så får ni gärna hojta till!

Texten är hämtad från bloggen http://www.barcelona-turist-guide.se/funbarcelona/
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet