Onsdag 2 April 2008 - Söul
Seoul 2008-04-02
Mulet, visst regn. Jag hastar utan frukost till en viss ambassad på förmiddagen. Det visar sig att jag inte får betala kontant, utan bara via bank. Jag hade sett en NH-bank på vägen så jag skyndar dit och lyckas genomföra betalningen med hjälp från personal och en kund som pratade bra engelska. Rusar tillbaka och hinner lämna in visa-ansökan innan de stänger.
En västlänning pratar med damen i luckan och försöker planera visum, tåg och annat. Då vi har samma destination frågar jag när han ska åka. Han har tänkt åka tidigare än mig men klurar på Japan också. Jag hjälper honom med en webbadress och vi snackar på. Patrick som han heter, från Irland, vill ta DMZ-tur men då behöver man ju också passet, vilket innebär att han inte kan lämna in passet för visum-ansökan.
Jag ska till Yongsan, elektronikmarknaden, igen, och Patrick hänger på. Efter det åker vi till Namdaemun-marknaden och äter en sen lunch, dumplings eller mandu på koreanska, den ångkokta varianten (inte den friterade) med fläskkött, samt något pastaliknande och kryddstarkt. Gott!
Patrick vill kolla in Hongik-området för att han har fått tipset om nattlivet där, så vi bestämmer en tid att ses senare. Det är ju vid Hongik som jag bor. Så, vi ses igen på kvällen och käkar en chicken galbi med ris.
En timme senare möter vi upp Ken (japanen) på ett annat ställe och tar en öl.