Onsdag 21 Juli 2010 - Kenya
sammanfattning av nio månader i kenya
ja, så har jag alltså spenderat cirka nio månader i Kenya och jag hyrde ju lägenhet o bodde där nere. Det är lite skillnad att vara turist med hotellboende o air kondition, men jag rekommenderar varmt folk att bo ett tag i Kenya. Jag hade 10 000 att leva på varje månad, men gav bort nästan hälften till fattiga där nere. Men för 10 000 lever man gott där nere.
Klimat
Kenya är intressant för det har flera olika klimat.
Nairobi
är det behagligast med en dagtemp på ca 25 grader, molnigt rätt ofta o regnskurar.
Det påminner om en svensk, bra sommar. Dock är nätterna svala o speciellt våra sommarmånader då de har vinter, eller regnperiod som de säger då behövs det en jacka ute o pyjamas inne. Låt dock inte det regnperiod avskräcka dig, det regnar mycket, mycket mer i Sverige!!!! tyckte det var lite löjligt att kalla det regnperiod, faktiskt. Men det blir smutsigt o lerigt då det regnar eftersom de inte har avlopp eller avrinning som vi har på våra gator.
Mombasa-hela kusten
utmed hela kusten inkl. mombasa är det tropisk värme som påminner om Thailand, hög luftfuktighet och runt 35 grader året om, det är regnperiod i maj, men det är så lite att det är skrattretande, de vet verkligen inte vad regnperiod är. Det regnar ytterst lite utmed kusten!!!
Det är också varmt nattetid o trots att vi hade fläktar så hjälpte inte det, det behövs aircon, men det är svindyrt att använda, då elen är dyr i Kenya.
Solen lyser jämt o obarmhärtigt. Glöm smink o vackra frisyrer, man svettas konstant .indiska oceanen har alltid minst 25 gradigt vatten och det är havet som ger kusten dess speciella klimat.det är renare o snyggare i mombasa än nairobi.
Västra Kenya, Kisumu med omnejd
Här är mycket grönska o underbar luft, vårat sommarhalvår (deras vinter som sagt) är det bra klimat, runt 25-30 grader o en del regn. Svalt nattetid. November börjar temperaturen stiga o mindre regn. Det blir lätt 35grader i skuggan. Maj sjunker tempen igen. Jag älskade Kisumu, jag var i Kakamega o bodde i ler hus utan el men vatten på gården.
Massailand Turkana
torka, extrem torka och varmt.... ett av de torraste områdena i Kenya..
övriga delar
jag var ju inte överallt så jag kan bara uttala mig om det jag vet.
övrigt
vägarna blir lätt oframkomliga när det regnar o man kan inte räkna med att nå alla delar av Kenya under regntiden. Dessutom är vägarna i så dåligt skick så det är ett äventyr även om det är torrt.
Boende
att hyra möblerad bostad går lätt upp i 5-7 tusen utan elkostnad. Du kan däremot få en lägenhet utan vare sig spis eller nåt i bra standard för 2000 och uppåt. Då är det två rum o uppåt. Där kallade de t som vi säger tvåor om för ”one bedroom” o ska du ha större så säger du hur många sovrum du vill ha så får du vardagsrum också såklart. Det fanns också ”singel” som är ett rum med toa o kokvrå, fråga om toa, för ibland delar man med andra.
”bedsitter” är ett pytterum med delad toa, du får i princip in en enkelsäng o en byrå, glöm garderob, här hänger man kläderna på spikar på väggen.
Hotell kostar från 350 o uppåt.
Det är gasspis som gäller då elspis under en månad kostar ca 2000 och tom mer. Föreställ dig då vad airkondition kostar i el.
De flesta boende är omringat av murar, utan för de fattigaste, och har säkerhetsvakter o vakthundar. Dock upplevde jag inte mycket kriminalitet men jag levde som sagt förnuftigt.
Ekonomi
jag räknade 100 kenya shilling är 10 kronor o det stämde rätt bra..
bensin är dyrt, ca 8:50/liter så taxi kostar mer än i andra länder jag besökt (billigast var egypten där du får en full tank för under 100-lappen). Att åka från Nairobi centrum till flygplatsen (bodde ju rätt nära den) kostade cirka 70 kronor, men ser de att du är ny så tar de hutlösa priser. Bussen kostar för samma sträcka 3-5 kr.
matatu (toyotabussar) varierar i pris beroende på tid o väder, regnar det är det dubbla priset är det trafficjam är det också dyrare, ca 7 kr. Inne i nairobi kan man promenera till allt annars kostar det runt 10-15 kr.
liten gasflaska till spisen kostade 120 kr att fylla på.
Mat ute på ett enkelt ställe där kenyanerna äter kostar runt 15-20 kr beroende vad du beställer. En öl kostar i mat affären 10 kr o på puben 12 o uppåt. man får lätt en bra utekväll i kvarteret där man bor för under 100-lappen
En middag på ex.vis ”Trattoria”, en fin italiensk restaurang nära kenyatta avenue, kostar per rätt ca 70-100 kr, med underbar mat o service o mysig utsikt över gatans vimmel.
Kläder är mest begagnat även om det inte står o även om de har lappar. Fast i de större affärerna inne i city kan du få tag i nya kläder. Byxor 120:- blus 50:- skor 100:- o uppåt, MEN skorna är skit kvalitet o mina 4 par gick sönder nästan med en gång....byxor o blusar däremot hade bra kvalitet.
Körkort kostar 750:- med garanti att du klarar testet, men det tar 2-6 månader innan du får ditt riktiga körkort, de tre första mån. Får du en papperslapp som ger dig tillstånd att köra. Mitt kenyanska körkort är giltigt i Sverige i ett år.
Shopping
tuskeys har allt o är billiga, det är en större butikskedja som finns både i mombasa o i nairobi o på andra ställen. Nakumat är också en stor kedja men lite dyrare än tuskeys.
De har båda allt från mat till möbler, husgeråd, elektronik, kyl, frys, spiskläder till verktyg. Jag köpte mina kläder på tuskeys.
Det finns en stor skokedja (kommer inte ihåg namnet nu), men de finns överallt där köpte jag mina skor som gick sönder.
Köpte också handväska som gick sönder med en gång, att tänka på om ni vill köpa med er till ungdomarna därhemma, för de var grymt snygga, skorna också.
Köpte klänning begagnat o den kostade ca 25 kronor o är jättefin. Mest är det kläder från Europa som säljs o alltså är det mest bra kvalité. De har ingen egen tyg produktion då de får så mycket från västvärlden.
I donholm kunde man köpa bra begagnade skor för 10 kr, bra kvalité o inte mycket använda, detta gjorde dock inte jag då de mest kom från stöld o rån.
Hur kul är det när ägaren ser sina skor på mig???
Lämna in till sömmerska som sitter på gatan är billig, ett par kronor o de gör ett bra jobb.
Köp gärna frukt o grönt på gatan, men tvätta det före det äts, jag handlade allt grönt på gatan o köpte kött av lokala slaktaren (kyckling 50, nötkött 25:-kilot), fast jag körde aldrig medium på kött, nej rejält genomstekt.
Utflykter (safari)
det är dyrt med utflykter, dyk och båtutflykter, jämfört med andra länder, men så har de mindre att göra än de andra länder jag besökt.
Du kan hyra bil med chaufför för 350 o uppåt per dag plus bensin o mat till chauffören, sedan vill han ha dricks också. Han tar dig till massai mara o andra ställen. Det vimlar av rese arrangörer i de större städerna.
Ett par timmar på båt med snorkling eller dyk kostar ca 500 o uppåt o i Egypten kostade det 70-300 för heldag med lunch, pickup, utrustning o lämning sent på em.
Säkerhet och nöjen
det är farligt i Kenya, speciellt nairobi. Man låser alltid bildörrarna under färd o gömmer handväskan, då rånrisken finns. Speciellt helger ser man folk vandra hemåt framåt 4-6-tiden utan skor o byxor, de har blivit rånade på sina kläder, plånböcker o mobiler, en vanlig syn.
Blev lite rädd då taxin låste dörrarna men fick veta varför av alla vänner sedan. Även på buss o matatu så har man inte väska o mobil synligt speciellt om man har fönsterplats, de hoppade upp o om fönstret var öppet ryckte de åt sig mobil eller väska. De tar tag om din hand så du inte kan dra tillbaka den, allt går så fort att du inte hinner reagera. Råkade aldrig ut för detta själv o det var självklart att ha stängda fönster när man åkte genom vissa områden.
I bilskolan frågade läraren vad man gör om det ligger ett träd på vägen, tex, ja nåt som gör att du måste sakta ner rejält o krypköra.... eller en bil med motorproblem som vinkar efter hjälp...
svaret var vänd fort som attan o kör så fort du kan därifrån!!!!!!
bilkapning o kidnappning var dessvärre vanligt runt om i Kenya.
Utanför mitt fönster i donholm, nairobi blev en tjej våldtagen av flera killar. Jag sprang ut på min loftgång o ropade på dem men grannarna slet in mig i deras lägenhet o låste dörren. Man kan bli skjuten om man lägger sig i, sa de. Ringde larmnumret, men ingen svarade. Det hände ju nedanför min loftgång, dock utanför vår mur o grind. Säkerhetsvakterna stod nån meter ifrån men varken ingrep eller sa nåt, alla är så rädda.
Efter 17 går man inte gärna omkring inne i nairobi utan tar taxi, se till att alltid ha chaufför utanför restaurang eller disco, eller be personalen ordna det. Stoppa inte en taxi på gatan, innan dess kan du redan ha blivit rånad eller skjuten.
Du kan hyra en chaufför för hela kvällen, det är det bästa. Om du haft en taxichaufför som du är nöjd med så ta hans nummer, de jobbar ju nästan jämt...
ta inte gärna mc taxi i nairobi pga trafiksituationen, i mombasa går det bra o de mesta killarna är dunder snälla.
Jag upplevde mombasa som mindre farligt men jag var mest i kvarteret kvällstid. Det finns alltid trevliga kvarterskrogar o folk är så vänliga o snälla.
Disco o barer, där finns många prostituerade, speciellt i mombasa, de kan söva både kvinnor o män i hopp om att komma åt dina pengar. Var på ett ökänt spektakulärt ställe i mombasa själv, men hade chaufför som hämta o lämna, fick senare veta att tjejerna lätt rånade dig på toan.
Nu syntes det nog att jag var fattig eller vad det var som gjorde att jag aldrig råkade ut för mer än en stöld (500) av en mc-taxi o jag var inte nykter.
Vart man går för att ha kul får ni fråga nån annan, då jag mest går till kvarterskrogen o inte är mycket för disco o så... men som i mombasa fanns det ”Tembo” tex o massa mysiga o bra ställen. Jag gick ibland till hotellen o roade mig, det var svårare för de svarta att komma in där.
Maten
de har inte någon matkultur att tala om enligt mig. Mest ugali och köttstuvning och kyckling. De äter mycket kål o spenat som de steker ihop med morot bla. Köttet är segt, men de har ”meat tender” alltså kemiskt mörande pulver man kan gnida in 30 min. före. Så har de kasawa o matbananer o sötpotatis... men jag blev mäktigt besviken o introducerade dem för svensk mat, som de älskade. Chapati o vitt te tog jag mest till frukost, ett slags stekpannebröd utan smör o pålägg som man rullar ihop o äter. Vitt kaffe var vanlig med även om de drack mest te (kaffe är dyrt för dem), de kokade 50/50 vatten mjölk o gjorde kaffe eller te på det, mest neskaffe, men det var gott o deras mjölk är sötare än vår. Mandazi, ett frityrbakverk som inte var sött, är gott till kaffet.
På gatan kan du köpa friterade köttbullar o varmkorv o små piroger, se upp för magsjuka. Själv klarade jag mig men åt inte streetfood under kolera epedimin som bröt ut därnere. Deras bakverk är ingen höjdare, de använder inte smör o mjölk eftersom det surnar så fort. Dock vill jag slå ett slag för ugali, en majspudding som är så torr att du bryter bitar av den o doppar i såsen o det tyckte jag var jättegott.
Fast på bra resturanger får man kanonmat fast inte så spännande som i asien o egypten.
Hälsa, flick/pojvänner m.m
det är mycket HIV i Kenya. Dock är de väldigt upplysta o det är lätt att testa sig. Det finns ett test som tar 45 minuter o ett säkrare som tar ett par dagar. Dock är det mycket prostitution, speciellt i Mombasa o även om just den du möter ”aldrig” har gjort det så ska du veta att deras mål är att lura till sig en msungu (vit) att gifta sig med. Hittar du dem bland barer o restauranger så är risken stor att de är prostituerade. De kan ha papper på att de är friska, lita inte på det!!!
vill du träffa någon, så kostar det brudpeng för de fina flickorna det bästa stället att hitta en bra flicka är nog i kyrkan, men räkna med att försörja hela släkten.
Blir du sjuk i Kenya så finns det massa bra läkare, kliniker och sjukhus. Det är många västerlänningar som bor där, svenskar också. Lita dock inte på att han på apoteket ger dig rätt diagnos o rätt medicin .själv fick jag fel medicin flera gånger, men visste vad jag behövde då jag jobbat i vården o använde mig av svenska FASS.
Malaria finns det inte så mycket i nairobi, men i mombasa fick jag det en lättare variant o jag drack avkok på kinin från en medicinalväxt de har och blev bra. Man blir illa dålig av malaria, levern svullnar, magen värker så mycket o man spyr o får feber. Det är en parasit som huserar. Gör inte som jag UTAN UPPSÖK LÄKARE om du får frossa feber o ont i kroppen. Inte alla spyr vid malaria. Drick gärna tonic, som sägs innehålla kinin, enda botemedlet. Gin o tonic är en drink att rekomendera. Annars har de kinin i de flesta kiosker o affärer.
Använd myggnät då myggorna är mest aktiva nattetid.
Övrigt om kenya
det är ett kristet land o det finns kyrkor nästan var 500 meter i ytterområdena av nairobi o på landet. På söndag morgon tittat man ut o ser folk redan vid 7 som strövar iväg till sin kyrka. Kyrkorna har ofta 2 eller fler gudstjänster då det alltid är överfullt, kyrkan är viktig i Kenya.
Gå till kyrkan en dag, det är härligt med skön musik o dans, helt annat än Sverige. De flesta kyrkor, förutom de minsta o på landet har gudstjänster på engelska även om de mest sjunger på swahili. första gudstjänsten brukar börja vid 8 o andra vid 11. Det är en av höjdpunkterna i Kenya, blir du bjuden att vara med i ett bröllop så säg ja, det är helt annat än Sverige, där svänger bröllopsmarschen till kenyanska toner o bröllopsceremonin håller på länge.
Kenyanerna vill gärna ha msungu som vänner o är hjälpsamma o trevliga, MEN tyvärr vill de flesta åt våra pengar o kan luras en hel del. Bjuder de hem dig tills sin by, så räkna med att öppna plånboken o de kommer föreslå att du supportrar byn o barnen så de kan gå skola. Själv tyckte de jag skulle köpa kor, installera el o mycket annat. Om du ger ut tel.numret så ringer de ner den. Ta deras nummer o skyll på att det inte är din telefon (arbetstelefon).
De gifter sig gärna med dig o det är lite power över att ha msungu vänner. Men självfallet kan du få trevliga vänner, men om du träffar de fattiga så kommer de tigga!
Landet är så vackert o varierande, jag föll för det helt o hållet, synd att det är mycket kriminalitet och att folk ständigt ska tigga o luras. Lita inte på blinda tiggare, de kan verkligen få det att se ut som de är blinda.... jag gav till barn men aldrig vuxna, kyrkorna har egna hjälpverksamheter, du kan ge pengar via dem.
Slummen: varje morgon runt 5 åker en bil från sjukhuset runt till de olika slummarna i nairobi och samlar upp foster som mammorna lagt ut under natten, de kan inte försörja dem eller kanske varit utsatta för våldtäkt. En del av bebisarna lever, en del är döda prematurer, en del har hundarna hunnit äta på. Över 90 procent av dem är HIV positiva.
En dödsorsak är också blodbrist. En heroinist som fått tag i sin drog o tar blir ofta liggande o trött av sitt rus, det är en starkt smärtstillande drog. Andra heronister ser han och tar fram sina sprutor o drar med dem ut blod ur denne o sprutar in i sig själv, då blodet innehåller heroin, det blir flera sprutor o flera som gör detta. Så hittas då personen död utan blod....
med detta avslutar jag min sammanfattning o säger: detta är det Kenya jag såg, som boende på enkla ställen med de fattiga. Jag vet inte allt, hann inte uppleva allt och har säkert missat att skriva en hel del. Jag ångrar inte en sekund i Kenya och kommer att åka tillbaka en dag...
Klimat
Kenya är intressant för det har flera olika klimat.
Nairobi
är det behagligast med en dagtemp på ca 25 grader, molnigt rätt ofta o regnskurar.
Det påminner om en svensk, bra sommar. Dock är nätterna svala o speciellt våra sommarmånader då de har vinter, eller regnperiod som de säger då behövs det en jacka ute o pyjamas inne. Låt dock inte det regnperiod avskräcka dig, det regnar mycket, mycket mer i Sverige!!!! tyckte det var lite löjligt att kalla det regnperiod, faktiskt. Men det blir smutsigt o lerigt då det regnar eftersom de inte har avlopp eller avrinning som vi har på våra gator.
Mombasa-hela kusten
utmed hela kusten inkl. mombasa är det tropisk värme som påminner om Thailand, hög luftfuktighet och runt 35 grader året om, det är regnperiod i maj, men det är så lite att det är skrattretande, de vet verkligen inte vad regnperiod är. Det regnar ytterst lite utmed kusten!!!
Det är också varmt nattetid o trots att vi hade fläktar så hjälpte inte det, det behövs aircon, men det är svindyrt att använda, då elen är dyr i Kenya.
Solen lyser jämt o obarmhärtigt. Glöm smink o vackra frisyrer, man svettas konstant .indiska oceanen har alltid minst 25 gradigt vatten och det är havet som ger kusten dess speciella klimat.det är renare o snyggare i mombasa än nairobi.
Västra Kenya, Kisumu med omnejd
Här är mycket grönska o underbar luft, vårat sommarhalvår (deras vinter som sagt) är det bra klimat, runt 25-30 grader o en del regn. Svalt nattetid. November börjar temperaturen stiga o mindre regn. Det blir lätt 35grader i skuggan. Maj sjunker tempen igen. Jag älskade Kisumu, jag var i Kakamega o bodde i ler hus utan el men vatten på gården.
Massailand Turkana
torka, extrem torka och varmt.... ett av de torraste områdena i Kenya..
övriga delar
jag var ju inte överallt så jag kan bara uttala mig om det jag vet.
övrigt
vägarna blir lätt oframkomliga när det regnar o man kan inte räkna med att nå alla delar av Kenya under regntiden. Dessutom är vägarna i så dåligt skick så det är ett äventyr även om det är torrt.
Boende
att hyra möblerad bostad går lätt upp i 5-7 tusen utan elkostnad. Du kan däremot få en lägenhet utan vare sig spis eller nåt i bra standard för 2000 och uppåt. Då är det två rum o uppåt. Där kallade de t som vi säger tvåor om för ”one bedroom” o ska du ha större så säger du hur många sovrum du vill ha så får du vardagsrum också såklart. Det fanns också ”singel” som är ett rum med toa o kokvrå, fråga om toa, för ibland delar man med andra.
”bedsitter” är ett pytterum med delad toa, du får i princip in en enkelsäng o en byrå, glöm garderob, här hänger man kläderna på spikar på väggen.
Hotell kostar från 350 o uppåt.
Det är gasspis som gäller då elspis under en månad kostar ca 2000 och tom mer. Föreställ dig då vad airkondition kostar i el.
De flesta boende är omringat av murar, utan för de fattigaste, och har säkerhetsvakter o vakthundar. Dock upplevde jag inte mycket kriminalitet men jag levde som sagt förnuftigt.
Ekonomi
jag räknade 100 kenya shilling är 10 kronor o det stämde rätt bra..
bensin är dyrt, ca 8:50/liter så taxi kostar mer än i andra länder jag besökt (billigast var egypten där du får en full tank för under 100-lappen). Att åka från Nairobi centrum till flygplatsen (bodde ju rätt nära den) kostade cirka 70 kronor, men ser de att du är ny så tar de hutlösa priser. Bussen kostar för samma sträcka 3-5 kr.
matatu (toyotabussar) varierar i pris beroende på tid o väder, regnar det är det dubbla priset är det trafficjam är det också dyrare, ca 7 kr. Inne i nairobi kan man promenera till allt annars kostar det runt 10-15 kr.
liten gasflaska till spisen kostade 120 kr att fylla på.
Mat ute på ett enkelt ställe där kenyanerna äter kostar runt 15-20 kr beroende vad du beställer. En öl kostar i mat affären 10 kr o på puben 12 o uppåt. man får lätt en bra utekväll i kvarteret där man bor för under 100-lappen
En middag på ex.vis ”Trattoria”, en fin italiensk restaurang nära kenyatta avenue, kostar per rätt ca 70-100 kr, med underbar mat o service o mysig utsikt över gatans vimmel.
Kläder är mest begagnat även om det inte står o även om de har lappar. Fast i de större affärerna inne i city kan du få tag i nya kläder. Byxor 120:- blus 50:- skor 100:- o uppåt, MEN skorna är skit kvalitet o mina 4 par gick sönder nästan med en gång....byxor o blusar däremot hade bra kvalitet.
Körkort kostar 750:- med garanti att du klarar testet, men det tar 2-6 månader innan du får ditt riktiga körkort, de tre första mån. Får du en papperslapp som ger dig tillstånd att köra. Mitt kenyanska körkort är giltigt i Sverige i ett år.
Shopping
tuskeys har allt o är billiga, det är en större butikskedja som finns både i mombasa o i nairobi o på andra ställen. Nakumat är också en stor kedja men lite dyrare än tuskeys.
De har båda allt från mat till möbler, husgeråd, elektronik, kyl, frys, spiskläder till verktyg. Jag köpte mina kläder på tuskeys.
Det finns en stor skokedja (kommer inte ihåg namnet nu), men de finns överallt där köpte jag mina skor som gick sönder.
Köpte också handväska som gick sönder med en gång, att tänka på om ni vill köpa med er till ungdomarna därhemma, för de var grymt snygga, skorna också.
Köpte klänning begagnat o den kostade ca 25 kronor o är jättefin. Mest är det kläder från Europa som säljs o alltså är det mest bra kvalité. De har ingen egen tyg produktion då de får så mycket från västvärlden.
I donholm kunde man köpa bra begagnade skor för 10 kr, bra kvalité o inte mycket använda, detta gjorde dock inte jag då de mest kom från stöld o rån.
Hur kul är det när ägaren ser sina skor på mig???
Lämna in till sömmerska som sitter på gatan är billig, ett par kronor o de gör ett bra jobb.
Köp gärna frukt o grönt på gatan, men tvätta det före det äts, jag handlade allt grönt på gatan o köpte kött av lokala slaktaren (kyckling 50, nötkött 25:-kilot), fast jag körde aldrig medium på kött, nej rejält genomstekt.
Utflykter (safari)
det är dyrt med utflykter, dyk och båtutflykter, jämfört med andra länder, men så har de mindre att göra än de andra länder jag besökt.
Du kan hyra bil med chaufför för 350 o uppåt per dag plus bensin o mat till chauffören, sedan vill han ha dricks också. Han tar dig till massai mara o andra ställen. Det vimlar av rese arrangörer i de större städerna.
Ett par timmar på båt med snorkling eller dyk kostar ca 500 o uppåt o i Egypten kostade det 70-300 för heldag med lunch, pickup, utrustning o lämning sent på em.
Säkerhet och nöjen
det är farligt i Kenya, speciellt nairobi. Man låser alltid bildörrarna under färd o gömmer handväskan, då rånrisken finns. Speciellt helger ser man folk vandra hemåt framåt 4-6-tiden utan skor o byxor, de har blivit rånade på sina kläder, plånböcker o mobiler, en vanlig syn.
Blev lite rädd då taxin låste dörrarna men fick veta varför av alla vänner sedan. Även på buss o matatu så har man inte väska o mobil synligt speciellt om man har fönsterplats, de hoppade upp o om fönstret var öppet ryckte de åt sig mobil eller väska. De tar tag om din hand så du inte kan dra tillbaka den, allt går så fort att du inte hinner reagera. Råkade aldrig ut för detta själv o det var självklart att ha stängda fönster när man åkte genom vissa områden.
I bilskolan frågade läraren vad man gör om det ligger ett träd på vägen, tex, ja nåt som gör att du måste sakta ner rejält o krypköra.... eller en bil med motorproblem som vinkar efter hjälp...
svaret var vänd fort som attan o kör så fort du kan därifrån!!!!!!
bilkapning o kidnappning var dessvärre vanligt runt om i Kenya.
Utanför mitt fönster i donholm, nairobi blev en tjej våldtagen av flera killar. Jag sprang ut på min loftgång o ropade på dem men grannarna slet in mig i deras lägenhet o låste dörren. Man kan bli skjuten om man lägger sig i, sa de. Ringde larmnumret, men ingen svarade. Det hände ju nedanför min loftgång, dock utanför vår mur o grind. Säkerhetsvakterna stod nån meter ifrån men varken ingrep eller sa nåt, alla är så rädda.
Efter 17 går man inte gärna omkring inne i nairobi utan tar taxi, se till att alltid ha chaufför utanför restaurang eller disco, eller be personalen ordna det. Stoppa inte en taxi på gatan, innan dess kan du redan ha blivit rånad eller skjuten.
Du kan hyra en chaufför för hela kvällen, det är det bästa. Om du haft en taxichaufför som du är nöjd med så ta hans nummer, de jobbar ju nästan jämt...
ta inte gärna mc taxi i nairobi pga trafiksituationen, i mombasa går det bra o de mesta killarna är dunder snälla.
Jag upplevde mombasa som mindre farligt men jag var mest i kvarteret kvällstid. Det finns alltid trevliga kvarterskrogar o folk är så vänliga o snälla.
Disco o barer, där finns många prostituerade, speciellt i mombasa, de kan söva både kvinnor o män i hopp om att komma åt dina pengar. Var på ett ökänt spektakulärt ställe i mombasa själv, men hade chaufför som hämta o lämna, fick senare veta att tjejerna lätt rånade dig på toan.
Nu syntes det nog att jag var fattig eller vad det var som gjorde att jag aldrig råkade ut för mer än en stöld (500) av en mc-taxi o jag var inte nykter.
Vart man går för att ha kul får ni fråga nån annan, då jag mest går till kvarterskrogen o inte är mycket för disco o så... men som i mombasa fanns det ”Tembo” tex o massa mysiga o bra ställen. Jag gick ibland till hotellen o roade mig, det var svårare för de svarta att komma in där.
Maten
de har inte någon matkultur att tala om enligt mig. Mest ugali och köttstuvning och kyckling. De äter mycket kål o spenat som de steker ihop med morot bla. Köttet är segt, men de har ”meat tender” alltså kemiskt mörande pulver man kan gnida in 30 min. före. Så har de kasawa o matbananer o sötpotatis... men jag blev mäktigt besviken o introducerade dem för svensk mat, som de älskade. Chapati o vitt te tog jag mest till frukost, ett slags stekpannebröd utan smör o pålägg som man rullar ihop o äter. Vitt kaffe var vanlig med även om de drack mest te (kaffe är dyrt för dem), de kokade 50/50 vatten mjölk o gjorde kaffe eller te på det, mest neskaffe, men det var gott o deras mjölk är sötare än vår. Mandazi, ett frityrbakverk som inte var sött, är gott till kaffet.
På gatan kan du köpa friterade köttbullar o varmkorv o små piroger, se upp för magsjuka. Själv klarade jag mig men åt inte streetfood under kolera epedimin som bröt ut därnere. Deras bakverk är ingen höjdare, de använder inte smör o mjölk eftersom det surnar så fort. Dock vill jag slå ett slag för ugali, en majspudding som är så torr att du bryter bitar av den o doppar i såsen o det tyckte jag var jättegott.
Fast på bra resturanger får man kanonmat fast inte så spännande som i asien o egypten.
Hälsa, flick/pojvänner m.m
det är mycket HIV i Kenya. Dock är de väldigt upplysta o det är lätt att testa sig. Det finns ett test som tar 45 minuter o ett säkrare som tar ett par dagar. Dock är det mycket prostitution, speciellt i Mombasa o även om just den du möter ”aldrig” har gjort det så ska du veta att deras mål är att lura till sig en msungu (vit) att gifta sig med. Hittar du dem bland barer o restauranger så är risken stor att de är prostituerade. De kan ha papper på att de är friska, lita inte på det!!!
vill du träffa någon, så kostar det brudpeng för de fina flickorna det bästa stället att hitta en bra flicka är nog i kyrkan, men räkna med att försörja hela släkten.
Blir du sjuk i Kenya så finns det massa bra läkare, kliniker och sjukhus. Det är många västerlänningar som bor där, svenskar också. Lita dock inte på att han på apoteket ger dig rätt diagnos o rätt medicin .själv fick jag fel medicin flera gånger, men visste vad jag behövde då jag jobbat i vården o använde mig av svenska FASS.
Malaria finns det inte så mycket i nairobi, men i mombasa fick jag det en lättare variant o jag drack avkok på kinin från en medicinalväxt de har och blev bra. Man blir illa dålig av malaria, levern svullnar, magen värker så mycket o man spyr o får feber. Det är en parasit som huserar. Gör inte som jag UTAN UPPSÖK LÄKARE om du får frossa feber o ont i kroppen. Inte alla spyr vid malaria. Drick gärna tonic, som sägs innehålla kinin, enda botemedlet. Gin o tonic är en drink att rekomendera. Annars har de kinin i de flesta kiosker o affärer.
Använd myggnät då myggorna är mest aktiva nattetid.
Övrigt om kenya
det är ett kristet land o det finns kyrkor nästan var 500 meter i ytterområdena av nairobi o på landet. På söndag morgon tittat man ut o ser folk redan vid 7 som strövar iväg till sin kyrka. Kyrkorna har ofta 2 eller fler gudstjänster då det alltid är överfullt, kyrkan är viktig i Kenya.
Gå till kyrkan en dag, det är härligt med skön musik o dans, helt annat än Sverige. De flesta kyrkor, förutom de minsta o på landet har gudstjänster på engelska även om de mest sjunger på swahili. första gudstjänsten brukar börja vid 8 o andra vid 11. Det är en av höjdpunkterna i Kenya, blir du bjuden att vara med i ett bröllop så säg ja, det är helt annat än Sverige, där svänger bröllopsmarschen till kenyanska toner o bröllopsceremonin håller på länge.
Kenyanerna vill gärna ha msungu som vänner o är hjälpsamma o trevliga, MEN tyvärr vill de flesta åt våra pengar o kan luras en hel del. Bjuder de hem dig tills sin by, så räkna med att öppna plånboken o de kommer föreslå att du supportrar byn o barnen så de kan gå skola. Själv tyckte de jag skulle köpa kor, installera el o mycket annat. Om du ger ut tel.numret så ringer de ner den. Ta deras nummer o skyll på att det inte är din telefon (arbetstelefon).
De gifter sig gärna med dig o det är lite power över att ha msungu vänner. Men självfallet kan du få trevliga vänner, men om du träffar de fattiga så kommer de tigga!
Landet är så vackert o varierande, jag föll för det helt o hållet, synd att det är mycket kriminalitet och att folk ständigt ska tigga o luras. Lita inte på blinda tiggare, de kan verkligen få det att se ut som de är blinda.... jag gav till barn men aldrig vuxna, kyrkorna har egna hjälpverksamheter, du kan ge pengar via dem.
Slummen: varje morgon runt 5 åker en bil från sjukhuset runt till de olika slummarna i nairobi och samlar upp foster som mammorna lagt ut under natten, de kan inte försörja dem eller kanske varit utsatta för våldtäkt. En del av bebisarna lever, en del är döda prematurer, en del har hundarna hunnit äta på. Över 90 procent av dem är HIV positiva.
En dödsorsak är också blodbrist. En heroinist som fått tag i sin drog o tar blir ofta liggande o trött av sitt rus, det är en starkt smärtstillande drog. Andra heronister ser han och tar fram sina sprutor o drar med dem ut blod ur denne o sprutar in i sig själv, då blodet innehåller heroin, det blir flera sprutor o flera som gör detta. Så hittas då personen död utan blod....
med detta avslutar jag min sammanfattning o säger: detta är det Kenya jag såg, som boende på enkla ställen med de fattiga. Jag vet inte allt, hann inte uppleva allt och har säkert missat att skriva en hel del. Jag ångrar inte en sekund i Kenya och kommer att åka tillbaka en dag...
Skriv kommentar
Visa alla
Senaste inläggen
Dags att åka tillbaka kenya 11 veckor. Efter alla år 2 år sedan |
fadderbarnsverksamhet och volontärplaacering www.fadderbarn.eu 11 år sedan |
1 år och 4 månader tills nästa resa. 12 år sedan |
tillbaks i egypten 14 år sedan |
en helt vanlig dag... 14 år sedan |
Du verkar veta mycket om Kenya.
Jag har varit där på besök i julas under nästa 4 veckor. En flicka jag blev förtjust i hade jag som värd när jag bodde i en lägenhet i Diani Beach söder om Mombasa. Jag var fullproppad av vaccin så jag blev inte sjuk.
Jag är äldre och har haft en stroke, numera så är jag nästa återställd men har fortfarande diabetes typ 2 och tar medicin. Har tanke på att gifta mig med den flickan och vi skall bo i Sverige, men ha en lägenhet i Ukunda i Kenya så vi kan åka dit på vintern när det är kallt i Sverige. Hennes mor bor på landet är fattig,. hennes bror har dött och kvar är hon och systern.
Hon är Kristen, ja mycket Kristen går i Kyrkan varje söndag. Hennes syster har egen grönsaksaffär!!. Hennes mor är bonde!! med egna djur och odlingar!!
Hon är underbar. Tror du att det blir problem för oss, hon är mycket yngre än jag. Hon kommer att jobba oi Sverige och troligtvis skicka till sin mamma pengar. Pengar som hon själv tjänat ihop.
Vi ko0mmer att bo i Sverige 8-10 månader om året och i Kenya (Diani Beach) 2-4 månader på vintern. Köper en motorcykel i Kenya.
Verkar det vettigt?
Bertil Karlsson
I wrote that the country is beautiful, cause it is.
I am sorry if you tyhought I was negative toards kenya, than you missunderstood me.
I never gave money to children on the beach... in Mombasa, outside Nyali, were I stayed 5-6 months there were no beggers.
but in Nairobi they are every were. and they come into the small coffeshops and resturants to beg.
I know its a poor country, I dont mind the beggers. I just wanted people who is never been there to know what to expect. as when tourist comes to Hurghada Egypt, the salesmen surronds them and it can be scarying experience for a swedish woman,
I cant see that I told any lie about kenya? I had friends there, I think you missunderstood my feelings for kenya cause I describe it IN A TRAVEL webbsite.... many people had ask me to tell how it is to stay for a longer time in different countries... how I get along, how I find a place to live, how much it costs, what misstakes i did and so on... one of my bests friend was a laywer in Kenya. he told me a lot about politics and other stuff, but here I wanted people to know what to expect when they go there...
And I think we have to help out when we vist poor countries... the travel agency takes all the money, so why not give back a little to people...
Jag känner igen en del då jag jobbat en tid på 90-talet i Nairobi och Mombasa.
Lycka till i Indien!