Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Lördag 3 Juli 2010 - Skanör med Falsterbo
Resealbum: Sommarskanör

Sälmorgon

Är mitt inne i en dröm, när mobilens väckningsmelodi talar om, att kl. är 5.30!
Guidad sälpromenad ute på Ule Nabbe i Falsterbo. Så långt ut man får gå denna period. Längst ut är nu en förbjuden plats p.gr. av fågel- och sällivet. Några entusiastiska med fikafyllda ryggsäckar samlas runt den kunnige guiden, Jan Åke Hillarp.
Jag står med det nya teleobjektivet i högsta hugg. Och längst därute minsann, 2 km. bort ligger en flock knubbsälar och solar sig på stranden! Ser dem väl i guidens stora kikare, men att fånga dem på bild, är inte så lätt. Man får tänka sig........
Vi får lära om sälarnas födande, vandrande, antal, olika sorter och om hur beståndet hålles konstant. Ju mer Jan Åke talar, desto mer ivrig blir han, att beskriva och berätta om olika miljöaspekter. Gripande och intressant!
Här finns det två sälarter knubbsäl och gråsäl. De gillar emellertid inte varandra. Det som för oss ser ut som en tätt sammanhållen sälkoloni, är i själva verket sälar, som ligger minst 1,5 m från varandra.
Plötsligt störs de av någonting, och samtliga glider snabbt ner i havet. Det kan ha varit en räv el.en rovfågel som stört. Om faran är stor, kan det ta upp till flera timmar, innan sälarna vågar sig tillbaka. Annars bara fem min. Vi har tur. Efter bara några min. masar sig sälarna upp på sin solstrand igen. Närmare än så kommer vi inte idag.
Deras läge beror på vattenståndet och vindarna. När knubbsälen får kutar, väntar hon att föda tills vädret är gynnsamt. Hon föder på land och tar sin kut med ut i havet på en gång. Sedan upp på land igen, där hennes spenar fälls ut, och kuten diar i ca 8 veckor. Så småningom lär sig kuten, att ligga på mammans rygg, när hon simmar. Gulligt! Det finns ca 140 knubbsälar och ca 100 gråsälar i beståndet just nu. Aldrig har det fötts så många kutar som i år. 23 st..
Hoppas få se dem på närmare håll en annan gång!
Dela med andra:    

Kommentarer
Livsgjutare säger:
Tack för att Du berättar när jag nu inte orkade upp!
Postat 2010-07-03 23:31  Anmäl
Femtioplus säger:
Ja detta var intressant!!! Tack för du delar med dig av detta!
Postat 2010-07-03 22:52  Anmäl
Peroerik säger:
Intressant information om sälar. Dem har jag bara sett på Skansen.
Postat 2010-07-03 13:34  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet