Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Lördag 3 Augusti 2013 - Stockholm

"Prideparaden"

Maken och jag trotsar "årets varmaste dag" och tar pendeln till sta´n, för att uppleva den stora folkfesten. Promenad genom "Gamla Sta´n", där det vimlar av kameraförsedda turister från många länder. Tillsammans med några av dem tar jag också några foton av gränder och byggnader, innan vi går över bron till Slussen. Där äter vi den godaste strömmingsmackan i hela Stockholm och dricker mycket vatten till!! Det blir ett kort nödbesök på Stadsmuséet, dit vi tar hissen ner.
Så blir det dags att försöka inta en sebar plats intill trottoarkanten i god tid före paradens antågande. 45 min. väntan, och så kommer de. Gåendes, åkandes, dansandes i olika munderingar. Stämningen är hög såväl i tåget som bland åskådarna. Regnbågens färger dominerar och budskapen om fri kärlek för alla även i Ryssland står på banderoller. Musiken dunkar och hörs långt.
Vi tar oss tillbaka genom "Gamla Sta´n" och äter glass i nybakad våffla på "Järntorget". Tar sedan en sväng förbi "Stampen", där annan slags musik spelas hela eftermiddagen i baren.
Det är skönt att ställa sig i duschen, när vi kommer hem och se fram emot en kall melonsoppa och saltstänkta räkor på terrassen!
Dela med andra:    

Kommentarer
Bibchen säger till Brigitta:
Inte dumt det heller. :-)
Postat 2013-08-05 09:22  Anmäl
Brigitta säger:
Låter som om ni haft en fin dag i värmen. Själv så låg jag i gräset på norra Lidingö och tog mig några dopp i havet. För varmt för stan.
Postat 2013-08-04 20:53  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet