Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Lördag 6 Augusti 2011 - Stockholm

Pridefestivalen

"Paraden"
Känns fritt och härligt att få leva i ett land, där man helt öppet kan hålla en "Pridefstival"!
Med risk för regnskurar, åker maken jag in till Slussen, för att se "Prideparaden". Vi startar med stekt strömming (stan´s bästa) på Södermalmstorg. Och så ut i trängseln. Är i ganska god tid och lyckas därmed få bra fotograferingsplats. Vilken härlig stämning! Full ös på musik, färger och människor i olika åldrar. Ett hav av gemenskap.
Handklapppingar, visselpipor och ridande polis vittnar om, att paraden är i antågande. Kanske påminner den mer om ett slags demonstrationståg än en karneval. Fast det finns båda inslagen. En del politiker skymtar i tåget vid sina resp.partikamrater. Regnet rullar över Slussen, och paraplyerna åker lika fort ner som upp, för hur ska de bakom annars kunna se.
Med ryggen våt och håret stripigt tar vi oss till Gamla sta´n, för att avnjuta eftermiddagens cappucino, medan vi torkar. "Munkbron", ett av mina tidigare favoritställen, har nog bytt ägare, i varje fall bytt inredning och tappat kunskapen om, hur man gör en äkta cappucino. Synd på ett så bra beläget ställe.
Dela med andra:    

Kommentarer
Peroerik säger:
Tack för detta smakprov från årets Prideparad. Jag missade den i år. Var banvakt på landet.
Postat 2011-08-07 09:45  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet