Stöd Ukraina

Perrs blogg

Torsdag 21 Januari 2010 - Kraków

Polens pärla

Kraków var Polens huvudstad från medeltiden till år 1596. Då flyttade Sigismund Vasa huvudstad en 25 mil norrut, går att läsa i Wikipedia. Kraków tappade alltså epitetet huvudstad vilket givetvis gjorde Krakówborna sura. Hur som helst verkar de ha förlåtit oss svenskar vad vi då var en del av. Jag och min far som var på denna resa möttes nästan bara av trevliga Krakówbor – och turister (också de oftast trevliga).

Ett stort tack ska jag inledningsvis ge till de guider vi haft, alla i toppklass. Verkligen!

Förutom staden Krakow besökte vi även två närbelägna platser: världens största saltgruva samt när man ändå är i krokarna Auschwitz.

Det vi var mest intresserade av i Krakow var såklart den mysiga innerstaden. Mycket återkommer känslan av Gamla stan i Stockholm men med den skillnaden att husen och byggnaderna, torgen ofta är större och pampigare i Krakow. Den bestående känslan av den forna huvudstaden är att den är mycket, mycket mysig, men också mycket fattigt och inte alls en social välfärd som vi ändå har i Sverige. Då gäller det husfasader som behövs renoveras likväl som de människor som man ser, likt i de flesta storstäder, med öppna smutsiga händer och en önskan att få en liten slant. Polackerna som folkgrupp är ett folk som fått utstått mycket. Har det inte varit ryssar så har det varit tyskarna. Som stor och mäktig stad i södra Europa har förstås andra varianter av fiender också förekommit. I någon av historierna vi hörde av vår förträffliga guide var det mongoler som kom på ett oinbjudet besök till staden.

Var man än går i Krakows innerstad så verkar det som om den före detta påven John Paul den andre återkommer. John Paul II (http://en.wikipedia.org/wiki/Pope_John_Paul_II ) var stadens son även om han inte var född där. Men han bodde och verkade länge i Krakow. Är det inte gator som bär hans namn så är det byggnader eller torg. Och sorgen blev också väldigt stor när 2 april 2005 i en ålder av 84 år gick bort. Hela staden stannade av då, berättade vår guide. Gator stängdes av, spårvagnlinjer stängdes tillfälligt, tända ljus och blommor kunde ses överallt. Enligt guiden var det många som helt ställde in det vanliga livet och ”skolkade” från jobbet, skolan eller vad det kunde vara. Allt för att hedra John Paul.

Mitt förslag är att man tar ett besök på två eller ännu hellre tre dagar för själva staden. När jag är på resa i en ny stad kommer jag med öppna sinnen och försöker få en känsla av hur stadsborna ser på sin stad. Jag är också historiskt intresserad och försöker därför också få en känsla för hur det kan ha varit. Med tre dagar har man helt klart en god chans att få allt detta i Krakow. Då kan man eventuellt också ta en tur till världens sista saltgruva, lägg fyra timmar på det i så fall. Turer går med jämna mellanrum ut till denna gruva.

Inom dessa tre dagar har du givetvis varit på marknad i området Kazimierz. Där spelades filmen Schindler´s List in (http://en.wikipedia.org/wiki/Shindler%27s_List ) till stor del. Detta område som ligger något utanför själva stadskärnan befolkades till stor del av judar. När Nazityskland härjade vart det därför ett judiskt ghetto-område. Nu för tiden bor inte längre många som helt och fullt uttalar att de är strikt judiska i Kazimierz. Av känd anledning såklart. Men husen, torgen speglar fortfarande det förflutna. Nu istället har ung-kultur blomstrat upp i detta område. Pubar, barer, spex på gatorna ibland i form av festivaler samt kultur i andra former såsom konst är det nu som präglar denna stadsdel. Det är hit många av den yngre delen av Krakowborna föredrar att gå. Här möts man. På dagarna härjar turisterna, på kväll och natt poppar ortsbefolkningen upp här.

Ska tillägga att något ”klubbande” hann jag inte med denna gång men kommer gärna tillbaka någon annan gång för att ta del av de nya ”inneställena” i staden.

I Krakow hittar du restauranger med bra mat till bra pris men framför allt ska du gå in för att hitta en mysig restaurang när du är i Krakow. Du hittar nattklubbar, barer, kaféer, många museer och konstgallerier. Många är de konstnärer som vuxit upp i Krakow. Staden som är något i storleksklassen Göteborg har ett fantastsikt slott, floden Wisla rinner igenom staden (den flyter också ut i Östersjön i Gdanskbukten, http://sv.wikipedia.org/wiki/Wisla ) och syns just nedanför slottet, staden Krakow har nytt och fräscht köpcentrum och ett ännu större håller på att byggas, en pittoresk stadskärna där hästdroskorna kör runt dem som vill. Men som sagt, för mig är Krakow mer det historiska, klassiska. Som exempel finns till exempel det gamla universitetet (Jagielloniska universitetet) som finns mitt i centrum. Där gick bland andra Nicolaus Kopernikus ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Kopernikus ) som ägnade mycket tid till att lösa gåtorna i astronomin.

Jag och far hade ett späckat schema och spenderade också en dag i Auschwitz och en halvdag med världens roligaste guide med destination saltgruva. Ta del av bilderna så hittar du mer information i bildtexterna.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet