PHUKET - KOH SAMUI
Idag har vi förflyttat oss från Phuket med sin Big Buddha till Koh Samui med hjälp av Bangkok Airways. Det är ett mycket serviceminded flygbolag på de platser de opererar ifrån. Vad jag tänker på är att de har en lounge för alla sina passagerare på respektive plats. Glöm inte att besöka den om ni flyger med dem. Där kan du sitta i lugn och ro med en fika och dessutom hålla kontakt med yttervärlden (typ reseguiden) via fri internet medan du väntar på att din flight skall ta dig ut mot nya spännande mål.
Jag vet att det går att ta sig landvägen och med färja samma sträcka, men då går hela dagen på resande fot och så roligt är det inte.
Vi bor just nu på ett litet hotell i Chaweng som heter ”Green Hotel”. Det är helt ok, rent och snyggt med a/c och alla bekvämligheter för 1200 THB/natt. Man har blivit så erfaren (gammal) nu så man har lite krav, toa, dusch och a/c är minimum. Dessutom går det att här koppla upp sig på trådlös fri internet från något närliggande ställe. Det gör det att man tog med ”laptoppen” känns väldigt bra. Jag har annars upplevt att uppkopplingshastigheten på internet cafés överhuvudtaget är väldigt långsam.
Det är första gången på Samui och det är precis som på andra turistställen. Mycket av allt. Det är bara för mycket av samma sak överallt, alltså SAME SAME (but not different). Nu är det inte bara här i Thailand det är så utan överallt där vi lägger våra semesterresor, som Grekland och Spanien med Kanarieöarna. Det är helt ok för min del. Jag behöver inte vara här om jag inte vill men det finns smultronställen överallt. De väntar bara på att du skall se dig om över axeln och inte bara följa strömmen. Att bara möta andra människor och kulturer bakom allfarvägarna är värt väldigt mycket och gör att dagen känns lite mer än bara ytterligare en gången semesterdag.
I morgon hyr vi motorbike och drar iväg åt något håll. Det blir spännande att se vart…..
På onsdag, alltså i övermorgon hänger vi på färjan till Koh Tao som det ser ut just nu. Det är också ett nytt ställe vi inte besökt tidigare. Koh Phanghan var tänkt som ett mål på vår resa men vi lägger ner det och lägger mer tid på Tao i stället.
Vädret? Växlande, +33 och svag vind. Bara så att ni vet………..
Morsning
Sierra
Jag vet att det går att ta sig landvägen och med färja samma sträcka, men då går hela dagen på resande fot och så roligt är det inte.
Vi bor just nu på ett litet hotell i Chaweng som heter ”Green Hotel”. Det är helt ok, rent och snyggt med a/c och alla bekvämligheter för 1200 THB/natt. Man har blivit så erfaren (gammal) nu så man har lite krav, toa, dusch och a/c är minimum. Dessutom går det att här koppla upp sig på trådlös fri internet från något närliggande ställe. Det gör det att man tog med ”laptoppen” känns väldigt bra. Jag har annars upplevt att uppkopplingshastigheten på internet cafés överhuvudtaget är väldigt långsam.
Det är första gången på Samui och det är precis som på andra turistställen. Mycket av allt. Det är bara för mycket av samma sak överallt, alltså SAME SAME (but not different). Nu är det inte bara här i Thailand det är så utan överallt där vi lägger våra semesterresor, som Grekland och Spanien med Kanarieöarna. Det är helt ok för min del. Jag behöver inte vara här om jag inte vill men det finns smultronställen överallt. De väntar bara på att du skall se dig om över axeln och inte bara följa strömmen. Att bara möta andra människor och kulturer bakom allfarvägarna är värt väldigt mycket och gör att dagen känns lite mer än bara ytterligare en gången semesterdag.
I morgon hyr vi motorbike och drar iväg åt något håll. Det blir spännande att se vart…..
På onsdag, alltså i övermorgon hänger vi på färjan till Koh Tao som det ser ut just nu. Det är också ett nytt ställe vi inte besökt tidigare. Koh Phanghan var tänkt som ett mål på vår resa men vi lägger ner det och lägger mer tid på Tao i stället.
Vädret? Växlande, +33 och svag vind. Bara så att ni vet………..
Morsning
Sierra
Skriv kommentar
Visa alla
Senaste inläggen
Se upp för ficktjuvar! 9 år sedan |
Det brinner på Samos! 11 år sedan |
Matmarknad på Läckö Slott 11 år sedan |
Koh Lipe i dag 12 år sedan |
Annorlunda konst i Lidköping 12 år sedan |
Senaste bildkommentarerna
Zenita säger om Sierras bild "Koh Samui Airport":
Det verkar inte vara något av de större flygplatserna, men hellre såna små än ex. Bangkok, där skulle man behöva ett snö...
14 mars 2008 17:43
Visa liknande (3)
Zenita säger om Sierras bild "Koh Samui Airport":
Det verkar inte vara något av de större flygplatserna, men hellre såna små än ex. Bangkok, där skulle man behöva ett snö...
14 mars 2008 17:43
Leroslover säger om Sierras bild "Koh Samui Airport":
Visst är väl Samui Airport en av dom mysigaste flygplatserna som finns!
11 mars 2008 18:25
Leroslover säger om Sierras bild "Koh Samui Airport":
Visst är väl Samui Airport en av dom mysigaste flygplatserna som finns!
11 mars 2008 18:25
Vi hörs!
Roy
+33, svag vind, motorbike och mot nya spännande mål! Puh! Klart man blir avis som bara den!
varmt sol i ögonen havsbris näe .........
Sveriges baksida (stockholm ) idag + 6 regn och inte några problem med sol i ögonen eller solfaktorn heller .
ha det så skönt inte så lite avis njut för alla oss som är kvar och håller sverige på fötter .
mvh peter
Motorbike på Koh Samui känns också som en lek med ......
Jag är bara lite avis som du märker hoppas du får det fantastiskt härligt.
Hälsningar
AFFE
Brigitta
Det låter som om du har det ungefär som jag här i Brasilien !
Här råder i stort sett ständigt sommar, md temperaturer runt och över 30 grader. Min fru tycker det är jobbigt och skulle hellre vara i Sverige, fast jag tror inte hon vet hur ruggigt det kan vara !
Ha det !
Urmas
Kul höra ni har det gott och tack för ni tänker på oss här hemma i regnet och rusket..Men våren är på väg, vårblommor och fågelsången ökar för varje dag som går.
Ha det fortsatt gott!
Eleonora