Stöd Ukraina

Barcelonaguidens blogg

Tisdag 6 April 2010 - Barcelona

Påsk & Street Art

Jag hoppas att allting är bra med er & att ni haft en 3vlig påsk Det har jag haft, även om påskpynt, ägg & påskharar lyst med sin frånvaro, hehe. Här i Spanien firar man inte påsk på samma sätt som i Sverige, det är mer en religiös tradition än ett kommersiellt jippo. Överallt på TV & i tidningar visas bilder & klipp på folk som går ut på gatorna med Jesus-statyer & ”Ku Klux Klan-kostym” (en kristen tradition som man tyvärr enbart förknippar med KKK).

Trots att det är en religiös högtid så hindrar inte det alla från att festa som galningar. Vi kom inte ens in på en av de största nattklubbarna i stan för att det var fullt… & vi var ändå där redan kl. 12 vilket är VÄLDIGT tidigt att gå ut här (i och för sig hade stället öppnat redan kl. 18:00, men vem går ut & festar vid den tiden tänkte jag… men tji fick jag). Folk är väl lite crazy när det är påsk

Nåja, nu ska jag sluta prata om påsken & övergå till dagens tema. Idag har jag valt att fokusera på Barcelonas gatukonst som är något som jag verkligen älskar! Konst är ju förresten något som det finns riktigt gott om här i stan, kända konstnärer som Joan Miró, Salvador Dalí & Picasso har levt & verkat i Barcelona.

Stadsdelar som jag känner till att man kan upptäcka gatukonst på är följande: El Born, Barrio Gótico/Cuitat Vella, El Raval & Sants. Självklart kan jag inte uttala mig om hela Barcelona, men det är i alla fall de stadsdelarna där jag sett mest graffiti.

Texten är hämtad från bloggen: Fun & Fearless in Barcelona. Läs mer här:
http://www.barcelona-turist-guide.se/funbarcelona/
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet