Söndag 14 Februari 2010 - Langkawi
På plats på Langkawi Malaysia...igen.
Jag hade 2009-06-12 fixat biljetter Stockholm-Langkawi via KL tor med Malaysia Airlines för 13122 SEK för hustrun och mig. Tyvärr lade de ner trafiken Stockholm-Kuala Lumpur 3 oktober 2009 varför vi erbjöds flyga Göteborg/Stockholm (med KLM)-Amsterdam-KL-Langkawi tor i stället. Ingen extra kostnad och vi fick pengarna tillbaka om vi inte accepterade detta erbjudande.
Naturligtvis accepterade vi detta. Förutom att det är närmare att ta sig till Landvetter var 4 tim väntan i Amsterdam var väl värt pengarna. Jag kollade prisläget samma route veckan innan vi åkte och det skulle då kosta ca 24000 SEK....
Jag har alltid bokat reguljärflyg tidigt via de önskade flygbolagen direkt och det har visat sig att man ”tjänar” 1000-tals kronor på detta om har denna flexibla möjlighet att kunna åka om exvis 10 månader. Naturligtvis måste man ha försäkring som täcker om man själv eller någon nära blir sjuk när avresedagen närmar sig men några extra kronor på exvis hemförsäkringen täcker detta.
Nåväl, på plats på Langkawi var det som detta skulle handla om egentligen. Tänk vad det driver i väg när man börjar skriva...
Jag måste börja med att nämna att Malaysia Airlines är väl värd alla sköna ord. Vi har haft nöjet att åka med dem tidigare och det är fortfarande ett stort nöje. Moderna maskiner med mycket trevlig personal som verkligen bjuder på sig själva. Kanonservice med andra ord hela flighten.
Det var jäkligt skönt att lämna all denna snö och dessa minusgrader i vårt land. Visserligen är jag jämtlänning och uppvuxen i snö men jag har faktiskt vuxit ifrån detta, så nu på ”ålderns” höst njuter jag av lyxen av värme. När vi landade på Langkawi efter ca 19,5 tim från start Landvetter till landning Langkawi (inkl väntetider) var man ganska sliten. Vi landade kl 0940 (on-time) och möttes av +28...skönt som tusan.
I dag, andra riktiga dagen efter en god natts lååång sömn, firas det Chinese New Year,
”TheYear Of The Tiger” som det står överallt.
Det kinesiska nyåret 2010 : Tigerns år
Tigern är den tredje av 12 Chinese Zodiac tecken.
Det är ett tecken av mod. Denna hetlevrade fighter är respekterad av de forntida kineserna som tecknet som härstammar ur hushållets tre huvudkatastrofer: eld, tjuvar och spöken.
På själva nyåret är det en fördel att fira, att vara lycklig, att vara leende och att avstå från att se bister ut, att gräla eller att kritisera någon.
Tigerns färg är rosa, alltså the Pink Tiger....
I skymningen och den sköna tempen av ca +29 intog vi en Valentines Dinner på vårt boende på Beach Garden Resort. Detta sammanföll då med Chinese New Year och de flesta restauranger var fullbokade. Här ser ni ”Valentines Menu”:
Sammanfattning av vårt val från menyn: Kanonkäk som sköljdes ned med en väl kyld Chablis och en Remy Martin till kaffet...
Vädret?
Nu är det sen kväll, mörkt, vindstilla och klart...temp +29...
Naturligtvis accepterade vi detta. Förutom att det är närmare att ta sig till Landvetter var 4 tim väntan i Amsterdam var väl värt pengarna. Jag kollade prisläget samma route veckan innan vi åkte och det skulle då kosta ca 24000 SEK....
Jag har alltid bokat reguljärflyg tidigt via de önskade flygbolagen direkt och det har visat sig att man ”tjänar” 1000-tals kronor på detta om har denna flexibla möjlighet att kunna åka om exvis 10 månader. Naturligtvis måste man ha försäkring som täcker om man själv eller någon nära blir sjuk när avresedagen närmar sig men några extra kronor på exvis hemförsäkringen täcker detta.
Nåväl, på plats på Langkawi var det som detta skulle handla om egentligen. Tänk vad det driver i väg när man börjar skriva...
Jag måste börja med att nämna att Malaysia Airlines är väl värd alla sköna ord. Vi har haft nöjet att åka med dem tidigare och det är fortfarande ett stort nöje. Moderna maskiner med mycket trevlig personal som verkligen bjuder på sig själva. Kanonservice med andra ord hela flighten.
Det var jäkligt skönt att lämna all denna snö och dessa minusgrader i vårt land. Visserligen är jag jämtlänning och uppvuxen i snö men jag har faktiskt vuxit ifrån detta, så nu på ”ålderns” höst njuter jag av lyxen av värme. När vi landade på Langkawi efter ca 19,5 tim från start Landvetter till landning Langkawi (inkl väntetider) var man ganska sliten. Vi landade kl 0940 (on-time) och möttes av +28...skönt som tusan.
I dag, andra riktiga dagen efter en god natts lååång sömn, firas det Chinese New Year,
”TheYear Of The Tiger” som det står överallt.
Det kinesiska nyåret 2010 : Tigerns år
Tigern är den tredje av 12 Chinese Zodiac tecken.
Det är ett tecken av mod. Denna hetlevrade fighter är respekterad av de forntida kineserna som tecknet som härstammar ur hushållets tre huvudkatastrofer: eld, tjuvar och spöken.
På själva nyåret är det en fördel att fira, att vara lycklig, att vara leende och att avstå från att se bister ut, att gräla eller att kritisera någon.
Tigerns färg är rosa, alltså the Pink Tiger....
I skymningen och den sköna tempen av ca +29 intog vi en Valentines Dinner på vårt boende på Beach Garden Resort. Detta sammanföll då med Chinese New Year och de flesta restauranger var fullbokade. Här ser ni ”Valentines Menu”:
Sammanfattning av vårt val från menyn: Kanonkäk som sköljdes ned med en väl kyld Chablis och en Remy Martin till kaffet...
Vädret?
Nu är det sen kväll, mörkt, vindstilla och klart...temp +29...
Skriv kommentar
Visa alla
Senaste inläggen
Se upp för ficktjuvar! 9 år sedan |
Det brinner på Samos! 11 år sedan |
Matmarknad på Läckö Slott 11 år sedan |
Koh Lipe i dag 12 år sedan |
Annorlunda konst i Lidköping 12 år sedan |
Senaste bildkommentarerna
Rolfl säger om Sierras bild "Valentines Menu, Beach Garden Resort":
Och vilka frukostar !
Och vilka luncher
Och vilka Frosen Margarita
Och...
Vi hoppas att vi snart kan åka dit igen. V...
14 februari 2011 10:38
Visa liknande (9)
Rolfl säger om Sierras bild "Valentines Menu, Beach Garden Resort":
Och vilka frukostar !
Och vilka luncher
Och vilka Frosen Margarita
Och...
Vi hoppas att vi snart kan åka dit igen. V...
14 februari 2011 10:38
Ivan säger om Sierras bild "Valentines Menu, Beach Garden Resort":
Får ta en servett under hakan. Dreglar bara jag läser den.
1 mars 2010 15:31
Ivan säger om Sierras bild "Valentines Menu, Beach Garden Resort":
Får ta en servett under hakan. Dreglar bara jag läser den.
1 mars 2010 15:31
Switch säger om Sierras bild "Valentines Menu, Beach Garden Resort":
Baileys Cheese Cake hade varit kul att smaka...
15 februari 2010 09:38
Switch säger om Sierras bild "Valentines Menu, Beach Garden Resort":
Baileys Cheese Cake hade varit kul att smaka...
15 februari 2010 09:38
Karinlorvik säger om Sierras bild "Valentines Menu, Beach Garden Resort":
Jag tar den rökta laxen, sedan "Aida"-räkorna i vitvinssås, och till efterrätt får det bli chokladmoussen ....
14 februari 2010 21:59
Karinlorvik säger om Sierras bild "Valentines Menu, Beach Garden Resort":
Jag tar den rökta laxen, sedan "Aida"-räkorna i vitvinssås, och till efterrätt får det bli chokladmoussen ....
14 februari 2010 21:59
Gullsing säger om Sierras bild "Valentines Menu, Beach Garden Resort":
Ingen dålig meny precis. Där fanns det att välja bland.
Gilla
14 februari 2010 17:14
Gullsing säger om Sierras bild "Valentines Menu, Beach Garden Resort":
Ingen dålig meny precis. Där fanns det att välja bland.
Gilla
14 februari 2010 17:14
Det gör "vi" o hercan åxå o du vet vart....
Ha en fortsatt härlig semester.
Kram Marika
Jag förstår hur ni njuter nu av tillfredsställelse på denna underbara ö
Affe
Var rädda om er så vi får resa vidare.
Lena/Zenita
Jag som älskar snön är faktiskt trött på den nu och skulle så gärna sitta i solen