Stöd Ukraina

Perrs blogg

Torsdag 19 Juni 2008 - Wien

Over and out EM

Da hände det igen da. Vi slutar med en dalig match. Men det är bara att säga som det är. Ryssarna var sa mycket bättre och Arsjavin kunde ingen av vara backar fa tag pa. Varför ska han komma in i just matchen mot oss? Suck!

Annars kan jag bidra med lite mer kändisar i EM-land. Wallman gick förbi ... handbopllslegenden Staffan Olsson! i Seefelt. Mr Olsson gick förbi en jippo-fotbolls-malställning och lär ha sagt till sina kompisar: "Den där maste vi testa". Efter matchen igar gick vi fran arenan in mot stan och hamnade bakom Jesper Blomqvist som med sin kompis analyserade matchen.

Peter den Store som störtade Karl dussin syntes inför matchen pa ett jättelikt tifo-plakat pa den ryska läktarsidan. Tror väl inte att det var hans förtjänst men Ryssarna var verkligen bättre. Kunde blivit 5-0 faktiskt. Stämningen var fantastisk igen. Det var gult och blatt nästan överrallt. Ryssar fanns ocksa pa plats förstas men Svenskarna dominerade. Gult syntes pa tagen, pa stationerna, pa stan, i alla FanZones. Jag och Wallman bestämde oss för att ga "the Fan-mile" . Och tror nog det var kanske tva engelska mile. Svettigt vart det i alla fall och uppför var det hela tiden. Men det var värt det för väl där visade det sig att det var Innsbrucks backhopparbacke. Under bar miljö, underbar utsikt. Det enda vi kunde klga pa var att det var ett ryskt bans dom spelade trots att det var klar majoritet av oss Svennar.

Väl nere vid stadion var det gult vart man tittade. Wallman tog sin vana troget fram bollen och börja jonglera. Jag slog rekord under min EM-resa med 27 tillslag. Ja, jag har väl aldrig varit känd som teknikern. Snarare "Dala" Dahlqvist över mig i sa fall. En fd AIK-spelare tillslöt och rätt som det var sprang en rysk kvinna med kritvita jeans in bland oss - snodde bollen och skulle dribbla upp oss. Tyvärr sprang hon (enligt AIK-aren själv) in i AIK-snubben och föll pa gruset. Ouups tänkte jag. Hon vände sig till sina manliga välbygda kollegor som hon antagligen ville skulle kla upp oss. Jag undrade när ryska undre världen skulle dyka upp och ta bollen fran oss. Men det löste sig. Men brudens jeans var i alla fall inte lika vita längre.

Inne pa stadion hördes sturska svenskar överrallt som skrek ut sina segervral. Skrek lite själv ocksa saklart. Och det gula havet var enormt. Ryssarna hade antagligen hälften men med vara gula tröjor syns man.

I slutet av matchen var det mäktigt med alla ryska flaggorna som dök upp överallt (även om man hellre sett svenska flaggorna). Maste erkänna att ryssarna vann alla matcher den här kvällen, Bara före matchen var det gult som dominerade.

Annars tänkte jag redan efter Spaninen-matchen ge Lasse Lagerbäck kred. Jag har velat byta ut honom länge nu och vill det fortfarande men kred ska han ha. Han har ju kavaj! Brevid spanska Aragones i sin träningsoverrall sag det nästan proffsigt ut. Lasse verkar säga ifran och han kör stenhart efter sin linje. Men som sagt. Gör inget om detr kommer in lite nytt blod nu. Lasse L är en klippa pa att kvalificcera oss till slutspel. Absolut. Men tittar vi tillbaka sa spelade vi faktiskt bara tva bra halvlekar, en mot grekland (halvbra i alla fall) och en mot Spanien. Den mot spanien var grymt bra! Zlatan fick san respekt med sig och vi anfallde pa alla kanter. Nu i rysslandsmatchen verkade vi inte ha nagon plan B. Fran läktarplats sag det inte ut som att vi visste vad vi skulle hitta pa alls. Kan komma ihag ett riktigt bra anfall i slutet där Kim Källström fick bollen pa kanten och la ett mycket bra inlägg. I övrigt sjongades bollen in i mitten där Elmander, Henke Larsson eller Zlatan fick nicka den (förhoppningsvis) till egna spelare som var langt bak i plan.

Ja, ja. Nu far man njuta av fotbollen da och sen börjar det väl en hockeysäsong snart...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet