Stöd Ukraina

Gunilla123s blogg

Söndag 18 Januari 2015 - Sihanoukville

Otres beach 2

Upp tidigt. Packa klart, Sista munkceremonin. Meditation.
Fick en farvälkram av dotter och far i ägarfamiljen. Lovat att jag ska återvända. Det ska jag definitivt. Perfekt ställe att relaxa, ladda batterierna. Bara vara
Upphämtad av taxi till båten. Reste med Koh Kood express till fastlandet, Laem Sok, Trat.
Många thailändare, troligen som besökt ön över helgen och skulle hem igen. Sen kom dem då. Har inte skrivit om detta förut. Ryssarna, ursäkta mig, men de är inte trevliga. Framfusiga, tar plats, gapar och skriker. Det finns säkert undantag. Kom ett gäng på båten och "omringade" mig. F-n oxå tänkte jag. Troligtvis hade de festat hela natten och gått direkt till båten. Precis när vi skulle lägga ut kom ett par lokals, tjejer från en restaurang. De hade tydligen tagit springnota därifrån. Istället för att betala så började de tjafsa. Detta gjorde att vi blev försenade. Det är en grej, men så respektlösa som de är. Till slut var dem tvungna att betala. Puckon, ursäkta uttrycket. En liten parentes bara och reflektion. Jag är inte ensam om att tycka så här. Jag är ingen surkärring men har man inte vett att uppföra sig reagerar jag.
Båtfärden tog 1,5 timme. Ny och fräsch båt, till och med wi-fi. Blev lite blåsigt ett tag, på med långtröja, eftersom jag satt ute. Taxi till bussterminalen i Trat. Där blev det jalla jalla, minibusssen till Sihanoukvill skulle precis gå i och med att jag var den sista att fylla bussen. I ilfart till toa, var bara tvungen. En fransman lovade att "hålla bussen" till jag var tillbaka. Så på väg mot ett nytt land, Kambodja
Vi var en kvartett ensamresenärer som höll ihop, över gränsen, visa, ända till Sihanoukville, där skildes våra vägar. Det var jag, en fransos, en ukrainare och en tysk och så Bellman :-) Hjälptes åt vid gränsen att fylla i Visumansökan, gick otroligt smidigt och fort.
Fick sen vänta nån timme till att minibussen hade fyllts upp, innan färden började till Sihanoukville.
Vägarna i Kambodja är inte att leka med, så fort går det inte. Deras infrastruktur har väl inte riktigt hängt med.
Till skillnad från Lappland där det är renar som blockerar vägarna, är det här kossor. Ungefär lika mycket hjärna hos bägge djuren.
Resdagar blir det lite si och så med käk, blir oftast att leva på frukt och vatten. Men det funkar. Så länge jag får mina älskade, goa, små bananer, klarar jag mig långt.
Efter 11 timmars resande kunde jag checka in på Golden River Bungalow, ligger längst ner på Otres2 beach. Varför längst ner? Gunillasyndromet :-)
Helt ok ställe, ganska nyöppnat och här ska jag bo 2 nätter. I första hand för att fixa visum till Vietnam. Tog en välbehövlig dusch, man blir liksom full av vägdamm, när man reser och svett förstås. Härligt att trängas i en minibuss med dessa fräscha dofter. Mumma :-)
Varken kände för eller orkade gå till en restaurang för att käka, var inte vrålhungrig preciis. Så jag "drack" middag. Fasta kan man säga. 3 Angkor och Pringles chips. Helt ok. Susade lagom i skallen och somnade som en stock.
På morgonen tog jag en Tuk tuk in till Vietnams ambassad för att söka visum. Själva förfarandet gick snabbt, men var tvungen att vänta till eftermiddagen på att det skulle bli klart. Vad göra?? Gilla läget, dra tillbaka till Otres2, svida om till bikini och bitchen drog till beachen. Frulle bestående av frukt och vatten. Fick pedikyr och manikyr av en vänlig kvinna. Gröna tånaglar nu, Ursnyggt!! Hon är på stranden varje dag 9-18, har 3 barn hemma. Hon berättade att de är många kvinnor som konkurrerar. Inte så mycket turister iår heller säger hon. Kan det vara ryssarna som har minskat??? Inte mig emot :-)
Fick oväntat besök på stranden. Fattade inte varför folk började ta fram kameror, jag var djupt försjunken i en bok. så tittade jag upp, en meter från min solstol kom ett helt gäng kor på stranden.
Tog en rejäl strandpromenad längst bort till änden av Otres1, tog 1,5 timme. Barfota Gunilla, hur tänkte du. Det är nyfikenheten som driver mig. Ett stycke till och ett stycke till, tills jag är i slutet. Gav mig två rejäla blåsor under fötterna. Tur man har Compeed med. Försvarets hudsalva och Compeed så brukar det lägga sig ganska snart.
In till stan för att hämta Visat, nu har jag en månad i Vietnam. Yes!!!
Kvällen blev en middag i solnedgången på stranden.När jag öppnade min Angkor utropade servitrisen, du vann, ölen är fri. Fattade inget, men det har tydligen att göra med något på kapsylen som signalerar att ölen är fri. Så det blev 2 öl i kväll. Vann dock inte på tvåan.
Sihanoukville är inget ställe jag tror jag vill återvända till, det är liksom inte jag. Träffade en tjej från SIngapore, som bor och jobbar här sedan ett par års tid. Hon berättar att det är många backpackers, som ska stanna några dagar, blir kvar. Förstår inte riktigt det. Men jag tror att det kan bero på den lite laidback stilen som är här, en form av frihetskänsla. Är en hel del droger här. Lättillgängligt och många gör det. Doften av röka kan man inte missta sig på.
Trots att det bor en hippie i mig, så håller jag mig borta från det.
Golden River bungalows var ett ok ställe, Prisvärt, En liten pool, nyöppnat så det har inte hunnit bli slitet. AC, helkroppsspegel (stort plus då det inte är många stället som har det) Kylskåp och låsbart skåp. 200 meter till beachen, Härlig utelounge mot floden. Rekommenderas!
Sonen som lär sin mor det här med att instragramma, snapchat mm. Han kommer med tips hela tiden, nä mamma, nu blev det fel. Hashtagen ska vara framför. Ok, fel ändå, du ska ha mellanslag. Gör om och gör rätt. Jag lär mig varje dag. Kärlek till dig Erik. Saknar dig och älskar dig. Saknar även Anna, dotter. Men hon känns inte långt bort, då hon bor på Koh Tao, Thailand. Dit ska jag i mars och få umgås och få kvalitetstid. Älskar er så mina musketörere
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet