Framme i Chumphon kl 6.30, transfer till båten som skulle ta mig till Koh Tao. Mycket folk på båten men en sittplats hittade jag. Försökte sova, gick så där. En massa säljare som rycker och drar i en som vill sälja dykkurser,
boende. Tack, men nej tack.
Anna hade bokat in mig på Samatha, ett bed & breakfast, relativt nytt. Vill helst bo på nyare ställen om priset tillåter, mycket fräschare när inte allt är så sletet.
Blev lite chockad av priserna som ökat rejält på Koh Tao. Under min resa har jag bott för halva pengen på betydligt bättre ställen. Här saltar man priserna och det är svårt att pruta. Förhoppningsvis är detta på väg att ändras, det byggs otroligt mycket. Får hoppas att konkurrensen får priserna att sjunka. Många av ställena är i dåligt skick och man verkar inte bry sig att man får dåliga omdömen av gäster.
Gott att vara tillbaka hos dottern. Som jag har längtat, trots att vi sågs i julas, innan dess var det 14 månader. Tur att det finns skype mm när hon vill bo på andra sidan jorden. :-)
Sen sist jag hälsade på Anna, har hon bytt arbetsgivare. Jobbar nu på Roctopus Dive, som dykinstruktör. Hälrigt gäng hon jobbar med. Goa människor. Anna var ute på båten när jag kom till ön, så jag gick till Roctopus och presenterade mig. Kändes som att de redan kände mig. Lätt att gilla alla grabbarna och tjejerna.
Drog till beachen för ett par timmar. Mötte upp Anna, kram och pusskalas. Drog till Maya och festade på champagne sangria. Annas elever var där och de hyllade henne och sa hur duktig hon är som instruktör. Klart att det känns gott i mammahjärtat. Vet att hon är otroligt noga, ambitiös och att hon brinner för det hon gör.
På kvällen gick vi till Victors på Wind beach där bl a Annas open water video visades. Massa folk och fick träffa ännu flera av hennes vänner. Blev väl lite drinkar och shot. Jag som hållit en låg profil med alkohol under min resa..... Men kul hade vi i alla fall
På hemvägen kunde jag inte låta bli att köpa en banana/cocos pancake av den "världsberömde" pannkakemannen. Det är ett skådespel att se honom i aktion.