Stöd Ukraina

Greklands blogg

Söndag 25 Mars 2007

Någon har flyttat på Uppsala

Jo, så är det.
Uppsala fanns här, definitivt, när jag åkte här sist.
Vid närmare eftertanke minns jag att jag inte varit norr om Stockholm resande i bil på ett helt år.
Det var när vi förra året reste till Tänndalen på skidsemester. Nu är vi återigen på väg och en ny motorväg sträcker sig förbi Uppsala. Toppen! Delvis för att trafiken flyter bättre, dvs de som borde gett sig av en halvtimme tidigare, så att de inte behöver köra fortare än fartbegränsningarna och skrämma livet ur oss andra trafikanter, de kan nu flänga förbi i egen fil.
Nu är det ju inte motorväg ända till Tänndalen, så bitvis fick jag hjärtat i halsgropen ändå pga fortkörarna och jag tänkte att det finns egentligen ingen anledning att vara flygrädd. Resa med bil innebär ren livsfara emellanåt.
Jag blir irriterad på ögontjänarna, dvs de som bromsar in vid varje hastighetskamera för att sedan blåköra igen!
Vi kommer dock fram helskinnande och då infinner sig lugnet!
Jag förundras över tystnaden. I Tänndalen finns det inte mycket liftnära boende förutom längst bort i Hamra.
Jag tror att det är därför det blir så tyst.
Övrig bebyggelse är utspridd i dalen med stugor och ett fåtal små hotell och pensionat.
Tänndalen ligger ca 2 mil mot norska gränsen bortanför Funäsdalen.
Hit kommer människor som med hjälp av vessla upp på fjället vill gå på tur eller åka längdåkning i de många mil av spårade leder som finns preparerade av Nordic Ski Center. Här finns även pister (Tänndalen, Funäsdalen och Ramundberget) så välpreparerade och utan liftköer, med natursnö förstås så det är en fröjd att åka utför.

Det är för lugnet som vi återkommer varje år. Att gå i understället och strumplästen i stugan. Bada bastu och glädjas åt att endast se SVT1+2 och vara glad åt att slippa reklamen. Inget skränigt Afterski....gud, börjar jag bli gammal?
Nejdå, det är faktiskt skönt med lite återhämtning och man kan inte få för mycket frisk luft.

Nu är fjällsemesterveckan förbi och vardagen här. Fast vardag går an när det finns resor att längta till längre fram.
En vecka i Holland är inplanerad för mig i april. Ingen semester utan en resa i tjänsten men nog så trevligt ändå.
Sen i juni till mitt älskade Grekland för tre veckors vistelse i övärlden.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet