Mycket kultur bjuder vår huvudstad på i vår. Idag var det dags för baletten "Messias" på Operan. Denna vinterkalla kväll hade maken och jag turen att få skjuts av vänner till sta´n. Varm
bil, varmt garage - det uppskattas, när det är -10gr.!
Nästan full salong - många kvinnor var det. Tyst och andäktigt, inga popcorn där inte. Ridån gick upp, och på scenen låg vitklädda dansare platt på mage , med duvblå fondvägg i bakgrunden. Stämningen var satt redan från början. En hel del av musiken var bekant (har sjungit i kör för några år sedan, när rösten fortfarande var sopran).
Säg mig, väger balettdansare ingenting? De formligen flög över golvet, och man hörde inte ett uns av landningen! Lyft, vridningar, hopp, pliéer och gruppformationer. Allt fanns där! Sopran och altsång från orkesterpodiet såväl solister som kör.
Efter 1,5 tim (utan paus) blev det stående ovationer! Jag ropade "bravo" flera ggr.
MESSIAS
"Balett i en akt
I sin abstrakta helaftonsbalett Messias från 1998 – till musik ur barockmästaren Händels oratorium – berättar den argentinske koreografen Mauricio Wainrot inte om Jesu liv och död. Han vill istället hylla livet och spegla den mystik och religiositet, det hopp och den glädje som finns i musiken. Wainrots uttrycksfulla koreografi kräver både akrobatik och lyrisk känsla av dansarna i Kungliga Baletten. Hallelujakören blir en storartad avslutning i dans, sång av Kungliga Operans sångsolister och kör samt musik från Hovkapellet." (Operans hemsida)
Inga ord - bara rörelser. Underbart. Och helst till levande musik.
(Min dotter gick Svenska Balettskolan i 7 år så jag vet vilket arbete som ligger bakom d.v.s. minst 3 timmars träning, 6 dagar i veckan, från 8 års ålder....men det kostar på för kroppen.)
Sen när jag fick en dotter, hade jag i min ungdomliga dumhet, för mej att hon skulle bli balettdansös. Men det blev hon inte, utan har numera ett eget företag och hjälper folk (en massa) med redovisningar osv. Hon blev alltså redovisningskonsult och inte dansös, som mina fantasier trodde.
Gilla