Vi har sjungit Händels "Hallelujakör", maken och jag flera ggr. i vår f.d. kör, men att se den som balett, är ett strå vassare. En ny dimension!
Smockfullt på Stockholms Operan denna eftermiddagsföreställning. Vi har platser på 1:a radens fond. Sköna, rundade sammetsfåtöljer i en loge! Bra utsikt över hela scenen och utmärkt ljud. Scenen befolkas av vitklädda dansare - golvet vitt. Skiftande stämningar skapas med ljusets bakgrundsfärger. Svalt blått, mjukt rosa, varmt gult och mäktigt vitt.
Helt svartklädd kör sjunger från orkesterdiket. Sopran- och altarrösterna ljuder majetstätiskt över den knäpptysta salongen. Väluppfostrad publik - inget prasslande här inte!
Jag fylls av längtan, lust och rytm, och när finalkören sjunger "Halleluja" och dansarna fjäderlätt
flyger över golvet.....................................
då lyfter jag!!
"Messias
Kraftfull och spirituell balett till Händels magnifika musik.
I sin abstrakta helaftonsbalett Messias från 1998 – till musik ur barockmästaren Händels oratorium – berättar den argentinske koreografen Mauricio Wainrot inte om Jesu liv och död. Han vill istället hylla livet och spegla den mystik och religiositet, det hopp och den glädje som finns i musiken. Wainrots uttrycksfulla koreografi kräver både akrobatik och lyrisk känsla av dansarna i Kungliga Baletten. Hallelujakören blir en storartad avslutning i dans, sång av Kungliga Operans sångsolister och kör samt musik från Hovkapellet." (ur programmet)
Det ger sån energi att få lyssna på mäktig musik!
Var häromkvällen och såg/lyssnade på Madame Butterfly på Malm Opera!
Som valigt trevligt skrivet.