Stöd Ukraina

Marikas blogg

Torsdag 13 Mars 2008

Medlemsmöte i "by-håla"!

Så var man hemma igen då... resan är över för denna gången men vilken kul och annorlunda resa det var!
En resa till mindre kända orter men där vi träffat inte mindre än 3 reseguidenmedlemmar - Mape, Candy och Thorgu!! Tack ska ni ha alla för trevligt sällskap =)

Efter att tidigare bara besökt turistorter i Thailand hade vi nu alltså "lurats" ner till hålan Ban Phe av Mabel på detta forum.

Först undrade vi var sjutton vi hamnat...stranden Mae Rumphung som vi bodde vid, var helt öde och försäljarfri. Inte en människa så långt ögat kunde nå på den 1,2 mil långa stranden, inte åt något håll.
Men vilken strand det var!! Har tidigare varit på en del sköna stränder men denna toppar alla.... såvida man bara ser till just själva kvaliteten på stranden.

Mae Rumphung-stranden består av finkornig sand (dock inte mjölig vit sand) och bjuder på långgrunda bad. Helt perfekt för barnfamiljer och jag kan tänka mig att det är helt ok att bada här även om det är strömt under vissa årstider, för man behöver inte ge sig ut på allt för djupt vatten om man inte vill.

Ska man säga något negativ så är det förvånanden nog att vi saknade strandförsäljare! Trodde aldrig att jag skulle säga detta men...det är förbaskat bekvämt att bli severad grillad kyckling, grillad majskolv och papayasallad direkt i solstolen. Inte behöver man resa sig när barnen vill ha glass eller dricka heller. Och hur skönt är det inte att ligga på stranden i skuggan, känna en lätt bris från havet som svalkar kroppen och få thaimassage eller kanske bli snygg om naglarna?
Allt detta kan man glömma om man är på Mae Rumphung, än så länge iallafall. Det närmsta man kommer en strandförsäljare är att man för 20 Baht (ca. 4 SEK) kan köpa en påse bambu (?) och mata elefanter med. Elefanter som leds runt bland turisterna och som glatt trumpetar när godiset är uppåtet =)

Turisterna tänker ni nu... jo det finns givietvis turister här, men inte på stranden. De övriga här var thailändska turister och de sitter klokt nog i skuggan bland träden ovanför stranden (och förundras väl över hur dumma vi västerlänningar är som kastar oss ut i solen och förstör huden och gör oss fula - i Asien anses det ju fint att vara så blek som möjligt. Lustigt hur olika vi är, eller kanske inte...)

Är man på Mae Rumphungstranden och magen börjar kurra efter mat finns det både thaimat och dricka och öl till försäljning i "skjul" bland träden ovanför stranden eller ute kängs Beachroaden.
Gillar man fisk och skaldjur klara man sig länge här men vill du ha lite mer västerländsk mat (som pommes frites) så finns det inte på stranden. Inte lyckades vi hitta grillad majskolv heller. De dagar vi ville ha annat än thailändskt fick vi ta en promenad på 20-30 min väster ut på stranden där fler restauranger ligger längs beachroaden. Vill man inte gå kan man ta lokalbussen (typ de vi kallar tuk-tuk i tex. Phuket) en gång i halvtimmen och de kostar 20 Baht oavsett om du ska åka en liten bit eller hela vägen ca. 1,5 mil bort till Rayong.

Äter man på stranden så finns det inte riktiga bord och stolar utan solstolar, såna man bara kan sitta i och ej ligga på mage på (nej jag brukar inte ligga och äta om någon undrar det men jag tänker mer på när man vill sola!!) och dessa står längre upp under träden. Hmm... Man kanske skulle byta karriär och investera i et gäng solsängar och hyra ut? Helt klart så vill man ju få lite färg även på baksidan av kroppen!

Nu låter det som om vi inte trivdes här.... med det gjorde vi trots att vi saknade strandförsäljare och solsängar=) Tror denna ort kan bli ett toppenställe för turister om kanske 5 år, såvida det inte exploateras för hårt men då finns det andra stränder i närheten som ligger i större riskzon för detta. Tänker på stränderna nära "svenskbyarna" som byggs någon mil bort och där även Vings och Fritidsresors charterhotell finns. Det är redan idag en stor skillnad på dessa stränder och dess service.

Livet vid Mae Rumphung är stillsamt med andra ord. Vid 22-tiden släcks gatu/strandköken ner och det enda hålli-gång vi hörde var en grupp thailändare som under en helgkväll roade sig med karaoke en bit bort på stranden.

Vi hyrde lägenhet i det sk. V.I.P-huset (boka genom http://www.mabelhouse.se eller maila Mape på detta forum så fixar hon det) och det var ett prisvärt boende! För ca. 200 SEK/lägenhet bor man i nyrenoverade lägenheter med vacker orientalisk intredning. Pool, bordtennis, biljard och internetrum finns och det bästa av allt - det är bara ca. 50-100 m till havet. Man hörde och såg vågorna som slog upp på stranden från balkongerna =)

Från denna ort kan man göra många roliga och intressanta utflykter men jag återkommer om detta längre fram tillsammans med bilder. Det börjar bli sent och imorron blir det en tidig resa med tåg till Göteborg och TUR-mässan där jag bl.a ska träffa Robb på detta Forum =) "-Ska bli kul att äntligen ses Robb!!"

Trevlig helg!

Kram Marika
Dela med andra:    

Kommentarer
Smilla säger:
Låter som ni haft det underbart!
Kram
Stina
Ps. Idag åkte min mor och hennes man till Phuket i tre veckor.....
Postat 2008-03-19 09:11  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet