Stöd Ukraina

Bobcats blogg

Måndag 1 November 2010 - San Francisco

Måndag och jag behöver inte gå till jobbet

Vår första dag i San Francisco började med frukost på IHOP, spenatomelett med ost och bacon och en pannkaka med jordgubbar snodd från makens tallrik. Nästa stopp var Pier 33 där färjan till Alcatraz kastar loss från. Efter en kort sjöfärd med fantastisk utsikt över San Francisco Bay och staden angör vi bryggan på Alcatraz. Låt mig här bara kommentera vädret. Enligt prognosen skulle det vara 19 grader varmt och molnigt. Vi får 25 grader varmt och strålande sol. Tur att vi packade med shorts. På Alcatraz fick vi höra historier om de som försökt fly fängelset, vad man vet har ingen lyckats. Några saknas, förmodade drunknade. Den åldrade guiden tog av sig sin keps och sa att de som inte återfunnits var runt 80 år gamla nu, samtidigt som han strök sitt grå hår och tittade illmarigt på oss. Man vet aldrig... Vi fick se fängelset, isoleringscellerna men också den fina trädgården som fanns kvar sen ön var ett militärt fort. En intressant sak jag inte visste var att fängelsets personal bodde på ön med sina familjer. Barnen växte upp där och det var som en idyllisk liten by där alla kände alla. En kvinna som bodde där ett år berättade att de såg aldrig några fångar. Jag rekommenderar verkligen att man tar en tur med till den forna fängelseön. Ett tips om man reser i högsäsong är att boka biljetter i förväg, båtarna fylls snabbt.

Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Vinet återfunnet
13 år sedan
Ankomst Arlanda
14 år sedan
Hemresa
14 år sedan
Sista kvällen