Stöd Ukraina

Laplanders blogg

Lördag 28 April 2007

Malta!

Vi har precis kommit hem från Malta där vi tillbringat några dagar, och jag måste säga att jag inte är riktigt säker på vad jag tycker om denna lilla ö egentligen.
Till en början så var jag väl inte speciellt imponerad av denna plats, som jag i början sa att det här blir nog ett sett det gjort det resmål som jag inte kommer att återvända till, men allt eftersom dagarna gick så hittade vi fler och fler pärlor runt om på ön, så vi kanske återvänder dit ändå.

En bra sak med malta var att det var väldigt lätt och billigt att ta sig runt med buss där, ett busskort för tre dagar kostade 90kr eller fem dagar för 120kr och då var det bara att åka så mycket buss man bara orkade och dessutom så gick bussarna till i princip alla platser på ön så det var ett alldeles utmärkt sätt att ta sig runt.

Folk var trevliga och hjälpte gärna till om det behövdes utan att bli lismande påträngande eller krävde en massa dricks för det minsta lilla.

Tycker man om gamla pampiga byggnader så finns det knappast någon plats på vår jord där det på en så begränsad yta finns så många 1500 och1600tals byggnader med tillhörande borgar och katedraler och ringmurar, men det blir lätt att man får en överdos av dessa efter några dagar, så då uppskattade vi verkligen att det dessutom är lätt att speciellt på sydkusten till fots se en del vackra vyer bara ett stenkast från de "större" vägarna.

En verkligt possitiv upptäckt var att maten på malta höll en otroligt hög klass med europeiska mått mätt vill vi påstå, och dessutom så var den verkligt prisvärd eller vad sägs om en tre rätters middag för två med ett glas vin eller öl till för mellan 170 och 250 kr och då var det inte några café opera portioner utan det var ordentligt med mat så till och med jag som har en aptit utöver det vanliga blev mätt,
okey att det finns svindyra krogar även på Malta men på varje sådan gick det tre mellanklass restauranger och säkert dussinet billigare krogar så det fanns ett brett utbud för alla plånböcker och det gör nog att de flesta bör bli nöjda med maten där.

Shoppingen där är däremot ganska kass vilket inte spelade så stor roll för oss, men om man tycker om att shoppa billigt så är inte detta rätta platsen, okey att det mesta fanns att köpa där och det verkade som att det mesta såg ut att vara av god kvalitet men priserna verkade inte vara speciellt mycket lägre än i Sverige så där sprack ju vitsen med att släpa hem något till Sverige för då är det lättare att köpa grejorna hemma.

Orörd natur finns inte på Malta och det ser ju jag som ett minus, men nu var det väl så att det visste jag redan innan vi åkte dit odh det är väl inte direkt för detta som man åker hit heller och att det inte finns orörd natur betyder ju inte att det inte finns vackra platser där för visst finns dessa även om man kanske får leta litet för att hitta dessa pärlor.

Stränder är även det en bristvara på Malta så är det en sol och badresa man vill ha så då finns det helt klart bättre platser, men däremot som en kortare "livsnjutarresa" med sol ( för det är oftast soligt på Malta),gammal fin arkitektur att beskåda och avnjutandes en god middag då och då kanske även varvat med någon vacker stadspromenad och något enstaka dopp ifrån någon vacker klippa ja då kommer verkligen Malta högt upp på tio i topp listan över bra resmål om man inte vill tillbringa mer än fyra timmar på planet, och just den relativt korta flygtiden gör ju Malta till ett ganska bra "weekendresmål"
Summan av kardemumman är nog att de possitiva delarna av Malta som "livsnjutarresmål" övertrumfar det faktum att det inte finns så mycket natur och "vildmark" här dessa bitar kan man ju hitta på andra platser.
mvh.Bosse
Dela med andra:    

Kommentarer
Surfnurse säger:
Hej..trevlig blogg om Malta. Har precis kommit hem därifrån, var min fjärde resa dit.
Postat 2007-08-31 10:19  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Vilken sommar!
14 år sedan
Fisket avslutat.
14 år sedan
Fisket avslutat.
14 år sedan
Lanzarote här kommer vi.