Stöd Ukraina

Chaganas blogg

Fredag 11 Juli 2008 - Kreta

Kreta 2008

Min första riktiga resa, första gången jag flög, och med facit i hand så kan jag säga att det var toppen!!

Vi reste med Ticket & som nybörjare lyckades jag lura med mig min lite mer resvana sambo på guidade turer som vi bokade i samband med resan, vilket han i efter hand också kan rekomendera.

Vi bodde på hotell Althea Village ca 10min ifrån Chania stad. Vilken service!
Området kring hotellet var inte vad jag hade föreställt mig, men hotellområdet var perfekt. Det finns endel halvklara husbyggen och liknande i närheten, men vi såg att det var återkommande för hela Kreta. Men alla små tavernor och trevliga människor och dofter av mat och hav vägde upp de små saker som kanske hade kunnat vara bättre. Ärligt talat har jag inget att klaga på över huvud taget, jag skulle resa tillbaka imorgon om det var så.

Förutom att uppleva närområdet och sola och bada så åkte vi redan andra dagen på en guidad tur in till Chania. Den kan jag rekommendera. Våran gick via Solresor som alla våra utflykter. Guiden visade oss gamla stans underbara gator och dagen avslutades med en middag på en taverna där vi prövade olika grekiska förrätter och drycker. Underbart gott! Allt jag inte äter i Sverige äter jag i Grekland. Allt smakar 10ggr mer än hemma. Gamle stan och det lugn den medför fick oss att ett par dagar senare åka tillbaka dit på egen hand via buss.

En sak är säker, den enda trafikregeln på Kreta är "Störst går först", personligen skulle jag aldrig hyra bil där, men att åka buss gick väldigt smidigt. Det är dessutom väldigt billigt, ca 10kr & biljetter till lokalbussarna kan du köpa i en av alla 1000 minimarkets. Långfärdsbiljetter kan du köpa av bussvärden ombord som också säger till vart du ska gå av om du är osäker eller vid en affär eller automat. Dom har nästan inga hållplatser och ingen direkt tid-tabell. Fråga lokalbefolkningen i minimarkets eller på hotellet så berättar de vart folk brukar ställa sig och vinka in bussen.

En annan utflykt bar av till Samaria ravinen. Bussresan dit och hem gick delvis på slingriga serpentinvägar, men tro mig chaufören vet vad han gör, även om du drar efter andan mer än en gång. Samaria ravinen var en av de bästa naturupplevelser jag har varit med om. En alldeles fantastisk utsikt! Vandringen upplevde jag inte som jobbig på något sätt, men ha lättsittande kläder, en ryggsäck med vatten och frukt samt skor med bra grepp. Det finns ganska många så kallade "svarta stenar" de är hala som såpa, men deras gråglansiga färg gör att man urskiljer dom ganska lätt. Vi startade på ca 1230m.öh och ca 18km senare tog vi ett dopp i medelhavet, åt som bara den på en av flera tavernor och väntade sedan på färjan som skulle ta oss till bussen. En resa på ca 45min. Vandringen tog för mig utan nämnvärd kondition 4,5h & då stannade jag och tog ca 140foton:) Denna vandring får man inte missa!

Sedan var vi naturligtvis även i Knossos. Enligt mig en aning överskattat att titta på, men med en väldigt intressant historia. Vi i norden levde i grottor när kretensarna levde i palats med avloppsystem! Vi gjorde samtidigt ett besök i huvudstaden Heraklion. Inget i min smak av det jag såg. Shoppingstråket bestod av dyra klädaffärer. De ska visst ha en marknad värd att besöka, men vi missade tyvärr den.

En annan sak värd att nämna var att befolkningen inte var påflugna på något vis. Inga tiggare & i affärerna prutar de ner sig själva trots att du inte antytt något om priset.

Inklusive de utflykter vi bokade på plats i Grekland, all mat, taxfree, souvenirer och annat fint vi hittade så spenderade vi ca 4000SEK var på palts. Man kan dock komma undan mycket billigare.
Mat och dryck kostade ungefär som i Sverige, men allt som oftast blev du bjuden på efterrätt och extra dryck.

Vi flög med Primera flyg, de passade tiden men utöver det har jag varken något gott eller ont att säga. De skötte sitt, men det var sista gången jag beställer mat på planet. Smaken var det inget fel på, men mängden.

Grekland finns i mitt hjärta
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Resfebern är ett faktum:)
12 år sedan
Mi piace italiano.!
14 år sedan
Alla vägar leder till Rom...
14 år sedan