Karlstad, Karlstad
Tillbaka i Karlstad igen, snö (som håller på att smälta bort som det verkar) grått väder och ett Systembolaget som stänger klockan tre på lördagar. Men jag trivs rätt bra och det känns helt rätt. Det sänds ju fotboll på TV här också, jag har goda vänner här i stan och det händer ju faktiskt saker här i Karlstad också.
Men det är klart jag saknar min lokale frukthandlare i Rotterdam med det svenskklingande namnet Astrid. Denna pratglada dam har alltid en story på lager. När jag var förkyld lurade hon i mig att man skulle ha en halv lök liggande bredvid sängen. Den skulle visst dra till sig alla bakterier. Gissar att jag stank dagen efter och inte funkade det heller!
Självklart saknar jag också irländska puben PaddyMurphys (kul förresten att de dubblerar med TVÅ klassiska irländska namn!). Såg mycket fotboll där i puben där man kunde träffa alla möjliga sorters människor.
Där har vi faktiskt ett riktigt aber här i Karlstad. Hallå! När ska någon vakna och starta upp en sportpub här. Det är ju faktiskt riktigt dåligt i en stad som snackar så mycket om sin vision “Karlstad 100 000 invånare”. Det är typ 20 000 och en sportpub kvar tills dess. I Karlstad har jag förstås Biljard-nian, vi har Valfrids och ytterligare en men sportpubsmiljön saknas. Här ligger faktiskt min gamla stad Gävle minst ett par platser före.
Jag återkommer när vi har en bra sportpub.