Stöd Ukraina

Marikas blogg

Tisdag 15 April 2008

Kanadas myndigheter varnar för resor till Malaysia!

Kanadensiska regeringen varnar sina medborgare för att resa till Malysia, särskilt östkusten inkl. Sipadan och Langkayan Islands där kidnappning av utlänningar har skett nyligen. Trovärdiga källor har rapporterat att risken för ytterligare kidnappningar av utlänningar är hög.

Så här skriver svenska UD :
"Allmänt sett är Malaysia ett säkert land för turister. Vi rekommenderar dock svenskar i Malaysia att hålla sig väl underrättade om utvecklingen i landet och regionen.

Det finns inget som tyder på att Malaysia skulle vara ett operativt mål för den globala terrorism som idag finns. I dagsläget tyder också föga på särskilda risker för svenska medborgare i Malaysia."

Jaa, vad ska man tro? Mina tankar går dock tillbaka till den 12 oktober 2002 då vi befann oss på Bali (det var då bomberna i Kuta sprängdes med förödande och tragisk effekt - över 200 döda).
Eller jag ska kanske skriva den 13 oktober, för det var den dagen vi fick reda på vad som hänt dagen innan. Denna informationen kom från våra grymt oroliga anhöriga som äntligen fick tag i oss och kunde berätta vad som hänt 2 mil bort... Ingen på hotellet eller stranden sa ett ljud om det inträffade.

När vi väl fått fakta (och förstått vad de egentligen sagt där hemma) gick vi in på UD´s hemsida för att se vad vi skulle göra (inte var dag man hamnar i en sådan här situation tack och lov!!) men den enda info UD gav löd ungefär så här: "Resor till Bali avrådes! Alla som befinner sig där bör lämna landet omedelbart."
....ja så mkt förstod vi med, men hur går det till då när man redan har biljetter som gäller flera dagar senare?
Vi fick aldrig något svar och inte heller var det någon som kontaktade oss för att kolla så allt var ok. Vi valde att stanna som planerat men det var nog första och enda gången det kändes skönt att lämna ett sådan härligt ställe... Idag längtar jag dock tillbaka väldigt mycket, trots det som hände.
Jag håller dock koll på andra länders rekommendationer, tex. brittiska UD och Australiensiska UD. Tycker inte att det är fel att informera om riskerna. Då vet man ju iallafall och kan göra ett eget val utifrån det.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet