Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Lördag 8 Maj 2010 - Sverige

Jukkasjärvi

Jukkasjärvi Ishotell -08
Det var hääärligt kallt!!! -6 gr. inomhus.
Maken och jag blev visade runt i alla fantastiska rum, och allt var av is, möbler, block, pennor, telefoner, lampor, glas (i baren). T.o.m bastun, dvs avslappningsrummet utanför själva bastun .
När vi kom in i vårt dubbelrum, stod ett TV-team där och undrade, om vi ville vara statister i ett reportage, som de skulle göra från hotellet. Självklart, sa vi två vana statister, utan att veta, att det ingick, att vi skulle bada bastu och sedan rulla oss ute i snön! Regissör var Anders S.Nilsson (känd från Parlamentet). Scen ett, vi skulle fira vår bröllopsdag och krypa ner i stora bröllopsvitens säng med var sitt glas champagne. Scen två, rundvandring bland isskulpturer och sista scenen, bastubadet.
Vi deltog också på ett dop i iskyrkan och satt på isbänkar med renfällar, medan den lilla flickan tradionsenligt blev döpt till Isabella. För att döpas i Ishotellets kyrka, måste man ha ordet is med i sitt namn. Hundslädesfärd och så var inspelningen klar.
Tänk, det visste vi inte, när vi kom dit. Att vi skulle hamna på TV!!
Efter ett besök i baren, där man skrapade av väggarna, för att få is i drinken, sov jag gott nerbäddad i en militär dunsovsäck med en hundskinnsmössa på huvudet. På morgonen väcktes jag av en liten sameklädd man, som tydligen hade ropat på mig länge, utan att jag svarat. (Han kunde ju inte veta att jag sov med öronproppar). Jag hade ismustasch och låg alldeles stilla. Stackarn, han trodde jag var död. Han serverade varm blåbärsdricka, som är ett måste, innan man får kliva upp.
Ishotellet smälter ner, och byggs åter upp hösten därpå. Fast då kan det ha en helt annan fason.
Dela med andra:    

Kommentarer
Peroerik säger:
Jag fick lov att filma själv för att det skulle bli några rörliga bilder från mitt och hustruns besök på ishotellet vintern 2009.
Postat 2010-05-27 20:12  Anmäl
Livsgjutare säger:
Hur kommer det sig att Ni alltid råkar ut för sådana äventyr. Statister och tv-skådisar... Undrar om jag inte skall sätta det på min "att göra" -lista..
Postat 2010-05-08 18:33  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet