I morse, när Maken hade vaknat och gått upp, för att läsa dagtidningen och satt i sin fåtölj, började hela huset skaka. Han ropade Gilla efter mig, för att väcka mig, om det var nå´t allvarligt. Jag var redan vaken och låg i sängen som riste ordentligt. Jag tyckte, att det kändes som om jag åkte fram och tillbaka från huvudet till fötterna fem gånger. Det höll på i ungefär 5 sekunder. När det började var klockan 6,20 ungefär.
Det visade sig, att det var en jordbävning med epicentrum någonstans i södra Skåne. Jordbävningen var på en skala på 4,7 på Richterskalan. Det togs upp på TVnyheterna på både ettan och fyran. Man varnade till och med för efterskalv. Men det har vi inte känt av nå´t ännu. Nu är klockan 12,53
Ett litet tillägg klockan 15,24.
http://hd.se/webb-tv/2008/12/16/laegenheten-boerjade-rista-och/ Det är en film som Helsingborgs Dagblad har på sin webbsida. Det har emellertid inte kommit något efterskalv ännu.
Var nog uppe på två "röda" hade klart för mig att det var typ jordbäbning.
Har varit med om detta en gång tidigare.På ett fartyg utanför Equadors kust med ungefär samma styrka.
Gilla
Jag låg vaken,väckte maken och tala om att sängen gunga till och det knaka lite i väggarna.Gick upp efteråt och åt frukost. Såg då på nyheterna att det hade vart jordskalv i Skåne. Jag bor 50 mil från Malmö. Vilka krafter som sätts i rörelser. Det var fler med mig på jobbet som känt av det också.
Hua!
Kram