Stöd Ukraina

Myroribrallans blogg

Söndag 18 Oktober 1987

In Transit going Hello Kitty Crazy ;) del 3

Ok, sa, sista delen av Irkutsk... jag skulle bo hos en rysk fam, men jag fick inte tag pa dem da jag var sa sen, men lyckades hitta ett hotell ist. Nasta morgon hoppade jag pa taget till Vladivostok. Hamnade i samma kupe som tva spanska damer, som Nik & Lukas bodde med forut haha, sa jag hade pratat med dem o deras 2 vaninnor tidigare. Sa nu sista resan pratade jag mkt spanska med de 4 damerna hela tiden :) Kande mig dock ringrostig som satan :( Vi fick forsta natten en till hyttvan, en rysk kille, Dimitrij.

Pa forsta tagresan sa blev jag & Nik & Lukas typ terroriserade av en ca 6-arig rysk tjej som alltid skulle va i var hytt, men henne kunde vi iaf slanga ut handgripligen. Varre var det med den 15-ariga ryska killen som ocksa blev ett stort fan of ours. Han kunde iaf eng. Pa nasta resa, da jag bodde med danskorna, sa delade vi ju hytt med ryssen Andreij, som oxa var skitdryg. Men han blev ju mest vodkadryg.

Sa kom da denne Dimitrij... o hans 1-2 kompisar som hangde pa mestadels av tiden. Han var ganska sot faktiskt, till att borja med. Sen kom vodkan in i bilden, o tillslut var han helt odraglig. Tillslut fick hans kompisar agera bodyguards for att halla honom ifran mig. Nar vi val lagt oss alla fyra i hytten sa trodde jag o damerna att det var lugnt, men sa vaknar jag mitt i natten av att han sitter halvnaken pa min sang o borjar tjata igen (pa ryska) att vi ska pussas typ. Tillslut blev jag sa forbannad pa hans tjat att jag fick hamta vagnvarden, som sa at honom... Sen tittade han inte pa mig en enda gang resten av resan, han sa inte ett ord till nan av oss i hytten o motte ingens blick. He. Pucko.

Jaha, o i morse kom jag fram till Vladivostok. Gjorde sightseeing o pa em akte jag till flyget. Vladivostok ligger valdigt fint, som ett mini San Fransisco, o jag gillar Asien-influenserna. Dessutom kandes staden mer modern an manga andra stallen i Ryssland.

Nu sitter jag alltsa pa flygplatsen pavag till Ulaanbaatar, Mongoliet. Kommer va helt dod img... Vi vaknade ca 6 i morse for att gora oss redo for avstigning, sen har jag da rest bakat i tiden 3 timmar, sa nu ar kl egentligen 22. Kommer landa 22.30 lokal tid i Mongoliet, o kl 3.30 (eller har jag san tur att det var 4.30?) ska jag va pa flygplatsen igen for att flyga till Gobioknen pa tur i 3 dar. Herregud... Nagra ynka timmars somn, o sen supersightseeing i 3 dar... o sa fortsatter det... Far sova ut lite hos Caren pa Filippinerna, den 29:e...

Har tankt pa nagra roliga och/eller bisarra musikminnen fran Ryssland, dessutom Svenska musiker!!! :

1. sittandes i en matsal atandes frukost pa ett hotell i Yekaterinburg med nastan bara gravallvarliga medelalders man sa skralar min idol DJ Mendez ur hogtalarna "...Im gonna give you a lick with my razortounge..."

2. under den javliga tillbakaresan till Irkutsk sa hor jag E-Type sjunga typ "...this is my day..."

3. delar med mig av braiga Mando Diao till ryssarna i hytten, men de tycker att deras egen musik ar mkt battre, o da inkluderas Dr Alban...

Just det, dagen innan min hemska aterresa till Irkutsk sa fick jag forresten vanta i 3 timmar pa att var sightseeingbat skulle lagas... dessutom gick den sonder igen mitt ute pa Bajkalsjon, med ca 10-15 gradigt vatten... men det ordnade sig tillslut.

Pa Olkhon-on sag jag forresten den typiska stappherden, med alla sina djur, sittandes pa sin hast, med vaderbitet ansikte... pratandes i mobilen... ;)

Kanns konstigt att lamna Ryssland nu. Ar dessutom sprakforvirrad... Har nastan inte traffat nagra utlanningar, bara ryssar. Men jag har ju pratat ratt mkt eng, o spanska framforallt. Det var en finska pa Olkhon-on, o nar vi pratade nagra meningar pa svenska sa kunde jag inte rikigt prata, for jag var sa ovan o sa blir jag sa latt paverkad av folks accenter... o hon hade ratt grov finlandssvenska. Min eng har oxa blivit knasig, efter att ha lyssnat pa schweizarna, men idag har jag iaf pratat med en amerikan i vantan pa flyget, sa jag kanner att jag kan prata "rent" igen. O nu fortsatter jag till tva lander till dar jag varken kan gora mig forstadd eller lasa. Phu.

Hoppas allt ar bra hemma!!!

Kram kram
Dela med andra:    

Kommentarer
Lundin säger:
Hej Lina! Har varit inne och letat efter dina inlägg på resdagboken...utan resultat haha. Hittade till sist hit iaf, har inte hunnit läsa allt än men eftersom vädret här hemma är allt annat än nice så lär jag hitta tid för det med. Hoppas du mår väl och att du njuter för fullt av backpacker livet!!!! ;-) Sköt om dig!

P Lundin
Postat 2007-07-15 01:32  Anmäl
Aph säger:
hej
kul att läsa din blogg :)
Varför reste du ända till Vladivosko ochinte Beijing? Vilken resebyrå reser du med eller fixaat på egen hand? Jag funderar att åka samma väg dock Beijing och lite längre stopp vid Bajkal sjön och Mongoliet.
Har du sett att ditt inlägg är daterat "18 oktober 1987 kl 18:40" :-)

anders
Postat 2007-07-14 13:28  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet