Mitt försenade rapporterande av utflykter fortsätter :-) Den här gången från helgen den 18 och 19 september då vi besökte "the Sacred Valley" med stopp i Chinchero, Urubamba, Ollantaytambo och Pisac. En helg med fokus på Inka-ruiner, textilier, shopping och fantastiska vyer!
I Chincero (födelseplatsen för regnbågen enligt Inka) fick vi till att börja med en uppvisning av hur Inkafolket gör för att få till färgerna till sina fantastiska textilier, därefter besök i kyrkan i byn (fantastisk interiör som jag tyvärr inte fick fota :-() där det pågick ett bröllop som vi snyggt snikade oss in på en liten stund.
På väg till nästa stopp på resan stannade vi i Urubamba för att äta lunch på en haciende med en grym utsikt, allt ackompanjerat av panflöjtsmusik :-) Nästa stopp på resan var Ollantaytambo (säg det 10 gånger snabbt om ni vågar :-)). Enligt Lonely Planet det bästa överlevande exemplet av stadsplanering från Inka tiden, stan har tydligen varit bebodd sen 1300-talet. Det avslutade första dagen på turen och natten spenderades på
hotell Royal Inka i Pisac, sååå skönt med en dusch med bra tryck i för en gångs skull :-)
Dagen efter var dedikerad till Pisac, till att börja med för att återigen vandra omkring bland Inkaruiner med, som vanligt, fantastiska vyer. Det utgjorde första halvan av dagen. Efter en välbehövd lunch så ändrades fokus nämligen till shopping. Marknaden i Pisac på söndagar är grym och priserna är minst sagt trevliga, kan dock bli desto dyrare att frakta hem allt på planet i december men det är ett senare problem :-)
Svårt att beskriva i ord hur allt var så jag hoppas bilderna kan förmedla det, en bild ska ju tydligen säga mer än 1000 ord :-)