Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Lördag 2 April 2011 - Stockholm

Hornspuckeln

- Vad har han mer att ge?
Blir nyfiken, när jag ser annons på Johan Rheborgs fotoutställning / Galleri Konstochfolk.
T-bana till Slussen, och en blåsig promenad uppför Hornspuckeln. Jag passerar flera gallerier

- Grafiska Sällskapet.

- Galleri Kontrast, som idag visar
"Sports Features" av Tomasz Gudzowaty från Polen f. 1971." På utställningen visas 28 foton. Hans bilder brukar karaktäriseras som naturfoto, dokumentärfoto, reportagefoto och featurereportage (dvs. motiv från vanliga människors vardagsliv). Här visas sportfoton." (utdrag ur programblad)
Jag gillar hans vattenfoton. Man riktigt känner vattnet omsluta kroppen!

- Blås och Knåda

- Galleri Knall. 40-årsjubileum för konstnären Christina Knall.
"I sitt måleri har Christina lagt in mycket positiva stämningar och i motiven lämnas stort utrymme för fantasin. Färgerna är laddade med glädje och lämnar definitivt inte betraktaren opåverkad. Stadsmotiven, i vilka Christina arbetar med ljuset och får fram fina stämningar med vackra dagrar, visar det Stockholm vi alla känner till.
Christina skapar också målningar med spännande fest- och restaurangmiljöer, som symboliserar livet när det är som bäst." (utdrag ur programblad)
Jag blir glad av se hennes färgstarka, roliga, festliga oljemålningar i stora format. Dessutom blir jag upprymd av ett glas vin och lite tilltugg på denna vernissagedag!

- Galleri Puckeln

- Galleri KONSTOCHFOLK
Framme vid målet! Här ställer Johan Rheborg ut sina foton, mest svartvita, de flesta tagna med "Hasselbladskamera".
"Johan Rheborg började 2006 spendera tid i Barcelona för att skriva nya manus och utveckla idéer. Men Barcelona är ingen stad som inbjuder till ro. Istället tog han sig för att upptäcka livet på gatorna och med sin kamera började han sedan dokumentera det han såg.
Under långa promenader med kameran iakttar han noga allt som rör sig och väntar tålmodigt på att rätt tillfälle ska iscensättas framför honom. Rheborg plockar upp företeelser som finns omkring oss och synliggör deras inneboende komik och sorgsenhet. Denna utställning visar till största delen strand- och gatubilder från Barcelona, men även en del foton från Sverige." (ur programbladet)
Jag är imponerad av skärpan och motivvalen. Känner igen "mitt" Barcelona, lukterna, ljudet av stegen mot gatstenarna i de gamla gränderna, åsynen av fria strandbadare. Bilderna talar sitt tydliga språk - sorg och glädje. Johan, du får mig att längta till Barcelona och gå promenader med min kamera (fast den är digital).
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet