Stöd Ukraina

Raianders blogg

Tisdag 19 Juni 2007

Hemkommen från franska huvudstaden.

Ja då är man tillbaka på jobbet igen efter ett par fantastiska och hektiska dagar i den franska huvudstaden. Paris är sig likt sen jag var där sist och det var många år sedan, närmare bestämt 28 år blir det i juli.

Reste tillsammans med en arbetskamrat som gärna ville se och uppleva Paris. Han har svårt att resa på egen hand så jag erbjöd mig att vara guide under några dagar, och det hade restokiga jag inget emot förståss.
Första besöket blev till Eiffeltornet. Vi hade tänkt oss att åka upp men köerna som var där avskräckte och även priset på 12 euro är ju ganska häftigt för att ta sig till toppen.

Jag föreslog att vi skulle åka upp i Tour Montparnasse, den fula höga kontorsbyggnaden som står i Montparnasse. Där var det betydligt lägre pris och från taket på 59:e våningen så är utsikten hänförande över staden. Ville så gärna att min kolega skulle få se hur enormt stort Paris är till ytan, Stockholm känns som en förort i jämförelse.

Sen fick vi i högt tempo besöka alla klassiska besöksmål som Opran, Sacré-Coeur, Notre-Dame, Invalides, Triumfbågen med Champs-Elsees, Louvren från utsidan m.m. Med hjälp av den effektiva tunnelbanan så kommer man ju runt på ett smidigt sett och spar tid och kraft. Som avslutning tog vi en tur på Seine, solen brännde på och ur högtalarna hördes Ella Fitzgerald med låten "I Love Paris" ...mycket passande. Så summan blir att Paris är och förblir en klassisk huvudstad med alla dessa vackra byggnader som man kan häpna över. Vad jag kommer ihåg som ett starkt minne från 1979 var att det låg stora hundskitar på trottoarerna och 28 år senare så ser man fortfarande all denna hundskit som jag både trampade i och höll på att trampa i många gånger. Skärpning alla hundägande Parisbor!, Plocka upp efter era hundar,det är det minsta man kan begära.
Annars så kommer jag gärna tillbaka ändå.
Dela med andra:    

Kommentarer
Make säger:
Hej

Har bilat till Paris två gånger under det glada 80-talet. Vacker kultur men lite fisförnäma fransman. God mat och mysiga uteserveringar med rätt bra priser då. Vad jag alltid undrade var hur de kunde parkera sina bilar nästan ovanpå varandra?? Och alla bilar var buckliga!
Marjo
Postat 2007-07-12 07:15  Anmäl
Gullsing säger:
Hej Raiander

Jag var i Paris senaste gången 1977 eller -78. Jag älskade staden och vill så gärna se den igen. Det måste ju ändå ha hänt en hel del sen vi var där då. Det har bara inte blivit av flera gånger. Jag jobbar ändå på att komma dit igen.

Hälsningar "Gullsing".
Postat 2007-06-19 23:36  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Tågresa Dresden - Berlin
16 år sedan
Ångbåtsresa på Elbe
16 år sedan
Bastei-bergen
16 år sedan
Trevliga Bad Schandau
16 år sedan
Pirna
16 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Ellismellis
Ellismellis säger om Raianders bild "Eiffeltornet.":
Visst är det dyrt men värt varenda euro....
8 mars 2008 17:11